וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף אחד לא הפסיק את הזרם: השנה המטורפת של מוצרי הצריכה הביתיים

ליאור ראובן

31.12.2020 / 15:53

למרות התחזיות הקודרות, הצרכן הישראלי נהר בהמוניו ורכש מוצרי צריכה ביתיים. למה זה קרה ומדוע אנו צופים עליית מחירים ב-2021? הנה כל ההסברים

בווידאו: ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר שקבעה הממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

מגפת הקורונה שנכנסה לחיינו בתחילת השנה הביאה עמה חוסר ודאות עבור רוב הענפים במשק. עם תחילת ההגבלות היה ברור לכולם שענפים מסוימים כגון תיירות ופנאי ייפגעו מידית. לרוב הענפים במשק לא היה מושג כיצד תשפיע הקורונה על פעילותם העסקית.

חוסר הוודאות הזה לא פסח גם על ענף מוצרי הצריכה הביתיים, במיוחד לאחר שמגפת הקורונה פרצה בישראל לפני חג הפסח, שבדרך כלל מתאפיין בתנועת צרכנים ערה ומכירות גדולות לפני החג. מיד עלו השאלות, האם אנו צריכים להקטין את צפי המכירות שלנו וכפועל יוצא את הזמנות הסחורה מהיצרנים בחו"ל, האם להוריד מלאים מהמדפים במהירות ולצאת במבצעים אגרסיביים מחשש שהחנויות יסגרו, האם להוציא עובדים לחל"ת, והאם להמשיך להשקיע בשיווק אגרסיבי. היו כאלה שאף הגדירו את שנת 2020 כשנה אבודה שצריך לשרוד אותה.

פתיחת מרכז ביג באשדוד 17 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
בסופו של דבר, מהר מאוד חזרנו לחגיגות קניות/ראובן קסטרו

בסגר הראשון לפני חג הפסח ניתן היה לראות גידולים משמעותיים ברכישות אונליין, בסגר השני התופעה כבר הפכה להיות חגיגת קניות מטורפת. ככל שהתמשכה מגפת הקורונה ועמה ההגבלות על תנועה ומסחר, גילו עסקים רבים את המכירות באון ליין ובערוצי השיווק הישיר. ניתן היה לראות שחברות רבות בתחום מצליחות לפצות על הירידה במכירות בחנויות ואף מראות גידולים מהשנה המקבילה.

גם חנויות הרחוב וחלק מחנויות הקניונים הראו גידולים, על אף שהיו תקופות ארוכות שהחנויות לא עבדו בגלל סגרים והגבלות כאלה ואחרות, בתקופות שהחנויות היו פתוחות אנשים מהרו לקנות את מה שהיו צריכים במקום לכתת רגליים עם סקרי שוק ולבטים, הצרכנים קנו את מה שהם צריכים ושבו במהרה לבית הבטוח.

אז מה גרם לבהלת הקניות המטורפת שהביאה לחוסר עולמי ברוב מוצרי הצריכה הביתיים? ומדוע אנו צופים עליית מחירים למרות שערי המטבעות הנמוכים בעולם? ניתן לשים את האצבע על מספר סיבות עיקריות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
  • צריכה ביתית מוגברת - את המסעדות והארוחות בחוץ החליף המטבח הביתי, וצרכנים רבים רכשו מוצרי מטבח חדשים כגון, מיקסרים ללישת בצק, בלנדרים להכנת מיצים ומרקים, מעבדי מזון ומנגלים חשמליים למיניהם. ניתן היה לראות גם עליה חדה במוצרי ניקיון ותחזוקה לבית כגון, שואבי אבק אלחוטיים, שוטפי רצפות אלחוטיים, מכשירי ניקוי וחיטוי בקיטור חשמליים וכדומה.מכוני הכושר ובריכות השחייה שנסגרו הגבירו את הביקוש לקניית הליכונים, מכשירי כושר למיניהם, בריכות שחיה, ג'קוזי, מתנפחים לילדים ואופניים. את הספר החליפו מכונות התספורת, מעצבי הזקן, מחליקי שיער, מייבשי שיער וכדומה.
  • מעבר המשרד למרחב הביתי ולימודי הזום מרחוק הביאו עמם עליה חדה בביקוש למוצרי IT - מחשבים ניידים, מסכי מחשב, מדפסות וריהוט משרדי, הפכו לנדרשים בכל משפחה בכדי למצוא פתרונות למציאות המשתנה.
  • חיפוש תעסוקה - המעבר לעבודה במרחב הביתי והלימודים מהבית העלו את הצורך למצוא תעסוקה למשפחה הנמצאת בין ארבע קירות במהלך היום, ולכן אנו עדים לגידולים בתחום מוצרי הפנאי כגון: משחקי קופסה, פאזלים, משחקי כדור, מכשירים להכנת פופקורן, ווופל בלגי. גם על הגינה לא פסחנו עם רכישות מוגברות של ריהוט גן ציוד לגינה, צמחים ועציצים.
  • כסף פנוי - אצל רוב המשפחות בישראל נשאר גם כסף פנוי בתזרים החודשי, משפחה ממוצעת חסכה עשרות אלפי שקלים על נופש וטיסות לחו"ל, מכוני כושר ובריכות שחייה, צהרונים, חוגים לילדים ומקומות בילוי, כל זה הביא לכסף פנוי שהצרכנים הוציאו על הסביבה הביתית.
  • נחמות קטנות - אצל הרבה אנשים קניות הן סוג של בילוי ובזמן שאנו נמצאים בסוג של מצוקה ונמנעות מאתנו הנאות אחרות, הריגוש שבקניה וקבלת המוצר הביתה מביאה עמו נחמה קטנה ללקוחות רבים.
  • צפי לעליות מחירים - על אף הירידה בשער הדולר והיורו, הביקושים המוגברים למוצרי צריכה לא פסחו על שאר מדינות העולם המערבי והביאו למחסור עולמי בסחורות. חברות יצרניות בסין ובעולם שהיו סגורות בגלל הנגיף, לא מצליחות לצמצם את הפער ולספק את הביקושים הגדולים לסחורות. גם חברות ההובלה הימיות והלוגיסטיקה קורעות בנטל ואינן מצליחות לענות על הביקוש המוגבר. לכן אנו צופים עליית מחירים בתקופה הקרובה. צרכנים חכמים המזהים את מגמת עליית המחירים והביקושים המוגברים, ממהרים לרכוש את המוצרים שאותם הם צריכים ולנסות להימנע מעליית המחירים הצפויה.
seperator

חוסר הוודאות שאפיין את ענף מוצרי הצריכה הביתיים בתחילת השנה החולפת מאפיין גם את תחילת שנת 2021. עולות שאלות כגון, האם הביקושים של השנה שחלפה ימשיכו גם בשנה הבאה?, האם הקניות באתרי הסחר האלקטרוני יגדלו גם השנה?, מתי יופחתו ההגבלות על האוכלוסייה?, וכך יותר אנשים יצאו מהמרחב הביתי, ובסבירות גבוה יצרכו פחות מוצרי צריכה ביתיים ויוציאו יותר על פעילויות פנאי ונופש.

ליאור ראובן, בעברו מנהל בכיר בחברות גדולות, הוא כיום יועץ טכנולוגי של חברת UNICO - קמעונאות חדשה.

  • עוד באותו נושא:
  • עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully