וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמשיכו לחלום: הסיבה שמחירי הדירות לעולם לא יירדו

ניר מקובסקי

4.1.2021 / 12:38

הביקוש היציב לאזורים אטרקטיביים, שוק שכירויות ער ולא מפוקח והרצון המתמיד בדירות להשקעה. אם אתם יושבים על הגדר בציפייה להזדמנות - כנראה שכדאי לכם לחשוב שוב. דעה

בניינים חדשים ברחוב יוסי בנאי ראש העין. ראובן קסטרו
קונים, קונים וקונים - כל אחד מסיבותיו הוא/ראובן קסטרו

לאחר משבר 2008, היו הרבה ספקולציות לפיהן גם שוק הנדל"ן בארץ הוא בועה שתתנפץ. מאז ראשית משבר הקורונה האמינו כי ריביות המשכנתאות יירדו ושרבים ימכרו דירות שבבעלותם כך שהיצע הדירות יהיה גדול. אולם נתוני הלמ"ס שפורסמו בסוף שנת 2020 מעידים כי מחירי הדירות בתל אביב העפילו בשנה זו לשיא חדש ומאז 2017 נרשמה עלייה תמידית במחירי הדירות.

נתונים הלמ"ס מעידים כי נרשמה עלייה של 9.5 אחוזים בשלוש שנים האחרונות בגובה מחירי השכירות של דירות 2.5-3 חדרים בתל אביב ומאז תחילת הקורונה ועד סוף 2020 עלו מחירי השכירות של דירות בתל אביב ב-1.2 אחוזים.

גם פרויקטים כמו מחיר למשתכן ודומיו לא הביאו לירידת מחירי דירות בגוש דן, בעוד בגליל המערבי ניתן לרכוש בית פרטי מפואר בפחות מ-1.8 מיליון שקל. בשיחה שקיימתי עם מומחה ובעלים של חברת השקעות נדל"ן בארץ ובחו"ל, הבנו כי המשמעות של צמד המילים "השקעה בנדל"ן" זהה להשקעה בקרן השתלמות, מניות ועוד. יש הבדלים משמעותיים בין השקעה בקרן גידור אחת לשנייה ובין השקעה במניות של קרן השתלמות סולידית או בפק"מ עם ריבית 0%, כמו גם בסוגי נדל"ן.

קניון דיזנגוף סנטר בתל אביב, ספטמבר 2016. ShutterStock
עדיין עוגן המגורים של הצעירים. תל אביב/ShutterStock

נדל"ן למטרת מגורים

מרכז הארץ ותל אביב רבתי הם עדיין המנוע הכלכלי העיקרי של שוק הנדל"ן. נכון שיש אזורים יקרים בערים גדולות נוספות, אבל לא נראה שבקרוב צפוי שינוי במגמה. הצעירים עדיין מעדיפים לחיות באזור תל אביב, מה שתמיד ייצר ביקוש גבוה. נכון שהדבר עשוי להשתנות, כפי שמדווח על עמק הסיליקון, אבל מדובר בתהליך שיימשך שנים. עד שתהיה אלטרנטיבה הולמת לתל אביב ייקח זמן רב. תוסיפו לכך את העלייה בתוחלת החיים, המחסור בשטחי בנייה, קצב הבנייה הקבוע ושתמיד יהיה ביקוש לאזורים אטרקטיביים. נוסיף לכך שהחלום היהודי לקנות נדל"ן בזול ולמכור ברווח, יוצר מצב שתמיד יהיו בעלי אינטרסים עסקיים ופרטיים לשמור על מחירי נדל"ן גבוהים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

נדל"ן למטרת שכירות

מי שקצרה ידו לקנות דירה, ישכור. שוק הדירות להשכרה פרוץ ואין בו רגולציה, ולכן תמיד יהיה ביקוש לדירות להשכרה. מי שיכולים לקנות לעצמם דירה יעשו זאת, אחרים יקנו נכס במטרה להשכירו בעודם שוכרים במקום אחר. כלומר, הדבר מייצר שוק ער באופן תמידי. איך שלא נסתכל על זה, ישראל היא מדינה קטנה והתרבות הגלותית והרצון בבית משלנו רק מחזקים את השוק.

השקעה לצורך הכנסה פאסיבית

רבים מאיתנו היו שמחים לו היו להם עוד מספר אלפי שקלים בחשבון הבנק מדי חוש. יש שבבעלותם קרן השתלמות או חיסכון , שאנו מצד אחד יודעים שאינו נושא תשואה, אך מאידך לא היינו רוצים לסכן. השקעה בדירה בארץ ו/ או חו"ל תאפשר קבלת דמי שכירות שנכנסים בקביעות ישירות לחשבון הבנק, בסיכון נמוך יחסית ותוך אפשרות לנזילות יחסית גבוהה.

השקעה בקניית דירה טובה גם למעוניינים לחסוך לטווחים בינוניים וארוכים. רוכשים אלה יזכו בתשואה על הכסף ועדיין ישמרו על הנזילות שלו ועל החיסכון העתידי בדמות דירה.

השקעות כאסטרטגיה

בתקופה של תהפוכות שונות בהיבט הכלכלי והפוליטי, השקעה בנדל"ן לא מושפעת מכל אלה. אם אתם מתכננים לקנות דירה בעזרת משכנתא, צפו לתנודות נקודתיות של חודש, חודשיים או אפילו שנה בגובה הריבית. אבל אלה הם כפסיק וטיפה במים כשהמשכנתא פרושה על פני 20 שנה בממוצע. אם אתם רוצים לייצר עוגן, ודאות ופיזור סיכון, נכס בבעלותכם, פירושו, שתמיד יהיה לכם היכן לגור, חיבור לקרקע, מטען שגם אם קצו כל הקיצים לא תמצאו עצמכם ישנים ברחוב. פסיכולוגיה זו שנעוצה בסולם הערכים של מאסלו, שנלמד היום ממנהל עסקים ועד עיצוב אפליקציות, מראה בפשטות אולטימטיבית שהצורך ההישרדותי להגנה ובטחון הוא צורך קיומי.

אין זו המלצה להשקעה, אלא המלצה לתכנון פיננסי מבוסס מטרות ורצונות שבתוכו נדל"ן יכול להוות פתרון מצוין.

ניר מקובסקי הוא מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully