וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטורית אישה וערביה: ההזדמנות של אוניברסיטת חיפה

פרופ' רבקה כרמי

6.1.2021 / 8:55

אסור לאוניברסיטת חיפה להחמיץ הזדמנות לבחור לראשונה בתולדות ישראל רקטורית שהיא אישה ערבייה - וזה נכון היום יותר מאי פעם. בחירתה של פרופ' מונא מארון תהיה סמן דרך משמעותי באקדמיה

מונא מארון. Creative Commons
ניסיון רב, הישגים עצומים. פרופ' מונא מארון/Creative Commons

גם בשנת 2021, פירמידת הניהול של המוסדות להשכלה גבוהה בישראל עדיין מאופיינת ברוב גברי מוחלט. רק בראש האוניברסיטה הפתוחה עומדת אישה ובאף אחת מן האוניברסיטאות לא מכהנת אישה בתפקיד הרקטור.

בימים אלו עתידה אוניברסיטת חיפה לבחור את מי שימלא או תמלא את תפקיד רקטור האוניברסיטה. מספר חברי סגל הגישו את מועמדותם לתפקיד, ביניהם אישה אחת, ערבייה-ישראלית. מונא מארון, פרופסור לפסיכולוגיה, העוסקת בחקר המוח, ומכהנת כראש החוג לנוירוביולוגיה באוניברסיטת חיפה.

פרופ' מונא מארון היא חוקרת מובילה. הראשונה בעלת דוקטורט מהכפר עספיא והפרופסורית הערבייה הראשונה למדעי המוח בישראל. אחד מהישגיה הבולטים הוא מחקר שערכה על הבסיס העצבי של הפרעת חרדה פוסט-טראומטית, במסגרתו פיתחה גם טיפול תרופתי חדשני המוחק תגובת פחד ספציפית ומונע את הישנותה. בנוסף, מארון עוסקת רבות בקידום המודעות של תלמידים ערבים ובעיקר תלמידות לתחומים מדעיים, במיוחד מדעי המוח, תחום התמחותה. בנוסף להיותה חוקרת מצוינת, מונא מביאה עמה ניסיון של חברות של למעלה מ- 5 שנים בוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, ניסיון השמור למעט מאד חברי סגל אקדמי, אבל כזה שנותן מבט רחב והבנה עמוקה של כל מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, כולל תוכניות אסטרטגיות ברמה הלאומית, רגולציה ותקצוב המערכת כולה.

לנפץ תקרת זכוכית עבה במיוחד

אין ספק כי כישוריה של פרופ' מארון רבים, אך מעבר לכישורים הספציפיים שדרושים מכל מועמד לתפקיד רקטור של אוניברסיטת מחקר, עצם בחירתה של מארון תוכל להיות סמן דרך משמעותי לשינוי המתבקש באקדמיה כולה, אשר תקרת הזכוכית שלה עבה וחזקה במיוחד. אם אוניברסיטת חיפה תשכיל לבחור את מונא מארון לרקטורית היא תוכל לסמן שינוי מבורך וליהנות מיתרונות ביצועיים ותחרותיים שמקנים גיוון מגדרי וייצוג קבוצות מיעוט, כפי שכבר הודגם זה מכבר בעולם העסקים. מנהיגות וניהול מסוג אחר מזה שהאוניברסיטה התנסתה בו מאז הקמתה ייטיב לא רק עמה אלא גם עם ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל בכלל.

אנו נמצאים בתקופה קשה ומורכבת. פילוג, שיסוע והסתה הפכו לנחלת כולנו יום יום. מונא מארון כרקטורית אוניברסיטה ערבייה-ישראלית תהיה גם קרן אור באפלה שהולכת וגוברת סביבנו, ותתרום לעידוד אחדות, כבוד הדדי וקירוב לבבות.

לאוניברסיטת חיפה יש כאן הזדמנות היסטורית שאסור לה להחמיץ להוביל ולראשונה בתולדות ישראל לבחור חוקרת ערבייה-ישראלית מצטיינת, מנהיגה ואשת חזון לתפקיד האקדמי הרם ביותר. אוניברסיטה ששואפת למצב את עצמה כחדשנית, מונחית מצוינות ופורצת דרך, המטפחת בנוסף גם קרקע פורייה לדו-קיום, ערבות הדדית ושוויון הזדמנויות, חייבת לעצמה מנהיגה שכזו.

ואולי זו גם הזדמנות לאוניברסיטת חיפה להוכיח ייחודיות ותעוזה ולעשות תיקון להחמצת ההזדמנות שהיתה לאוניברסיטת תל-אביב, זה לא מכבר, לבחור בפעם השנייה בששים וארבע שנותיה, אישה לתפקיד הרקטור . הגיע הזמן שהאקדמיה בישראל תבין ותפנים את מה שהיא מפסידה בכך שההנהגה והניהול שלה הם חד ממדים מגדרית וחסרי גיוון אתני. עולם העסקים כבר הראה מזמן שחברות וארגונים שהשכילו לשלב נשים ומיעוטים בניהול בכיר ובצמתי קבלת החלטות, הם רווחיים יותר בכל פרמטר בו נבחנת ריווחיות עסקית. לאוניברסיטת חיפה יש כעת הזדמנות להוכיח ששיתוף אישה ראויה מכל הבחינות הדרושות בניהול הבכיר של האוניברסיטה, יוביל אותה לביצועים טובים יותר ויעניק לה רווחים אקדמיים גדולים יותר.

פרופ' רבקה כרמי היא נשיאת אוניברסיטת בן גוריון ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully