וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

19 ילדים הוכו בגן. למה הגננת תשלם רק 500 שקל להורה?

6.1.2021 / 12:43

לפני כחצי שנה נגזר על יעל סבתו מאסר על תנאי במסגרת הסכם טיעון ללא מתן תשלום פיצוי להורים. בעקבות ערעור המדינה היא תשלם 10 אלפים שקל ל-19 הורים: "פיצוי סמלי לשם הזדהות"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניב מעוז

בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק השבוע כי יעל סבתו, בעלים ומנהלת הגן "הקטנטנים של יעל" תשלם פיצוי של כ-500 שקל לכל אחד מ-19 הורי הפעוטות שהוכו בגן על ידי גננת וסייעות בגן שהעסיקה בגן. לפני כחצי שנה הגננת הואשמה בעבירה של חובת דיווח במסגרת כתב אישום מתוקן.

הנאשמת ניהלה את הגן ואף שמשה כגננת ובנוסף העסיקה גננת נוספת ושתי סייעות שטיפלו ב-19 תינוקות ופעוטות בגילאי 5 חודשים עד שלוש שנים. מכתב האישום עולה כי בגן אירעו מספר אירועי אלימות במהלך השנים 2017 ו-2018. לגבי סבתו, נחתם הסדר טיעון לפיו תודה בכתב האישום מתוקן כי הורים הביאו לידיעתה לגבי מספר אירועי אלימות, נכחה בחלל הגן באחד האירועים והייתה מודעת ל"אווירת האלימות" ששררה בגן. למרות זאת, נמנעה מלדווח על המעשים למשטרה או לשירותים הסוציאליים, אם כי לאור התלונות התקינה מצלמות.

מכתב האישום המתוקן הושמטה הטענה לפיה "נהגה בצורה כוחנית כלפי הפעוטות" ולבסוף סוכם שהיא תואשם ב"עצימת עיניים"- עבירה של חובת דיווח. במסגרת הסדר הטיעון, סוכם כי ייגזר על הגננת מאסר על תנאי כאשר המדינה תעתור גם לפיצוי כספי להורי ילדי הגן. בית משפט השלום הרשיע את מנהלת הגן בעבירת חובת דיווח וגזר עליה חצי שנת מאסר על תנאי תוך שהוא קובע שלא תשלם פיצויים להורים.

המדינה ערערה על פסק הדין ובעקבות כך אתמול (יום ג') ביהמ"ש המחוזי קבע כי הגננת תשתלם פיצויים בסך 10000 סה"כ לכל הורי ילדי הגן. יוצא מכך שכל הורה יקבל פיצוי של ממוצע של כ-500 שקל. בערעור דרשה המדינה לפסוק על מנהלת הגן תשלום פיצויים משמעותיים לכל אחד מנפגעי העבירה, על מנת לבטא סעד לנפגעי העבירה ולבטא הכרה חברתית בנזקם וסבלם.

ילד בוכה מאחורי גדר. ShutterStock
האם התעללות בילדים שווה 500 שקלים בלבד?/ShutterStock

בא כוחה של הגננת עו"ד ניסים לביא, טען בדיון בערעור, כי המדינה הסכימה מראש שבית המשפט יחליט אם ייפסק פיצוי או לא וכי הורי הילדים לא הביעו התנגדות להסדר הטיעון ולא טענו כי הם עותרים לפיצוי. לטענתו, על סמך טענה ל"אווירה כללית" אי אפשר לקבוע פיצוי כי לא ניתן לקשור בין עבירה של אי דיווח לבין שאלת הנזק, מה עוד שמדובר בעבירה פלילית/מחדלית ברמה נמוכה. בא כוחה הוסיף כי מאז שהפשרה יצאה אל העולם ועד היום מנהלת הגן לא מפסיקה לספוג גינויים, תקיפות ושיינמינג ברשתות החברתיות, סגרה את המקום ונאלצה להחליף עבודה כמנהלת בחנות איפור וגם לשם ההורים ממשיכים להגיע ולהטיל בה האשמות.

שלושת שופטי המחוזי סגן הנשיא בני שגיא והשופטים יוסף טופף ועודד מאור פסקו כי הגננת תשלם פיצוי כולל בסך 10,000 שקל להורים, כ-500 שקל בממוצע לכל אחד מהם.

סבתו עצמה הגיבה: " לצערי, הפרקליטות בחרה לסחוב אותי ואת בני משפחתי להליך פלילי נוסף ומיותר וערערה על פסק הדין של בית משפט השלום שקבע באופן מפורש, שעל אף שלקחתי אחריות על הפרת חובת דיווח, מדובר באחריות מחדלית מצומצמת ובהתאם לכך הוטלה עלי ענישה מותנית בלבד. בית המשפט המחוזי לא התערב באף אחת מן הקביעות האלו, אך הציע שלשם הזדהות עם כאב ההורים נסכים להוסיף פיצוי סמלי וכך עשינו".

בא כוחה עו"ד ניסים לביא: "בית המשפט המחוזי לא שינה את קביעותיו של בית משפט השלום בכל הקשור לענישה המותנית שהוטל על מרשתי וכן לא התערב בקביעה כי האחריות שלה להפרת הדיווח בו היא הורשעה היא מצומצמת. יחד עם זאת, מתוך הזדהות עם כאב ההורים, שכן גם נכדתה של מרשתי הייתה חלק מהפעוטות שסבלו מהתנהלות הסייעות, הסכמנו לתת פיצוי סמלי להורי ילדי הגן".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"עונש מגוחך, הזוי ומבייש"

חבר הכנסת אופיר כץ: הזוי ומבייש לראות את העונשים המגוחכים שמתעללות ותוקפות פעוטות מקבלות. לפני שבועיים עברה בקריאה טרומית וראשונה ברוב עצום של 89 ח"כים הצעת החוק שלי שקובעת שכל מתעללת או תוקפת פעוט תשב בכלא. גם הענישה על אי דיווח היא מקלה מדי והגשתי הצעת חוק בנושא להחמרתה. אמשיך לשמש כפה של ההורים והילדים ואיאבק למענם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully