וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבזק עסקים יומי: מה הנזק שנגרם לצרכנים בעקבות המשבר?

עודכן לאחרונה: 7.1.2021 / 16:18

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מעריכה את גובה הנזק ביותר מ-5 מיליארד דולר. הענף שנפגע יותר מכל: תיירות. וגם: עלייה בגובה העסקה הממוצעת בצ'קים בתחום הקמעונאות ודוח סיכום גניבות הרכבים של פוינטר ב-2020

בווידאו: עליה במספר הקונים בסופרים לקראת הידוק הסגר/צילום: יותם רונו

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מעריכה כי הנזק שנגרם לצרכנים בעקבות משבר הקורונה הינו 5.33 מיליארד שקל. הנתונים גובשו לאחר ביצוע סקר צרכנים רחב. הנזק הגדול ביותר שנגרם לצרכנים הינו בענף התיירות ועומד על כ-1.366 מיליארד שקל, ולאחריו בענף אולמות האירועים ועומד על כ-599 מיליון שקל. מספר הצרכנים הגדול ביותר שנפגעו הינו בתחום התיירות ועומד על כ- 323,000 ולאחריו בתחום מכוני הכושר/חוגי התעמלות ועומד על כ- 277,000 צרכנים.

מסקנות עיקריות מהסקר

  • סך הנזק הנאמד מסקר זה עומד על כ-5.33 מיליארד שקל - יחד עם זאת יש להדגיש כי אומדן זה מייצג את המצב ששרר בשיאו של הגל הראשון, ולכן סביר להניח כי לחלק מהנזקים שמדווחים נמצא פתרון, ולו גם חלקי, מה שעשוי להקטין את הנזק כולו.
  • הנזק הכולל הגדול ביותר שנגרם לצרכנים הינו בענף התיירות ועומד על כ- 1.336 מיליארד שקל, לאחריו בענף אולמות האירועים ועומד על כ- 599 מיליון שקל וענף ההשכלה, ובתחום התרבות והבידור עומד הנזק על כ- 557 מיליון שקל.
  • מספר הצרכנים הגדול ביותר שנפגעו הינו בענף התיירות ועומד על כ- 323,000, לאחריו בענף מכוני הכושר / חוגי התעמלות ועומד על כ- 277,000 צרכנים ובתחום השכלה תרבות ובידור עומד מספר זה על כ- 255,000 צרכנים.
  • ממוצע הנזק לצרכן בודד הגבוה ביותר היה בתחום אולמות האירועים כ- 16,582 שקל לצרכן, לאחריו תחום השירותים הפיננסיים בהם נגרם לצרכן נזק של כ- 11,767 שקל ולאחריו תחום התיירות עם נזק של 5,512 שקל לצרכן.
  • הסקר הינו כלי שסייע לרשות בבחינת הנזק שנגרם לכלל הצרכנים בשוק, ובבחינת תחומי צריכה ספציפיים בהם הצרכנים יותר פגיעים. מסקנות אלו סייעו לרשות להבין את הנזק בשווקים השונים לרבות קביעת מדיניות והתערבות בשווקים מסוימים.
פתיחת קניון עופר פתח תקווה, 22 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
לא רק למוכרים. גם לצרכנים לא הייתה עדנה/ראובן קסטרו

מנתונים של מחלקת המחקר ב-ern סליקת תשלומים עולה כי בשנת 2020 נרשמה עליה של 7% בגובה העסקה הממוצעת בצ'קים בענפי הקמעונאות השונים בהשוואה לשנת לאשתקד, סכום עסקה ממוצעת עומד על 1,124 שקל.

לסגרים שנכפו עלינו השנה ישנה משמעות רבה. בבחינת סליקת הצ'קים בבתי העסק עולה כי כמות העסקאות ירדה ב- 15.52%. דבר שבלתי נמנע בהתחשב בימי העבודה המועטים שנותרו לבתי עסק קמעונאים בין סגר לסגר, אך למעשה הביא את הציבור לכדי ביצוע קניות גדולות יותר ביחס לשגרה. סכום העסקה הממוצעת עלה ב- 17.32%.

התקופה המאתגרת מגלה כי הישראלים שינו את הרגלי הצריכה שלהם בזמן קורונה והביאה איתה שינוי חד בכמות ובגובה העסקאות בצ'קים בענפים שנפגעו בשל הסגרים הארוכים. ניתן לראות במיוחד בענף התיירות עם ירידה דרמטית של 82.93% בכמות העסקאות בצ'קים. גם בענף הביגוד חלה ירידה משמעותית של 39.51% בכמות העסקאות, זאת בעקבות סגירת הקניונים. גם בענף הספורט חלה ירידה משמעותית של 35.09% בכמות העסקאות וזאת בעקבות סגירת מכוני כושר וביטול אירועי ספורט.

מנגד הנהנות הגדולות מנגיף הקורונה הן רשתות הסופרמרקט וסקטורים בתחום תחזוקת הבית. ע"פ הנתונים גובה העסקה הממוצעת גדל ב 5.74%. סל הקניות הגדול מסביר את הבהלה והחוסר ודאות שהייתה בשנת 2020 בעקבות נגיף הקורונה.

מגמה נוספת מעניינת שעולה מהדוח של ERN היא עליה של 9.66% בכמות העסקאות ואילו 19.06% בגובה עסקה ממוצעת בענף רכבי יד שנייה. נתונים אלו הם תוצאה ישירה של צמצום התחבורה והחוסר רצון לקחת חלק מהסיכונים האפשריים בעת שימוש בתחבורה ציבורית. עוד מציג הדו"ח כי בענף המוצרים המכנים נראתה עליה של 5.13%בכמות העסקאות ו7.93% שינוי בגובה עסקה ממוצעת ל2020 ביחס ל-אשתקד. גם בענף הריהוט חלה עליה של 11.36%, חומרי בניין עם עלייה 5.34% וענף הקרמיקה עם עלייה 9.98% בגובה עסקה ממוצעת. נתונים אלה מסבירים את התנהגות הישראלים בתקופת הסגר אשר בילו פחות מחוץ לבית והקדישו את זמנם לשיפוץ הבית.

שי פרמינגר, מנכ"ל ERN סליקת תשלומים, מסביר: "שנת 2020 היתה שנה יוצאת דופן בכל היבטיה. אחוז האבטלה היה הגבוה ביותר, אנשים הסתגרו בבתיהם עם חששות גדולים גם מהנגיף וגם מהפרנסה. ניכר השנה מנתוני הצ'קים כי הישראלים שינו באופן משמעותי את הרגלי הצריכה. הצרכנים ריכזו את רכישותיהם והגדילו את סכום העסקה הממוצעת בצ'קים במרבית הענפים. ככל שהעסקה היתה גדולה יותר כך השתמשו בצ'קים שהיווה עבורם אשראי נוסף, חוץ בנקאי למשקי הבית מעבר למסגרת שיש להם בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי".

  • בפילוח אזור גיאוגרפי נראה כי חלה ירידה בכמות העסקאות, אך גובה עסקה ממוצעת עלתה משמעותית בכל רחבי הארץ.
  • מהדוח עולה כי במרכז הארץ סכום עסקת צ'קים ממוצעת הינו 3,325 שקל המהווה עליה של 12.76% אל מול אשתקד.
  • אזור הדרום שעומד על 1,991 שקל מציג את העלייה הגדולה ביותר עם גובה עסקה ממוצעת של 14.94% אל מול אשתקד.
  • אזור הצפון עומד על סכום עסקה ממוצעת של 2,190 שקל, מציג עליה של 10.50% אל מול אשתקד.
  • הדו"ח בחן את היקפי הצריכה בשני מגזרים, החרדי והערבי. במגזר החרדי חלה עלייה של 1.88% בגובה העסקה הממוצעת אל מול אשתקד, וסכום העסקה הממוצע ל2020 עומד על 1,140 שקל.
  • ואילו במגזר הערבי אנו רואים עליה משמעותית יותר בגובה העסקה הממוצעת שעומדת על 5.83% כשסכום עסקה ממוצעת עומדת על 3,567 שקל. מה שמלמד כי הצ'ק הוא כלי פיננסי שימושי ביותר במגזר.
שי פרמינגר. אילן שפירא,
שי פרמינגר/אילן שפירא

המערך המבצעי של פוינטר מקבוצת PowerFleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את שנת 2020 בגניבות כלי רכב ומדווח כי במקביל לתופעת שיתוף הפעולה של בעל הרכב עם גנבי רכב, חלה עליה בשימוש משבש סלולארי בזמן ביצוע הגניבה- כ- 70% מהגנבות עם גידול של כ- 250% ביחס לשנת 2019. משבש סלולרי הוא מכשיר קטן (אינו חוקי בארץ) היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורות ה- GPS ברדיוס שמסביבו.
לפוינטר רשת תקשורת שלמה, ייעודית ונפרדת אשר מאפשרת למשדרים בעת זיהוי שיבוש סלולארי לעבור לתדר אחר אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון ואיתור הרכב. המשדרים ההיברידיים (שעובדים בתדר סלולרי ותדר רדיו) של פוינטר מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולארי בקרבת הרכב. מערכת האיתור עוברת לשדר בתדר החלופי ומוציאה התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש.

בנוסף, נגיף הקורונה והשפעותיו הציבו בפני גנבי הרכב מצבים חדשים ומאתגרים כמו סגר, דילול תנועה בכבישים ונוכחות משטרתית גבוהה. נראה כי גנבי הרכב למדו להתאים את עצמם למצב: בהתאם לרמת הידוק הסגר הם מצמצמים פעילות, מתמקדים בעיקר בחניונים סגורים ויותר בשעות היום. עם חזרה לשגרה, גם הם חוזרים לשעות הפעילות הרגילות ולהרגלים המוכרים עד הסגר הבא וחוזר חלילה. בחסות הקורונה, ובעיקר ברבעון השלישי של 2020 גניבות הרכב שיקפו את המצב הכלכלי וקיפלו בתוכם אלמנטים כלכליים מיידיים המושפעים מהמצב וניסיון "לממש נכסים".

ברבעון השלישי נראה שיותר ויותר בעלי רכבים פונים לשיתוף פעולה עם גנבי רכב ומביימים את גניבת הרכב שלהם. בכך קיוו להונות את חברת הביטוח ע"י הפעלת הפוליסה מצד אחד, ובמקביל ניסו ליהנות מהתמורה לרכב שקיבלו מהגנב. כך, ברבעון השלישי של 2020 חמישית (19%) מהגניבות היו בשיטת מעורבות של משתמש מורשה, גידול של 46% ביחס לרבעון קודם (13%).

שיטות הגניבה הפופולאריות ל-2020

  • שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה עדיין היא שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים.
  • כ- 45% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. לעומת 50% בשנה הקודמת. (קיטון של 10%)
  • תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 28% מסך הגניבות יחסית ל- 24% בשנה הקודמת. מאפיין מטריד אשר נצפה במהלך השנה הוא שימוש הולך וגובר במשבשים סלולריים. (גידול של 14%)
  • כדי להתמודד עם תופעה זו, פיתחה פוינטר טכנולוגיה אשר המשדר ברכב מזהה את השימוש במשבש סלולארי ושולח על כך התראה למוקד המבצעי .
  • גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 7% מסך הגניבות שנרשמו השנה, לעומת 10% בשנת 2019. מוסבר על ידי הימצאות הלקוחות בבית למשך זמן רב יותר והמעבר לעבודה מהבית בגלל הקורונה. (קיטון של 30%)
  • גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 18% מסך הגניבות שבוצעו השנה. לעומת 16% בשנת 2019. (גידול של 12.5%)
  • שוד וגניבת רכב מונע: היוו 2% מסך הגניבות השנה. ללא שינוי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
אמצעים לגניבות רכב. יח"צ פוינטר,
כל האמצעים כשרים/יח"צ פוינטר

פורטינט (נאסד"ק: FTNT), מובילה עולמית בפתרונות אבטחת סייבר מקיפים, משולבים ואוטומטיים, הכריזה כי כל קורסי האבטחה המתקדמים המיועדים ללימוד עצמי לפי קצב אישי ימשיכו להיות נגישים ללא עלות גם בשנת 2021 והלאה. פורטינט מחויבת לפתח כוח עבודה מגוון בתחום של אבטחת סייבר באמצעות הצעת הדרכות אבטחה חינמיות לכל המעוניין בכל ברחבי העולם.

כחלק מיוזמת קורסי ההדרכה החינמיים של פורטינט הלומדים יקבלו

  • גישה למעל ל-30 קורסי אבטחה חינמיים: מדובר בקורסים במגוון נושאים החל מ-Secure SD-WAN, אבטחת טכנולוגיה תפעולית (OT) ואבטחת ענן, כאשר קורסים נוספים צפויים להתווסף במהלך השנה. כמו כן, הדגמות מעבדה מוקלטות מראש של מומחי אבטחת סייבר זמינות לצפייה לפי דרישה.
  • הכנה לבחינות הסמכת NSE: מרבית הקורסים החינמיים הם חלק מתוכנית הלימודים של תוכנית הסמכת ה-Network Security Expert (NSE) הרשמית של פורטינט. מדובר בתוכנית הסמכה בת 8 שלבים אשר במסגרתה חולקו מעל לחצי מיליון הסמכות.
  • קבלת נקודות זכות: באמצעות שיתוף פעולה עם (ISC)2, הלומדים יכולים להשתמש בהשלמת ההדרכות החינמיות - ובכל קורס הדרכה של ה-NSE - כדי לקבל נקודות זכות בגין הכשרות מקצועיות (CPE) עבור תעודת הסמכה (CISSP) או הסמכות נוספות של (ISC)2. הלומדים מקבלים נקודת זכות אחת עבור כל שעת הדרכה של ה-NSE Training Institute של פורטינט.
רוב רשוט, פורטינט. יחצ פורטינט,
רוב ראשוט, סמנכ"ל תחום ההדרכה הגלובליות והאפשרויות בתחום הטכני בפורטינט/יחצ פורטינט

טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ (NYSE ו- TASE: TEVA) ומדינסל (Euronext: MEDCL) הודיעו היום על תוצאות חיוביות למחקר TV46000-CNS-30072 (מחקר RISE - ריספרידון תת-עורי בשחרור מושהה), ניסוי קליני בשלב 3 שנועד להעריך את היעילות של TV-46000 / mdc-IRM (זריקת ריספרידון בשחרור מושהה לשימוש תת עורי) כטיפול בחולים עם סכיזופרניה. ההרשמה לניסוי הייתה פתוחה לחולים בגילאי 13-65. במחקר RISE, חולים שטופלו בזריקת ריספרידון תת עורית חודשית (q1M) (n = 183) או אחת לחודשיים (q2M) (n = 179) חוו עיכוב מובהק סטטיסטית בזמן עד ההישנות לעומת פלצבו (n = 181), נקודת הסיום העיקרית של המחקר, עם p <0.0001 לכל השוואה. הזרקת הריספרידון התת עורית q1M ו- q2M הראתה ירידה של 80.0% ו- 62.5% בסיכון להישנות בהשוואה לפלצבו, בהתאמה.

"סכיזופרניה היא הפרעה נפשית כרונית, פרוגרסיבית וקשה בה כל הישנות עלולה לגרום לאובדן קוגניטיבי ופסיכו-סוציאלי, להחמיר את התוצאות ארוכות הטווח ולהגדיל את הנטל הכללי על חולים, מטפלים, משפחות ומערכת הבריאות. אנו מעודדים מתוצאות מחקר RISE, שהוכיח עיכוב משמעותי בזמן להישנות של חולים בקבוצות הטיפול החודשיות והן אלו שטופלו אחת לחודשיים, "אמר ד"ר כריסטר נורדסטדט, סגן נשיא בכיר, מנהל פיתוח קליני ייחודי בטבע. "אנו מצפים לשתף תוצאות מפורטות יותר ממחקר RISE בכנסים מדעיים עתידיים, ובפרסומים מדעיים המבוקרים על ידי עמיתים, וכן לבחון אפשרויות להגשת בקשת לאישור תרופה חדשה ((NDA פוטנציאלית באמצעות הנתונים הקליניים הקיימים כיום".

לא זוהו אותות בטיחות חדשים שאינם עולים בקנה אחד עם פרופיל הבטיחות הידוע של גרסאות אחרות של ריספרידון. המחקר השני ממחקרי שלב 3 של טבע (TV46000-CNS-30078 - מחקר SHINE) המעריך את הבטיחות והסבילות ארוכת הטווח של הזרקת ריספרידון תת עורית על פני 331 חולים, עוד נמשך. תוצאות הביניים שלו תואמות את ממצאי הבטיחות של מחקר RISE.

"זריקות ארוכות טווח (LAI) לסכיזופרניה נחשבות כאופציה טיפולית חדשנית שלדעתנו תביא להשפעה משמעותית, אך עם זאת הן נוטות להיות מנוצלות פחות ולהיות מוצעות רק בשלב מאוחר של התקדמות המחלה", אמר כריסטוף דואט, מנכ"ל מדינסל. "תוצאות מחקר RISE מבטיחות ומצביעות על הפוטנציאל של ריספרידון להיות אפשרות טיפול תת עורית עבור חולים עם סכיזופרניה".

טבע תמשיך להוביל את הפיתוח הקליני והרגולטורי ותהיה אחראית למסחור של טיפול פוטנציאלי זה, כאשר מדינסל זכאית לאבני דרך עבור שלבי פיתוח, תמלוגים על מכירות נטו ואבני דרך מסחריות עתידיות.

seperator

חברת האוטומוטיב HARMAN המתכננת ומייצרת מוצרים מקושרים ופתרונות עבור יצרני מכוניות, צרכנים וארגונים ברחבי העולם, חשפה היום סדרה של פתרונות מוביליטי חדשים שלא היו קיימים עד כה ברכבים, כחלק מהחזון של Experiences per Mile. במסגרת האירוע הטכנולוגי השנתי של החברה, HARMAN EXPLORE, המתקיים היום בצורה וירטואלית בפעם הראשונה, החברה הדגימה טכנולוגיות 'חוויות נהיגה' חדשניות (HARMAN ExP), שפותחו לאחר מחקר צרכנים מקיף ונותנות מענה לדרישות של נהגים ונוסעים ברכב.

חוויות הנהיגה (ExP) גובשו לאחר ניתוח עמוק של דרישות הצרכנים והן נותנות הצצה לעתיד הרכב בשנים הקרובות. כספקית-משנה מובילה ליצרניות רכב גלובליות, חברת HARMAN היא היחידה כיום שיכולה לספק פתרון מוכח לשילוב יכולות מתקדמות - הכוללות תא נהג דיגיטלי, יחידות טלמטריה 5G, מותגי אודיו לרכב, פתרונות ענן ותוכנה, לצד מערכות מתקדמות תומכות-נהיגה (ADAS). שלוש ה'חוויות' החדשות שהוכרזו - Gaming Intense Max, Creator Studio ו-Drive-Live Concert, מדגימות את היכולות הללו ומציעות "טעימה" מעתיד המוביליטי ברכב.

על פי HARMAN אנשים מוצאים עצמם לא פעם חסרי מעש במכונית, בציפייה לילד שייצא מבית הספר או בהמתנה לחברים. לעתים, הם מעבירים את הזמן במשחקים בסמארטפון, אך החווייה אינה מלאה. למטרה זו פיתחה החברה את ה- Gaming Intense Max שהופך את המכונית לזירת משחק תוך שילוב של כמה טכנולוגיות שפיתחה החברה, בינהן, טכנולוגיות המסכים והסאונד האייקוני של מותגי החברה, כדוגמת JBL, harman/kardon או AKG.

כדי לאפשר לאנשים ליצור ולשתף תכנים במכונית, ה- Creator Studio הופכת עבורם את המכונית ל'חלל יצירתי' יותר. טכנולוגיות דוגמת מערכות הסאונד של החברה מתאימות עצמן לאיזון האופטימלי, התאורה במכונית מתאימה עצמה לצרכי הנהג ואו הנוסעים והמצלמות מתועדפות לזויות הצילום המחמיאות ביותר. בסיום הכנת התוכן הנהג יכול להוריד אפליקציה לעריכת וידאו מחנות האפליקציות של HARMAN Ignite Store (שכוללת עשרות שותפי תוכן ומפתחי אפליקציות אנדרואיד), לערוך את התוכן ולשתף דרך הרשתות החברתיות המומלצות לסוג התוכן שהופק ברכב - והכול - היישר מהמכונית.

מכונית כזירת בידור. יחצ,
הכול מהכול - היישר מהמכונית/יחצ

היום העניקה מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, את הרישיון המיוחד הראשון לאספקת שירותי תשתית פס רחב לחברת נורקום.

הרישיון ניתן לחברה במסגרת השינוי במדיניות הרישוי שבוצע מוקדם יותר השנה, שמטרתו לאפשר פרישה באופן מיידי של תשתיות בפס-רחב בכל יישוב קטן, מבלי להמתין לפרישת החברות הגדולות, ובכך לגשר על הפערים בין המרכז לפריפריה. המהלך, שכולל צמצום משמעותי בחסמי הכניסה העומדים בפני חברות קטנות שמעוניינות לספק שירות זה ולהיכנס לשוק התקשורת, צפוי להביא לחדירת שחקנים חדשים וחברות קטנות לשוק, מה שיגביר את התחרות, ויבטיח שיפור ברמת השירות ובמחירים, ביישובים קטנים, באזורי פריפרייה, אזורים כפריים ואזורים המאופיינים בבנייה נמוכה אשר לא התחברו לתשתית אינטרנט אולטרה מהיר עד כה.

מדיניות המשרד החדשה מאפשרת אספקת שירות תשתית פס רחב גם באמצעות רישיון מיוחד, ולא רק באמצעות רישיון כללי כפי שהיה נהוג בעבר. במסגרת הרישיון המיוחד, ינתנו השירותים לעד 8,000 משקי בית ו- 800 נקודות סיום רשת של מנויים עסקיים. המדיניות החדשה מאפשרת לחברות שיעמדו בתנאי הרישיון לספק את השירותים באמצעות כלים טכנולוגיים מגוונים: סיבים אופטיים, גלים מילימטריים ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • סגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully