וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגל הכחול" כבר כאן. מה זה אומר על השווקים?

אמיר כהנוביץ

7.1.2021 / 11:16

תרחיש האימה של משקיעי האג"ח מ-2020 התממש, והדמוקרטים יוכלו להעלות מיסים, להתקיןו רגולציות ועוד. האם זה באמת יקרה ומה קורה בגזרה המקומית? אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות "אקסלנס", עם הניתוח

בווידאו: מהומות בוושינגטון אחרי שתומכי טראמפ פרצו לבניין הקונגרס/צילום: רויטרס

התשואה ל-10 שנים בארה"ב חצתה אתמול את המספר העגול 1%, לראשונה מאז חודש אפריל, והשוק מגלם שאלה ימשיכו לעלות עד סוף השנה ל-1.2%. חלק מהבנקים להשקעות בארה"ב חוזים גם רמות של 1.5% ומעלה.

הקפיצה בתשואות הגיעה לאחר התממשות תרחיש האימה של משקיעי האג"ח מ-2020 - "גל כחול" בארה"ב, בו כזכור הדמוקרטיים משיגים כח שיאפשר להם לשפוך עוד טריליוני דולרים על הכלכלה, להעלות מיסים ואת שכר המינימום, להתקין רגולציות בענפי הטכנולוגיה, הפיננסים והאנרגיה, צעדים בעלי השלכות אינפלציוניות מקומיות, הגורמים גם לגידול יחסי מהיר יותר ביבוא, מה שפוגע בדולר. ועדיין, כדאי לזכור שהעלאות הריבית הגלומות אינן אומרות שהריביות אכן יעלו, ובמיוחד לא בישראל, בה המשך התחזקות השקל עלול בכל רגע, לפי בנק ישראל, להגיע לרמה שהשפעתה המקררת על הכלכלה תהיה לא לינארית, מה שייאלץ את בנק ישראל להעמיק את ההרחבה המוניטרית.

נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן בוושינגטון , 6 בינואר 2021. רויטרס
האם חלום הבלהות יתגשם? ביידן/רויטרס

באופן דומה, המשקיעים ממשיכים להעדיף רכישת אג"ח צמודות, בישראל בתשואות שליליות, כשהם משוכנעים שוב שאינפלציה אוטוטו מגיעה. בעשור האחרון ציפיות דומות התבדו ברובו המוחלט של הזמן והשאיר את מחזיקי האג"ח הצמודות עם תשואות נמוכות ואף שליליות.

בינתיים, לא רק שהשקל כאמור מתחזק ומפעיל כוחות דפלציוניים בישראל, אלא גם הלמ"ס מתארת כזכור התקררות בקצב עליית שכר הדירה, הרכיב הגדול והמגמתי ביותר במדד. אם זה לא מספיק, ישראל נכנסת הלילה לסגר הדוק מספר שלוש, כשבעבר נזכיר, סגרים כאלה הובילו בעיקר להתקררות מחירים. בנק ישראל העריך אתמול שכל שבוע סגר יגרום למשק נזק ביקושים של 3 מיליארד שקל.

ברקע גם, האופטימיות לגבי החיסונים מתחילה מעט להתפוגג, לאור דיווחים שמלאי החיסונים הפנויים הולך ואוזל, מה שמכניס אלמנט נוסף של אי וודאות לגבי התרחיש שיידרש אפילו סגר רביעי, לאור התפשטות מהירה של המוטציות החדשות.

פרוטוקול החלטת הפד שפורסם אתמול כלל התייחסות לחיסונים, כשלהערכת הפד השפעת החיסונים על הכלכלה תהיה חיובית "בטווח הבינוני". כלומר, מנסה כנראה לאותת שגם החיסון לא יישכנע אותם להעלות ריבית.

אמיר כהנוביץ הוא כלכלן ראשי של בית ההשקעות "אקסלנס"

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ו ביידן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully