וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכבאי, צוק איתן והסוכרת: מה פסק ביה"ד לעבודה?

7.1.2021 / 17:00

כבאי בן 55 הוזעק לטיפול בשני אירועים שונים במהלך צוק איתן ושלושה חודשים מאוחר יותר אובחן כחולה סוכרת. בית המשפט נדרש לפסוק האם למחלה יש קשר לעבודתו

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע פסק כי התפרצות מחלת הסוכרת של כבאי בחודש נובמבר 2014 נגרמה מטיפול בשני אירועי ירי טילים אליהם הוזעק שלושה חודשים קודם לכן, במהלך מבצע צוק איתן.

המדובר בשני אירועים שהתרחשו בחודשים יולי ואוגוסט 2014. באירוע הראשון הכבאי בן ה-55 הוזעק לטפל בנפילת טיל בגן יבנה, שגרם להרס רב בבית כנסת, בבית פרטי ובגן ילדים, תוך כדי דליפת גז שסיכנה את הסביבה. באירוע השני הכבאי הוזעק לטפל באירוע של פגיעת טיל בבית כנסת באשדוד, אשר כלל פצועים ונפגעי חרדה.

הכבאי פנה לביטוח הלאומי בבקשה להכיר בהתפרצות מחלת הסוכרת כפגיעה בעבודה אך הביטוח הלאומי דחה את בקשתו, בטענה כי לא הוכח קשר סיבתי בין המחלה לבין תנאי העבודה וכי המחלה התפתחה על רקע תחלואה טבעית.

כבאים. ShutterStock
גם מחלות הן חלק מסיכוני המקצוע. צילום אילוסטרציה/ShutterStock

הכבאי תבע את הביטוח הלאומי בבית הדין באמצעות עורכת הדין שילת דהן ססי ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין. בית הדין מינה מומחית מטעם בית הדין שקבעה כי סבירות גבוהה שמחלת הסוכרת התפרצה במהלך חודש אוגוסט בזמן מלחמת צוק איתן.

לדעת המומחית האירוע הראשון נמשך כשעתיים, במהלכן נחשף הכבאי למראות קשים מאוד של הרס כבד של גן ילדים, בית פרטי ובית כנסת ומעליו מרחפת סכנה של נפילת רקטות נוספות. הוא חש בלחץ עצום כשהבין איזה אסון גדול היה מתרחש, לו היה הטיל נוחת בגן הילדים בזמן שהיו שוהים בו ילדים, או לו היה נוחת בזמן תפילה, כאשר בית הכנסת הומה אדם. לגבי האירוע השני קבעה כי האירוע היה חריג - הן נוכח מספר הנפגעים כשסכנת ירי מרחפת מעל הכבאי והקהל שהתאסף. בבית הכנסת בו נפל הטיל מצויה ישיבה בקומה העליונה, בה לומד בנה של אחייניתו שאמור היה להיות נוכח במקום. בדרכו למקום הבין שטיל נפל ממש במקום בו הוא לומד כאשר הוא אמור היה להימצא במקום וזאת ללא אפשרות להתקשר ולברר בשל מיסוך מערכות הקשר. רק לאחר כ- 6-5 דקות, כאשר רוכזו הנערים, התברר כי, במזל, קרוב המשפחה לא הגיע באותו יום. המומחית הוסיפה כי הכבאי שסבל מעודף משקל וסבל מטרום סוכרת, היה בסיכון גבוה לפתח סוכרת בעתיד בלתי ידוע.

לטענת באת כוחו עורכת הדין שילת דהן ססי ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין המומחית קבעה כי יש קשר סיבתי ברור ומובהק בין האירועים לבין התפרצות המחלה, ולכן יש להכיר במחלה כפגיעה בעבודה. לטענת הביטוח הלאומי, מסקנותיה של המומחית בחוות הדעת היו לא עקביות ורצופות סתירות, לכן אין להסתמך על חוות הדעת.

השופט יעקב אזולאי מבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע כי יש לקבל את חוות הדעת של המומחית שהייתה מפורטת וסדורה. המומחית ציינה כי הכבאי היה בסיכון לפתח סוכרת, אך מצב זה יכול להימשך שנים רבות ללא ביטוי קליני. במקרה זה הגורם הנפשי השפיע לרעה על התפרצות המחלה ולכן מצאה קשר סיבתי בין השניים.

בעקבות כך השופט פסק כי התפרצות מחלת הסוכרת בה לקה הכבאי אירעה כתוצאה משני האירועים החריגים שהתרחשו ב-18 ביולי וב-22 באוגוסט בשנת 2014, במהלך צוק אתן ומהווים "פגיעה בעבודה" . בנוסף נפסק כי על ביטוח לאומי לשלם לכבאי 3000 שקל בגין שכר טרחה. בעקבות ההחלטה, הכבאי יזומן לוועדה רפואית שתקבע את שיעור נכותו ובהתאם לכך את הגמלה החודשית לה יהיה זכאי כל חייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully