וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתחמים החדשים מאוהבים בצבע הירוק. קשה להאשים אותם

10.1.2021 / 12:13

המרחבים הפתוחים הפכו למצרכים נדירים. אחרי שנסגרנו שנה שלמה, אנשי מקצוע רבים מתכננים מתחמים ציבוריים שמנגישים את החוץ בצורה המיטבית. אז האם בקרוב המרפסת במשרד תהפוך להרבה יותר מסתם מקום מפלט לקפה של בוקר?

מרפסות. כרכום, ליאור טייטלר,
ירוק, ירוק ועוד ירוק. איזה אושר. מרפסת בעיצוב כרכום/כרכום, ליאור טייטלר

עכשיו, כשהסגר (האמיתי) נכנס לתוקפו, לרבים מאיתנו יתפנה זמן רב לחשוב ולפנטז איך יראה העולם כשישוב לסדרו. בשלב זה עוד קשה להעריך עד כמה דברים ישתנו אך כשמדובר בפרויקטים ארוכי טווח כמו בתכנון ערים ובאדריכלות, התכנון מתחיל כבר היום ושם צפויות הפתעות.

כפי שזה נראה כרגע המשרדים, מבני הציבור, המוסדות ומרכזי הקניות שיושקו בעוד כחמש שנים מהיום יהיו פתוחים ומאווררים מאי פעם עם גישה פתוחה לגמרי לשטחים פתוחים שיהוו חלק אינטגרלי מהם ויאיישו פונקציות שעד כה בחרו המתכננים להותיר אותן סגורות בין ארבעה קירות.

אדריכלים V5. V5,
תציצו מהחלון ותראו ירוק. מרפסת בעיצוב V5 אדריכלים/V5

"החיבור והבחירה בטבע הם צורך מולד עבור כל אחד מאיתנו גם בקרב האורבניים שבינינו", מסביר שי דוד, בעלי חברת כרכום המתמחה בעיצוב וביצוע מתחמי OUTDOOR אורבניים. "לטבע יש קשר ישיר לשְׁלוֹמוּת שלנו עם עצמנו ולרווחה גופנית, נפשית וחברתית. סביבה טבעית בריאה יותר בהגדרה וככזאת היא מביאה שגשוג ומעודדת יצירתיות. המגמה הביופילית (הלחם של BIO- טבע ו-PHILIA - אהבה ביוונית) היא אינה חדשה אך משבר הקורונה גורם לה להפוך לאחד הנדבכים החשובים ביותר בתכנון המודרני והיא מתכתבת עם מגמת ה- wellbeing שהחלה להשתרש גם היא עוד טרם המשבר בעיקר במתחמי העבודה".

ואכן, מחקרים שבוצעו בחמש השנים טרם המשבר העידו על היתרונות הבולטים בעבודה בסביבה מוקפת בירק, באלמנטים אחרים בהשראת טבע ובחומרים טבעיים. תוצאות המחקר מצביעות על כך שסביבה ירוקה גרמה לעובדים לחוש בטוחים ורגועים יותר. מפלס הלחץ של מרביתם ירד ובתוך כך אחוזים ניכרים מהם חשו בזכותה פחות עייפים ויותר נמרצים. על פי המחקרים, אם מתרגמים את התרומה של הסביבה הירוקה למספרים מסתמן כי היא העלתה בכ-15% את תפוקת העובדים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כרכום עיצוב נוף. עודד סמדר,
לטבע יש קשר לשלומות שלנו עם עצמנו/עודד סמדר

המספרים מתורגמים למעשים: האדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים ובוני ערים, מסבירה כי במתחמי העבודה והמשרדים החדשים יינתן דגש רב על יצירת קשרים משמעותיים בין החוץ לפנים: "נראה חזיתות שיורכבו מחלונות מסך ומצללות זכוכית שישמשו כאדניות ירוקות וגינון טבעי גם במרפסות וגם בגגות של המבנים", כך לדבריה. "בנוסף, לא מן הנמנע שנראה יותר קניונים פתוחים או פתוחים חלקית כדוגמת גן העיר בתל-אביב וכן חנויות ובתי קפה שיחזרו ויפתחו למפלס הרחוב. זאת תמת תכנון שמוכיחה את עצמה פעם אחר פעם. אני מאמינה שמתכננים ישכילו לנקוט באסטרטגיה של לא להפנות גב למרכז העירוני השוקק ובכך לייצר מרכזים שפועלים פנימה והחוצה במקביל".

"הצלחת המתחמים האלה תימדד כשנבין האם המתכננים השכילו ליצור בהם פיסות טבע של ממש", אומר דוד. "ניתן ליצר חוויה שמשתווה לבילוי בחיק הטבע גם בלב המרכזים האורבניים הכי פעילים, גם טבע פראי שמצריך מטבעו מרווחי שתילה גדולים ועבודה בשכבות שונות של צמחייה: שכבת עצים גבוהים, אחריה ומתחתיה שכבת שיחים בגבהים משתנים ומתחתם ובשכבה שלישית, שיחים נמוכים ושטוחים שמשתרעים על הקרקע. בתוך כך יש גם לתת את הדעת לכל הקשור ליעילות התחזוקה, בפרט במתחמים שוקקים".

כרכום עיצוב נוף. עודד סמדר,
לצאת החוצה ולהרגיש טבע גם על הבטון. רחבה בעיצוב כרכום/עודד סמדר

לדברי דוד, "ככל שמתקדמים בציר הזמן נכנסות טכנולוגיות מתקדמות שהופכות את רמת הביצוע בגנים האורבניים למיטבית, כך למשל ניתן לבצע שתילה על קירות הבטון החשופים בעזרת אדניות ורטיקליות מושרשות ובכל לייצר גן ורטיקלי ירוק ומרשים. בנוסף נכנסו חומרים קלים שמאפשרים לנו ליישם פונקציות שלא ניתן היה בעבר. בשנים האחרונות פותחו חומרים קלים ועמידים שמאפשרים לבנות מיכלים לצמחייה במשקל נמוך וגודל גדול. מכיוון שאנחנו חיים במדינה בה השמש מפציעה 9 חודשים לפחות, חשוב יהיה לתת דגש לכל נושא ההצללה. גם בתחום הזה יש מגוון חומרים קלים שאינם חייבים להיות צמודי קיר וניתן להתקין אותם עצמאית במתחם. בגזרת הריצופים יש כיום רצפות צפות. זהו אלמנט שמאפשר לנו להגביה את הרצפה וליצור משטח מפולס אחיד ללא שיפועים ובפלטות גדולות שמייצרות מראה פתוח ונקי וגורמות למרחב להראות אף גדול מכפי שהוא. במקרה זה, המים והניקוז, ההשקיה, צינורות החשמל ויתר התשתיות עוברות מתחת לריצוף, כך יזכו המתחמים האלה למראה אסתטי, נקי ומרשים".

  • עוד באותו נושא:
  • ירוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully