וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכל הסיפור הזה הקניונים עוד ייצאו מנצחים

עמי אשר

10.1.2021 / 12:55

פתיחה מאוחרת מול חנויות הרחוב ומרכזי המסחר הפתוחים, דמי שכירות וניהול גבוהים וחללים ציבוריים סגורים בהם סיכויי ההדבקה מאמירים הם רק כמה מהאתגרים שמתמודדים עמם הקניונים בתקופת קורונה. אז האם ייתכן שדווקא בטווח הארוך הקניונים דווקא ייצאו מחוזקים מהמשבר?

בווידאו: מ"מ המפכ"ל והשר לביטחון פנים מסיירים בכבישים בסגר/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

בחודשים הראשונים של משבר הקורונה נראה היה שדווקא הקניונים הם אלו שעתידים לספוג את המכה הקשה ביותר. שדרות החנויות הריקות ומדרגות נעות מיותמות פתחו מהדורות חדשות, בין סגר לסגר השיח התקשורתי עסק בפדיונות נמוכים, ובתנועה דלה - ונדמה היה כי משבר הקורונה יציין שלב נוסף שבו מפסידים הקניונים ומתחמי הקניות נתח נכבד אל מול הרכישות ברשת.

יחד עם זאת, נתונים שמפרסמת חברת הייעוץ- AlixPartners מוכיחים שגם במהלך משבר הקורונה, שני שליש מהמכירות בארה"ב במהלך 2020 נעשו בחנויות. וזה במדינה עצומת ממדים, שהנסיעה לקניון ארוכה בהרבה מאשר בישראל, ושירותי השילוח של קניות אונליין שבה יעילות באלפי מונים ממערכות השילוח לארץ, כך שנראה כי למרות הערפל חנויות פיזיות תשארנה מוקד מרכזי למסחר גם בעתיד הקרוב.

בימים בהם החיסון משמש כאופק לסיום המשבר, הקניונים כבר מתכוננים ליום שאחרי. ברור לכולם שהקניונים יאלצו לעבור התאמה למצב החדש, ויתכן כי יחוו שחיקה ברווחיות עקב הגדלת ההוצאות השיווקיות,התאמת דמי השכירות והקטנת שטחי המסחר, אבל ההערכות הן כי דווקא לטווח הארוך הקניונים ייצאו מחוזקים מהמשבר, וההספדים והתחזיות לגבי עתידם היו מוגזמים.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
החזק שורד. קניון איילון אחרי הפתיחה בבלאק פריידיי/ראובן קסטרו

כאשר חנויות הרחוב הולכות ונסגרות בקצב מדאיג - דווקא עמוד השדרה הכלכלי האיתן של קניונים הוא זה שתמך בשוכרים לאורך התקופה הקשה, זאת מאחר שחנויות הרחוב, שפועלות כיחידות מבודדות, מתקשות לייצר מהלכי קידום מכירות משותפים. בנוסף, בעלי הנכסים הם לרוב אנשים פרטיים שאין ביכולתם להתאים את השכירות להיקפי הפגיעה במחזור ולמצב השוק.

מול זה, בולט הגב הכלכלי האיתן העומד לראשות הקניונים ומשרת אותם ואת השוכרים בתקופות הסגרים: מאפשר מתווה חדש של דמי השכירות, והשקעה ניכרת בשיווק. הנהלות הקניונים בארץ כמו גם בעולם, לאחר שהשכילו והעריכו מחדש את המצב, התאימו את הסכמי השכירות להשפעות המשבר, ויצאו בסדרת מהלכים משמעותיים ויצירתיים על מנת להגביר את תנועת המבקרים בקניונים. הבולטים בהם הם מבצעי "כסף במתנה" של 25-50% החזר על כל קניה ואפילו כסף במתנה ללא כל התניה, מהלכים שסייעו לקניונים להגיע לתוצאות טובות בימים שבין הסגר הראשון לשני. רבים מהם אף ניתבו את המבצעים למימוש במסעדות בלבד על מנת לחזק את עסקי המזון והמסעדות בקניונים - שספגו את המכה הקשה ביותר. לאחרונה התגייסו קניונים למבצע החיסונים "לתת כתף" תוך הסבת שטחי מסחר למתחמי חיסון בשיתוף פעולה עם קופות החולים השונות - מהלך שסייע לייצר תנועה לחנויות החיוניות הפתוחות בקניון, גם בימי הסגר והדגיש את חשיבות ומשמעות הקניון כעורק ראשי בחיי הקהילה.

בימים אלו מקצים הקניונים משאבים רבים לפיתוח חוויות דיגיטליות מתקדמות שיאפשרו קניה נגישה ומדויקת גם מרחוק, יחסכו בעלויות כוח אדם וישמרו על קשר רציף עם הלקוח לאורך זמן. מתחמי הפנאי בקניונים צפויים להתרחב מתוך הבנה שהערך המוסף שמציעים הקניונים על פני הרשת היא חוויה, ובהתאם מתוכננת השקעה רחבה ליצירת מוקדי משיכה שאינם מסחריים. כמו כן, נעשית חשיבה על התאמה וניצול שטחי המכירה למגמה הבינלאומית שרואה בחנויות הקניונים גם נקודת איסוף שילוח של הרשת - לצד האפשרות לקניה במקום.

היכולת הכלכלית והארגונית של קניונים לערוך את השינויים וההתאמות הנדרשות לעולם החדש היא שתביא למצב בו את קורבן השחיקה של מכירות האוף ליין מול הרשת שגובה הקורונה, יקריבו לטווח הארוך דווקא חנויות הרחוב, ולאו דווקא הקניונים.

הכותב הוא סמנכ"ל מקסימדיה - מערכות שיווק ומחקר המתמחה בייעוץ ובשיווק למרכזי קניות

  • עוד באותו נושא:
  • קניונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully