וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הקטנה גדולה תהיה: כך תסתגלו לדירה משפחתית קטנה

12.1.2021 / 14:04

יותר משפחות זונחות את החלום בדירות רחבות ידיים ומסתפקות בחללים קטנים בהרבה שמצריכים תכנון אפקטיבי ויעיל, שיצליח מחד להכיל את כל הפונקציות החשובות ומאידך, להיראות אוורירי ומרווח בהרבה. אז אם אתם עומדים בפני רכישת דירה קטנה הכתבה הזאת היא בדיוק עבורכם

בניינים בראשון לציון. ראובן קסטרו
בונים ובונים - אבל אפשר להיכנס לדירות האלה?/ראובן קסטרו

ישראל הולכת ומצטופפת. על פי מחקר של פרופ' אלכס וינרב עבור מרכז טראוב, בשנת 2040 תחצה אוכלוסייתה את רף 13 מיליון התושבים. עתודות הקרקע המוגבלות גם כך מובילה את מקבלי ההחלטות לנקוט בתכנון אורבני יעיל ולהפוך את הצפיפות מחסרון ליתרון. בפועל, כבר כיום הביקוש לדירות קטנות נמצא בשיא ויותר מכך, נתוני הלמ"ס שפורסמו ב-2020 הצביעו על ירידה מתונה בהתחלות בניה של דירות 3 חדרים אל מול ביקוש לדירות של שני חדרים בלבד - פיתרון עבור ציבור הולך וגדל של רווקים הנישאים מאוחר, זוגות בתחילת דרכם או בני הגיל השלישי שמצמצמים במטראז' לטובת מה שיש למרכזי הערים להציע או לחילופין מעדיפים לעבור לגור בסמוך לנכדים.

דירות קטנות של 2 או 3 חדרים (ששטחן נע בין 45 מ"ר ל-75 מ"ר בדרך כלל) מצריכות תכנון יעיל. על פי מעצב הפנים דניאל מיכאלי, המפתח ליצירת תכנון כזה הוא ניתוח והתאמת במבנה הדירה לאורחות החיים של הדיירים: "יש מחשבה שרהיטים מודולריים שנגלים רק בעת הצורך הם הפתרון בחללים קטנים, אבל האמת היא שהדבר הטוב ביותר לעשות הוא לתכנן פונקציות בצורה יעילה והמשכית. כך נייצר סדר וארגון בחלל. זה פתרון טוב במיוחד לדירות שבחלל הציבורי שלהן יש קיר ארוך אחד בעזרתו אפשר לעגן את הפונקציות (מטבח, פינת האוכל וסלון) וליצור עבורן רהיט פונקציונלי וארגונומי אחד שממשיך לאורך כל הקיר. נכון, לא מדובר בפריט זול וסביר שעלות הייצור שלו תגיע לעשרות אלפי שקלים, אבל זאת דרך יעילה למקסם את החלל. הרהיט הזה ישמש כציר מרכזי של המטבח ובהמשכו גם כרהיט מולטימדיה שמשרת את הסלון - אנחנו יוצרים מראה הומוגני ובמקביל מרוויחים המון שטחי אחסון. המלצה חמה היא לעבוד עם פלטת צבעים וחומרים שתשאיר את המרחב הזה כמה שיותר מואר ומאוורר על בסיס מונוכרומטי עם נגיעות מתונות שיחממו את החלל ולא מעבר לכך".

עיצוב דניאל מיכאלי. מוטי פרץ,
סדר וארגון בחלל. דירה בעיצוב דניאל מיכאלי/מוטי פרץ

האדריכל בועז שניר מצטרף לדבריו של מיכאלי וממליץ לנצל עד כמה שניתן את הפינות והשטחים הלא מנוצלים על מנת לתת תחושה של מרחב: "המלצה חמה היא לנצל בחוכמה כל נישה, פינה חשופה או גומחה לצרכי אחסון ו/ או תצוגה", הוא מסביר, "יותר מכך, אם רכשתם דירה 'על הנייר' מומלץ לתכנן גומחות ייעודיות עבור מכונת הכביסה שתכלול גם ארון שירות, ולהסוות אותה מבעד לחזית נגרות בהירה שתיטמע בחלל. ככלל, מומלץ ליצור חלוקות בין הפונקציות שתהיינה כמה שיותר מינימליות ומרומזות. בדירות ממש קטנות אפשר להחליט לייצר אפילו רק חציצה אחת בנויה שתפריד בין החלל לחדר הרחצה ובשאר האזורים במחיצות אווריריות מברזל למשל שמעגנת ומייצרת הפרדה בין האגפים האחרים. למחיצות הללו יש תפקיד נוסף והן יכולות לשמש גם לאחסון מוצרי מטבח, בר משקאות וכן הלאה".

"אפשר ומומלץ להשתמש באמנות האשליה: להשתמש בפריטים בפרופורציות הנכונות, ברהיטים נמוכים יותר שתופסים פחות נפח או במראות שמכפילות את השטח הנתון בפועל שיכולות במקביל להכניס את החוץ פנימה", מוסיף מיכאלי. "אם שטח הדירה הוא מאתגר וקשה לתמרן בתוכו אפשר בהחלט להשתמש גם ברהיטים ניידים על גלגלים שקל יהיה לשנע למשל בשעת ניקיון ולהחזיר בקלות מיד אחרי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תכנון ועיצוב אדריכל בועז שניר. ולרי זויז,
לנצל בחוכמה כל נישה. דירה בעיצוב בועז שניר/ולרי זויז

אלמנט נוסף שיכול לסייע ליצירת אפקט של מרחב הוא נושא התאורה, כשבעלות של בין מאות לאלפי שקלים ניתן לייצר שינוי מהותי לא רק באווירה, אלא גם באשליית המרחב בשעות החשיכה. לשיטתו של חיים בן זקן, מנכ"ל חברת מחסני תאורה, מערך תאורה שתוכנן בצורה יעילה יכול לגרום גם לדירות קטנות מאוד להראות מרווחות מכפי שהן באמת. "אם רוצים להימנע מהנמכות תקרה מומלץ להשתמש בגופי תאורה צמודי תקרה ומינימליסטיים שממשיכים את תחושת הזרימה בחלל. תאורת up light על גבי הקיר היא גם פתרון מצוין מכיוון שהיא מאירה את התקראה וגורמת לה להראות גבוהה מכפי שהיא באמת ובכך נוצרת אשליה של מרחב. בחדרים עם הנמכת גבס אפשר לתכנן פס ניתוק בין הקירות לתקרה ולשתול בקצה פרופיל או סרטי לד שאלומת האור שלהם בוקעת מהרווח כך נוצרת אשליה של מרווח. במקביל מומלץ להיעזר בתגבורי תאורה דקורטיביים כמו מנורות קריאה ואווירה שמותירים את המעטפת (קירות ותקרה) נקייה".

מחסני תאורה. יחצ,
ליצור אשליית מרחב. תאורה של מחסני תאורה/יחצ

המלצה נוספת שהעלו המרואיינים היא להשתמש באריחים וחיפויים גדולים ככל הניתן, בפרט בחדרי הרחצה ובשירותים שברוב הדירות הללו הם קטנים יחסית ואינם מאווררים באופן טבעי. נכון יהיה לומר שהאריחים הגדולים והמדוקקים (שמרביתם מגיעים בפלטות גדולות של 1.5/3 מ') יקרים באופן משמעותי מהאריחים קטנים יותר אך העדר המרווחים והפוגות ביניהם יוצרים קו המשכי וגורמים לחלל להיפתח. בתוך כך, נהוג לחפות איתם את הקירות עד לגובה התקרה, כך מתקבלת אשליה של גובה ומרחב. עוד ציינו המומחים כי לרמת הברק של האריחים חשיבות רבה מכיוון שהמבריקים יותר מייצרים רפלקציה של אור וגורמים לחלל להראות מרווח מכפי שהוא באמת.

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully