וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומי מפקח על התאגיד?

עו"ד ארז אבוהב

11.1.2021 / 11:58

במקרה של עבירה פלילית, לרוב תימצא אחריות גם לתאגיד וגם לאורגנים שבו. תכנית אכיפה פנימית וקצין ציות הם פונקציה הכרחית להבטיח שהוא לא יסטה מהמסלול

התאגיד העסקי ונושאי המשרה בו משמשים חלק מרכזי בפעילות הכלכלית או החברתית במשק. התפיסה הרווחת היא להרחבת תחומי האחריות של התאגיד, של בעלי המניות, של חברי הדירקטוריון ושל יתר נושאי המשרה בין אם מדובר באחריות אזרחית, סביבתית או חברתית, הכול כחלק מהקשחת כללי הרגולציה בממשל תאגידי. המגמה מתרחבת מעת לעת גם לתחומי האחריות הפלילית של התאגידים. כאשר מבוצעת עבירה פלילית בסביבה תאגידית, לרוב תימצא אחריות פלילית גם לתאגיד וגם לאורגנים שבו. אחריות פלילית הגוררת הליך פלילי וסנקציות עונשיות: כתב אישום פלילי, חילוט, הרשעה, מאסר, קנסות וכיו"ב. אם בעבר היה הדבר כחריג, היום הוא כחלק מאסטרטגיה ומדיניות.

בשנת 2019 תוקנו הנחיות פרקליט המדינה ונקבעה המדיניות להעמדה לדין של תאגיד. אחד השיקולים המרכזיים להעמדה לדין הוא בחינת מידת הכשל בתאגיד לתרבות הציות לחוק. הווה אומר, ככל שנסיבות ביצוע העבירה מלמדות על כשל ציותי נרחב, מתעצם משקלו של האינטרס הציבורי בהעמדת התאגיד לדין הפלילי ולהיפך, כשמדובר בכשל מקומי או חד פעמי, יפחת האינטרס הציבורי. בהקשר זה, הודגש בהנחיות הפרקליטות: "ביטוי מרכזי לקיומה של תרבות ציות לחוק היא קיומה של תוכנית אכיפה המיושמת באופן אפקטיבי בתאגיד" וכן: קיומה של תוכנית אכיפה פנימית יהווה שיקול מקל עם התאגיד במידה ויוצגו ראיות לקיומה וליעילותה.

עובדים ועובדות בחדר ישיבות. ShutterStock
חייבים מנגנון בקרה יעיל/ShutterStock

אם כך, מהי תוכנית אכיפה פנימית? מטרת התוכנית היא למניעת עבירות בתאגיד וצמצום החשיפה להפרות. הפרות שיכולות להביא לאחריות פלילית. הרעיון הוא לאתר את גורמי החשיפה, לתייג את הוראות החוק והרגולטור ולקבוע עקרונות פעולה ונהלים לאיתור ומניעה. התוכנית אינה בעלת צורה או תוכן אחידים ועל כל תאגיד להתאימה למאפייניו, לגורמי הסיכון בו, לעיסוקיו, לגודלו ולמגזרי הפעילות בו ע"י סימון נקודות תורפה בסביבתו. הדרגים הבכירים בתאגיד צריכים להכיר את תוכנה של תוכנית האכיפה ולפעול ליישמה ע"י מינוי קצין ציות עצמאי שילווה באופן קבוע את פעילות התאגיד ויבנה מנגנוני הדרכה ועדכון עבור העובדים, עבור נושאי המשרה ועבור כל הגורמים הקשורים בסביבת התאגיד.

מהו תפקידו של קצין הציות? קצין הציות הוא הממונה על החובות בתאגיד, הוא האחראי על המעטפת הרגולטורית ותפקידו לנקוט אמצעי פיקוח ובקרה ולהבטיח את יישום תוכנית האכיפה. בנוסף, עליו לבצע הערכת סיכונים תמידית ע"י ביצוע סקר ציות ולפתח מנגנוני דיווח פנימיים ואנונימיים על הפרות חוק. בעצם, כדי שתהיה תרבות ציות ארגונית, נדרש מינוי של קצין ציות חיצוני שיהיה קבוע ובלתי תלוי בעולם התאגיד ושימונה באמצעות כתב מינוי המעגן את כל סמכויותיו ותחומי האחריות שלו. מומלץ שיהיה בקיא בתחומי האכיפה: בהוראות החוק, נהלים, תקנות, צווים ובכל הרגולציה. עליו לעמוד בקשר שוטף עם נציגי הרגולטור וגופי האכיפה והבקרה הבינ"ל תוך עדכון התאגיד ועובדיו בהתפתחויות הרגולטוריות.

מדוע ציות? נושא הציות השתרש בעולם התאגידי לאחר אסון התאומים בארה"ב, כאשר התגלה שגורמי טרור מימנו את האסון מתוך העברות כספים בנקאיות בין ארגוני טרור ברחבי ארה"ב, או אז נוסחו אמנות בינ"ל וכללים בדבר איסור הלבנת הון ומימון טרור. נושא הציות בזמנו התבסס בעיקר על עניינים כלכליים ובנקאיים מתחום הלבנת הון, נושאים המעוגנים כיום בחוק ומחייבים כל תאגיד בנקאי וגופים פיננסיים למנות קצין ציות ייחודי ועצמאי. עם השנים נושא הציות התפתח לתחום ניירות הערך, ההגבלים העסקים, לתחום הפיקוח על הייצוא הביטחוני, לתחומי הסייבר והגנת הפרטיות ועוד.

מה שהוכח כיעיל עבור התאגידים הבנקאיים והגופים הפיננסים ראוי לשמש כמודל כלל תאגידי ונרחב אשר מהווה קו ההגנה הראשון של התאגיד מפני אחריות פלילית.

עו"ד ארז אבוהב הוא בעל משרד עו"ד בתחום הצווארון הלבן, ומספק שירות של ציות לתאגידים

  • עוד באותו נושא:
  • מנהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully