וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכבי אופניים וקורקינטים החשמליים ממשיכים להיקטל. ומה לגבי החוק?

13.1.2021 / 15:28

למרות שנת הקורונה וצמצום התנועה על הכבישים, עלה ב-2020 מספר רוכבי האופניים החשמליים שנהרגו בכביש. פסיקת בית המשפט העליון מלפני מספר חודשים מחייבת את התערבות המחוקק

למרות משבר הקורונה וצמצום התנועה במרחב הציבורי, במהלך שנת 2020 חלה עלייה במספר רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שנהרגו בתאונת דרכים - כך עולה מנתונים שהגיעו לוואלה! רכב.

לפי הנתונים של הרשות הלאומית לבטיחות דרכים, ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2020 נהרגו 21 רוכבי אופניים חשמליים, לעומת 16 בלבד בשנת 2019. עוד עולה מהנתונים, כי בכל אחת מהשנים 2019 ו-2020 עמד מספר רוכבי הקורקינטים החשמליים שנהרגו בתאונת דרכים על 2. בתוך כך, 6 מההרוגים בתאונות אופניים חשמליים היו מעל גיל 65, בעוד 3 היו מתחת לגיל 18.

גם מספר רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שנפצעו קשה במהלך 11 החודשים הראשונים של 2020 נותר גבוה: 104 רוכבי אופניים חשמליים ו-38 רוכבי קורקינט חשמלי נפצעו קשה במהלך תקופה זו, לעומת 129 ו-35 במהלך כל שנת 2019, בהתאמה.

לפני כשלושה חודשים הטיל בית-המשפט העליון פצצה, כשקבע באופן סופי כי אופניים וקורקינטים חשמליים אינם נחשבים לרכב מנועי, ולכן רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שנפצעו בתאונת דרכים נחשבים להולכי רגל.

משמעות פסק-הדין של העליון עצומה. נובע ממנה, בין היתר, כי במקרה של תאונה בין רכב מנועי לאופניים או קורקינט חשמליים, לא יוכל הרוכב שנפצע לעשות שימוש בחוק הייעודי לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד) או בקרן הפיצויים לתאונות דרכים שהוקמה מכוחו "קרנית", וייאלץ לתבוע את חברת הביטוח של נהג הרכב הפוגע בו כדי לקבל פיצויים.

גם מבחינת הולכי הרגל יש כאן בשורה חשובה, שכן לאור הקביעה של העליון, הולך רגל שנפצע יצטרך לתבוע בדין הנזיקי הרגיל והלעתים מסורבל את רוכב האופניים או הקורקינט שפגע בו. מדובר בעניין בעל השלכות שיכולות להיות הרות אסון גם כלפי רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים, שהם לרוב בני נוער צעירים חסרי יכולת כלכלית עצמאית. אלה כעת יצטרכו להתמודד עם האפשרות כי ייאלצו לפצות בסכומים גדולים את מי שפגעו בו, עוד בטרם החלו את חייהם הבוגרים.

זירת תאונת דרכים בין רכב לאופניים חשמליים ליד צומת מסובים, בה נהרג רוכב האופניים, נתין זר כבן 40. 26 בדצמבר 2020. מד"א
תופעה שרק הולכת ומתרחבת/מד"א

עו"ד אורן מעוז ממשרד עו"ד רונן מעוז המתמחה בדיני נזיקין, מסביר כי פסיקת ביהמ"ש העליון, בצירוף העובדה כי מספר תאונות הדרכים בהם מעורבים אופניים וקורקינטים החשמליים ממשיך להיות גבוה - מחייב את התערבות המחוקק.

לדבריו, "רוכב אופניים בן 15 או 16 שפגע בהולך רגל יכול למצוא את עצמו יום אחד מתמודד עם שתי צרות, כשלא ברור איזה מהן יותר קשה: מצד אחד הוא עשוי להיתבע אישית על-ידי מי שפגע בו, בלי יכולת אמיתית לפצות אותו. מצד שני, הוא צריך לדאוג לעצמו לטיפול רפואי אם הוא נפצע גם כן. לא תמיד מדובר ברשלנות או נהיגה חסרת אחריות, ואין כאן כיס עמוק של חברת הביטוח או קרנית שמהם ניתן להיפרע".

עוד מוסיף עו"ד מעוז "מבחינת החוק היבש, יש הרבה היגיון בפסיקת העליון. כשניסחו את הפלת"ד לא חשבו בכלל שיבוא יום והרחובות יוצפו באופניים או קורקינטים חשמליים. לכן, הגיע הזמן שהמחוקק יתפנה לטפל בבעיה הזו, ויקבע הסדר ספציפי לתופעה שרק הולכת ומתרחבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully