וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל מי שיושב בבית כבר שנה חייב לדאוג, כי אולי הוא חלק מהדור האבוד"

מערכת וואלה! מארחת את לבנת פורן

14.1.2021 / 14:00

משבר הקורונה שלח עשרות אלפי צעירים לחל"ת. חלקם מעדיף לאסוף את דמי האבטלה במקום לשוב למעגל העבודה, אך לבנת פורן מסבירה מדוע מדובר בשגיאה, מה הממשלה הייתה יכולה לעשות טוב יותר ואיך בכל זאת חוזרים לעניינים. צפו בשיחה המרתקת

בווידיאו: מהי הסכנה הגדולה ביותר של "הדור האבוד" בעקבות הקורונה?/עריכה: דפי מקל

משבר הקורונה השפיע על כל תחומי החיים בשנה החולפת, כולל כמובן על שוק העבודה, כאשר עשרות אלפי צעירים הוצאו לחל"ת וכעת, עתידם לא ברור. אז מה מחכה להם בהמשך הדרך? כדי לקבל תשובות לשאלה המורכבת הזו ולעסוק ב"סכנת הדור האבוד" הגיעה לאולפן אשת העסקים לבנת פורן.

כמה ישראלים נמצאים בחל"ת בגלל הקורונה?

"לא צריך לספור רק את החל"ת, אלא גם את האבטלה, כי אין הבדל גדול ביניהם. כמיליון אנשים קיבלו בשיא המשבר דמי אבטלה והיו עוד כ-200 אלף שלא קיבלו, אך הם מובטלים לכל דבר. אלה סדרי הגודל אליהם צריכים להתייחס".

כשאת מדברת על "דור אבוד", למה את מתכוונת?

"מבחינתי, מי שיושב בבית כבר שנה, מאז תחילת הקורונה או קצת לפניה, חייב לדאוג ולשאול את עצמו אם הוא חלק מהדור האבוד המדובר. כשאדם לא יוצא לעבוד במשך שנה שלמה, יש לכך המון משמעויות לחייו, בטווח הקצר והארוך.

דמי האבטלה, אם הם די דומים למה שאנשים הרוויחו קודם לכן בעבודה, נתנו לרבים תחושה שלא שווה לצאת מהבית. אבל זה לא נכון, כי הם לא לוקחים בחשבון הכנסות וערך כספי שהיו להם כשהם כן עבדו ולכן הם מפסידים. בנוסף, להתרגל לחיות על קצבה זה הדבר הכי גרוע שאדם יכול לעשות לעצמו".

מה לדעתך היו יכולות הרשויות לעשות בנושא?

"היו המון דברים. הראשון הוא דיפרנציאציה, להסתכל מי באמת זקוק לכסף הזה. בהתחלה נתנו את זה כרשת ביטחון להמונים, אבל בשנה שחלפה אפשר היה לחפש את אלו שנמצאים בבית מהסיבות הלא נכונות, שמשק הבית שלהם מספיק יציב והם לא צריכים לקבל את הכסף הזה.

דבר שני, גמישות. אם מישהו יכול לצאת לעבוד, אבל לא במשרה מלאה, אלא 10 או 50 שעות בשבוע - בגלל המודל שהממשלה נקטה בו, זה פשוט לא משתלם לאותו אדם. בנוסף, קורסים והכשרות, ועוד דרך לנצל את אלה שיושבים בבית זה להציע להם להשתלב בעבודות קהילתיות".

לסיום, משהו מעט אופטימי - תני כמה טיפים ועצות לצעירים שיושבים עכשיו בבית ורוצים לשנות כיוון ולהפוך ליצרנים

"קודם כל, תחשבו יצירתי. עוד לפני הקורונה דיברו על מקצועות העתיד ומקצועות שהולכים להיעלם מהעולם, ואמרו שהמשק הולך לשנות את פניו. תחשבו שיש לכם מקצוע שנעלם, ואיך אתם מייצרים מקצוע חדש, שמתאים לעתיד. בנוסף, תהיו הראשונים לעמוד בתור לעבודה. עוד מעט תבוא ממשלה חדשה, שתפסיק את הקצבאות בגלל הגירעון שהיא תצטרך לתקן, ותמצאו את עצמכם בלי הבטחת הכנסה, ובלי עבודה".

מערכת וואלה! מארחת את לבנת פורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully