וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעים, איכותי וסקסי: סיפורו של המשקה האדום שכבש את העולם

רונית מטיאס

14.1.2021 / 9:49

כשג'ספרה קמפרי סיים לימודי רוקחות, הוא פתח בטורינו בית קפה והחל לרקוח גם משקאות. אחד מהם היה הקמפרי. סיפורו של משקה שהחל בצפון איטליה וכובש לאורך השנים גם את החנויות והברים בישראל. מדור חדש

מותג בשבוע קמפרי. יחצ,
הולך מצוין לפני הארוחה. קמפרי/יחצ

תחום שחווה פריחה אמיתית מאז נכנסה הקורונה לחיינו הוא תחום האלכוהול. יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר של רשת טיב-טעם, אמר כי מאז תחילת המגפה נרשם גידול במחלקות האלכוהול של מעלה מ-35%, כאשר בחודש דצמבר 2020 שבר את השיא המכירות עם גידול של 55% לעומת דצמבר 2019. שליו מייחס את הגידול לכך שברים ומסעדות נסגרו, אנשים לא טסו לחו"ל, מה שתורגם לצריכה ביתית.

בין משקאות האלכוהול הפופלאריים בישראל נמצא הקמפרי, אפריטיף שההיסטוריה שלו החלה אי שם במאה ה-19, כשג'ספרה קמפרי סיים את לימודי הרוקחות ופתח בעיר טורינו שבצפון איטליה בית קפה בשם 'קפה קמפרינו'. חוץ מברוקחות קמפרי עסק ברקיחות ברקיחת משקאות חדשים, כשהחלום היה לייצר אפריטיף איטלקי שיהפוך למוכר ולנחשק. קמפרי עשה ימים ולילות במטבח, במהלכם התנסה בשילובים שונים של עשבים, צמחים, עשבי תיבול, צמחים ארומאטיים, שורשים, קליפות של פירות, תבלינים ועוד שהושרו באלכוהול ובמים, עד שהגיע להרכב המדויק (הגרסה אומרת בין 60-80 מרכיבים), מה שהפך אותו לאפריטיף המושלם, בעל טעם מר-מתוק וצבע שקוף.

יושבי "קפה קמפרינו" הפכו לנסיינים ששתו והתלהבו. בשנת 1862 עבר ג'ספרה למילאנו, שם פתח שני בתי קפה בשם 'קפה קמפרינו' בהם הוגש הקמפרי ממנו נהנה אפילו המלך ויטוריו עמנואל. המתכון הסודי שרקח קמפרי לפני 150 שנים, נחשב עד היום לאפריטיף אהוב, והקמפרי הפך לשם המסחרי של ליקר שעשוי מאותה תערובת עשבים שנחשבת לסוד הכי שמור במשפחה.

פרסומת קמפרי מ-1928. cultue Club, GettyImages
שם המותג הולך לפניו. פרסומת לקמפרי מ-1928/GettyImages, cultue Club

דוד, בנו של קספרה, לא התלהב מהגוון השקוף הבנאלי וחיפש דרכים יצירתיות להעניק לו גוון אדום. עד 2006 הגוון האדום נוצר משימוש בכנימות ובשאר חרקים כתושים, עד שהוחלט לחדול מהשימוש בהן, והצבע האדום נוצר היום משימוש בקליפות רימון. מהיום בו גספרה קמפרי רקח את הקמפרי בבית הקפה שבבעלותו ועד היום, הליקר מיוצר במילאנו והמתכון המדויק להכנתו לא שונה מעולם. הוא מהווה סוד משפחתי של משפחת קמפרי. הסוד כל-כך שמור, שהשותפים לו לעולם לא יטוסו או יסעו לעולם ביחד, כך שרכיבי המשקה לעולם לא יטוסו באותו מטוס או יסעו באותה רכבת.

ב-1860 פתח קמפרי עסק משפחתי בשם RUPPO CAMPARI , שהשפיע רבות על שוק האלכוהול העולמי. בשנת 1904 נפתח מפעל היצור הראשון של קמפרי בעיר ססטו סן ג'ובאני שליד מילאנו. בתי קפה שבקשו להגיש את המשקה, נדרשו לתלות שלט עם הכיתוב "כאן מוכרים קמפרי ביטר מקורי".

קמפרי משווק היום בלמעלה מ- 190 מדינות. הקרדיט ליציאה מחוץ לגבולות אטליה שמור לקמפרי ג'וניור שבשנת 1904 התאהב בזמרת האופרה לינה קוולירי. כשקוולירי נאלצה לחזור לביתה שבצרפת, דוד הצטרף לאהובתו וכך הפכה צרפת למדינה הראשונה בה נמכר הקמפרי מחוץ לאיטליה ובהמשך לעוד מדינות. הרומן לא צלח, אך הקמפרי הפך לאחד המשקאות הנצרכים בעולם ובישראל והאפריטיף המפורסם שכבש את העולם כבש גם את החיך הישראלי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אישה מוזגת קמפרי. GettyImages
לכל המינים אישה מוזגת קמפרי/GettyImages

לקמפרי יש 20.5-28 אחוזי אלכוהול. הוא הפך לסמל של יוקרה וסטייל, בערך כמו כל מה שהאיטלקים מייצרים. המשקה מתאים לשתייה לפני הארוחה, אבל באותה מידה הוא אידיאלי כבסיס לקוקטיילים מגוונים המוגשים בברים ברחבי העולם, קוקטיילים קלאסיים כמו NEGRONI, קוקטיילים אפריטיביים כמו AMERICANO, וגם בשילוב עם משקאות קלים כמו תפוזים, סודה, אשכוליות או לימונדה. באקסטרים ניתן לצרוך אותו פשוט, אדום ונקי, עם קרח ופלח תפוז. בשנת 1932 הושק קמפרי סודה המשווק בבקבוקים קטנים בצורת קונוס עם קוקטייל קמפרי תוסס, שנמכר גם בישראל.

הפרסום הראשון של קמפרי היה בשנת 1880 בעיתון האיטלקי היומי Corriere della Sara שהיה אז הנפוץ באיטליה. בשנת 1900 הושק לוח השנה הראשון של קמפרי שהכיל פורטרטים של נשים, מה שהפך למסורת לאורך השנים. כיכבו בו סלמה הייק, אווה מנדס, ג'סיקה אלבה, מילה ג'ובוביץ ואומה תורמן. בהמשך החל מסע פרסום שכלל כרזות צבעוניות שצוירו בידי אמנים ומאז ועד היום הפרסומות של קמפרי נוטפות סטייל וסקס, משדרות תשוקה ואופנה הכול בשיא האסתטיות. אפילו תלמידי המחלקה לתקשורת חזותית בבית הספר בצלאל, הציגו בשנת 2002 46 עבודות למותג, כששלושת הזוכים במקומות הראשונים השתתפו במסע הפרסום העולמי, כבוד לו זכו רק איטליה ואנגליה. בשנת 1950 קמפרי נתנו חסות למשחקים האולימפיים ברומא ובכך הפכו לחלוצים הנותנים חסות לאולימפיאדה.

למי שיבקר במילאנו מומלץ לבקר בקפה קמפרינו ששמר על הצביון המקורי בסגנון אר נובו עם שידרוגים מודרניים וליהנות מפיסת היסטוריה.

הבלוג של רונית מטיאס
הבלוג של אירית מטיאס
עמוד סטייל בפייסבוק
אינסטגרם

  • עוד באותו נושא:
  • קמפרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully