וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריכת תחליפי החלבון עלתה בעשרות אחוזים, בראש הרשימה: המבורגר

17.1.2021 / 15:16

בין הסיבות לעליה - חדירת מוצרים חדשים, סגירת המסעדות, עליית המודעות להשלכות המזון מן החי בעקבות הנגיף וגם פרסומת אחת בפריים טיים

המבורגר טבעוני. ShutterStock
אם זה הולך כמו ברווז ונראה כמו ברווז זה ברווז טבעוני. המבורגר מתחליף חלבון/ShutterStock

משבר הקורונה סגר את המסעדות והכניס את כולנו לבתים, אז רבים גילו את הבישול הביתי ורשתות השיווק רשמו רווחים יפים כשהעלייה ברכישות המזון עלו. מנתוני StoreNext שנאספו מכלל רשתות השיווק בישראל, בחנויות הפיזיות ובאונליין, ניתן להשוות את צריכת המזון מן החי והצומח ולראות כי אמנם נרשמה עליה בשני השווקים, אך העלייה בשוק תחליפי החלבון הייתה גדולה פי 13.

עומרי פז. גלעד אילוז,
השינוי מורגש. עמרי פז/גלעד אילוז

בתחום תחליפי החלב-צריכת משקה סויה עלתה בכ-23% ושווי השוק כיום עומד על 159 מיליון שקל. המשקאות שאינם על בסיס סויה (אורז, שיבולת שועל, שקדים) עלו ב-55%. כלל תחליפי החלב (כולל גבינות, יוגורט וכו') עלו ב-40% לעומת חלב שעלה רק ב8%, פחות מהגידול הכללי בצריכת מזון. אביב אורן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ארגון The Good Food Institute בישראל אומר כי "אנחנו רואים מגמת שלילית בצריכת החלב מן החי במשק, לעומת זאת, תחליפי החלב נמצאים בכל בית שלישי. הסיבה העיקרית לכך היא שתחליפי החלב כיום הם באיכות גבוהה, במחיר נוח והרבה יותר קרובים במרקם ובטעם לחלב. הוכחה לכך היא שמשקאות תחליפי החלב הם 13% מתוך שוק החלב הנוזלי השווה כ1.9 מיליארד ש"ח. מדהים שזה בדיוק אותו נתח השוק שתחליפי החלב תופסים בשוק האמריקאי. אנו צופים שעלייה זאת תגדל עם כניסתן של טכנולוגיות חדשות והשקעה של שחקנים גדולים בשוק". אחוז משקאות תחליפי החלב מסך שוק החלב הוא 13 ושוויו כ—280 מיליון שקלמתוך שוק החלב הנוזלי השווה כ1.9 מיליארד שקל.

שוק תחליפי הבשר נהנה מצמיחה גדולה אף הוא עם עליה של כ24%, בדגש על עליה ברכישת הבשר הטחון וההמבורגר מן הצומח, אחריהם נמצאים השניצל צמחי והנקניקיות, כל זאת לצד ירידה בצריכת הבשר הקפוא והטרי, במיוחד ברבעון האחרון של שנת 2020.

עמרי פז, מנכ"ל ומייסד עמותת ויגן פרנדלי אומר כי "השינוי בקרב האוכלוסייה מורגש. ברבעון האחרון של השנה נרשמה ירידה ממוצעת של כ10% בצריכת מוצרי בשר ודגים, זו גם התקופה בה שידרנו פרסומת בפריים טיים הישראלי שהפכה ויראלית והגיעה לכ3.5 מיליון ישראלים". בפרסומת העמותה קראה לקהל הרחב להימנע מאכילת בעלי חיים. פז מסביר כיצד ניתן להוביל שינוי צרכני "כאשר יש לצרכנים סביבה נוחה ותחושה שהם מקבלים את המוצר הטוב והאיכותי ביותר, חסמי המעבר למזון מן הצומח יורדים. זו אחת הסיבות שאנו משקיעים מאמצים בהנגשת מוצרים עבור הקהל הטבעוני בסופר, בבית ובעבודה. בישראל אחוז הטבעונים מהגבוהים בעולם, כ5% מהאוכלוסייה".

משק ויילר, שמייצרים 60% מהטופו בישראל (גם עבורם וגם עבור חברות אחרות) מדווחים על עלייה חסרת תקדים של כ-50% בצריכת הטופו בארץ.העלייה התחילה ממש עם פרוץ הקורונה והגיעה לשיא בשבועות האחרונים, ורצו לוודא שם שזה שינוי קבוע ולא רק איזו תופעה חולפת וכעת נראה שאכן כך. המפעל ממש מכפיל את כמות הייצור כדי לעמוד בביקושים. ראשי המשק מעריכים שהסיבות לכך הן גם ההיבט הטבעוני/צמחוני/בריאותי שתופס תאוצה, אבל לא פחות חשוב- ההיבט הכלכלי. משפחות שלא יכולות להרשות לעצמן לצרוך בשר בגלל המחיר, יעדיפו טופו שעולה פחות ומספק ערכים תזונתיים דומים בארוחה זולה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אביב אורן. GFI ישראל,
ככל שמוצר יידמה יותר את המקור, כך קרנו בקרב הצרכן תעלה. אביב אורן/GFI ישראל

בארגון GFI מוסרים כי "אנחנו מייחסים את השינוי בשטח, מעבר לעלית המודעות לנושא בקרב האוכלוסיה, גם להיבטים בריאותיים" אביב מפרט כי "יש שבוחרים להפחית בשר בשל צרכים בריאותיים ויש שממניעים אידיאולוגיים וסביבתיים. ככל שיהיו בשוק מוצרים שדומים יותר לבשר או עוף במרקם, בטעם, בערכים התזונתיים ובמחיר, קהל המפחיתנים ימשיך לדחוף את מגמת הצמיחה האדירה של השוק התחליפים". אביב גם מתייחס לחוסרים בשוק "כארגון המוביל מחקרים בתחום, אנו מקדמים פיתוחים וחדשנות בכדי להוביל את העולם למזון בריא ובר קיימא. אחד החוסרים הבולטים שזיהינו הוא המחסור בתחליפי הדגים והביצים. יש כמה פיתוחים מעניינים אך בהחלט יש מקום להוביל עוד חדשנות בתחום. ובאופן כללי מהמחקרים שאנחנו ביצענו - ככל שמוצר יידמה יותר את המקור, כך קרנו בקרב הצרכן תעלה".

ארגון The Good Food Institute הוא ארגון מדעי בינלאומי המקדם את תחום החלבונים האלטרנטיביים באקדמיה, בתעשייה ובממשל. הארגון מציע, זו השנה השלישית, מענקי מחקר בסך כולל של 5 מיליון דולר לחוקרים המבקשים לקדם את תחום החלבון האלטרנטיבי על ידי מחקר פורץ דרך.

  • עוד באותו נושא:
  • המבורגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully