וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הקורונה: מקצוע הסיעוד הפך למבוקש

20.1.2021 / 10:26

עד תקופת הקורונה כמעט ולא שמענו על עבודתם של אנשי הסיעוד, אך דווקא תקופת הקורונה והאתגרים הבריאותיים הרבים מולם נצבו האחים והאחיות הציגה תחום שהעשייה בו היא השליחות החברתית הגדולה ביותר

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

נדמה שכמעט ולא נוכל למצוא יתרונות אמיתיים בנגיף הקורונה, אך בבתי הספר לסיעוד מצאו כי דווקא המשבר הבריאותי הגדול ביותר שידעה האנושות במאה האחרונה גרם להזדמנות יוצאת דופן עבור המקצוע, שעובר יותר ויותר לקדמת הבמה. בשנה האחרונה הביקוש לקבלה ללימוד מקצוע הסיעוד רק עולים, ובראייה של עשור לאחור מספר המתחילים בלימודי סיעוד הוכפל. כיום לומדים כ 2700 סטודנטים לקראת תואר ראשון בסיעוד ב-13 תוכניות הפועלות הן באוניברסיטאות והן במכללות.

משבר נגיף הקורונה הביא לחשיפה רבה לעבדותן ועבודתם של עובדי הסיעוד, אך גם להעברת סמכויות רבות לעובדים אלו שעד אז היו נתונות רק לרופאים, מה שפתח צוהר משמעותי אל עולם הרפואה.

אפרת ווסיהון יאלו, בעלת תואר ראשון לסיעוד מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני בניהול מערכות בריאות מאוניברסיטת בן גוריון, היא אחות מומחית קלינית לכירורגיה מהראשונות בישראל, ועמיתה בכירה בבית הספר האקדמי לאחיות המסונף לאוניברסיטת ת"א. כמי שפועלת ומלמדת את התחום שנים רבות, גם היא רואה את העלייה בביקוש דווקא לאור הקורונה.

אפרת יאלו. יחצ,
"עד עכשיו ראו בנו עזר כנגד הרופאים, למרות שבמציאות יש למקצוע הסיעוד עצמאות בהחלטות טיפוליות". אפרת וסיהון יאלו/יחצ

אפרת, את חושבת שניתן לייחס את העלייה בביקוש ללימוד סיעוד לקורונה?

"אין ספק שהאפידמיה עוררה את מודעות האוכלוסייה. ראו אותנו עומדים בחזית המאבק בטיפול בנגיף והחשיבות של מקום האחיות בלטה: "הנגיף שם אותנו בחזית המאבק בטיפול והכירו בחשיבות הגדולה של עבודתנו. עם אור הזרקורים שקיבלנו, ניתן בהחלט להגיד שהקורונה הובילה לביקושים גבוהים ללימודים".

מה את חושבת שגרם לשינוי?

"אני מאמינה שעד היום חשבו כי מקצוע הסיעוד נשען על סיוע לעולם הרפואה, אבל האמת הינה שלמקצוע הסיעוד יש הרבה עצמאות טיפולית. למעשה בימים אלה ביוזמת מינהל הסיעוד ותמיכה של איגוד הכירורגים אני מרכזת ומובילה את התוכנית הלימודית לאחות מומחית בכירורגיה שזו מיועדת להרחיב אף יותר את העצמאות הטיפולית ולהעניק סמכויות רחבות לאחיות, באמצעותן יוכלו להעניק את כל הטיפול הרפואי במיון למעט הניתוח. עד עכשיו ראו בנו עזר כנגד הרופאים, למרות שבמציאות יש למקצוע הסיעוד עצמאות בהחלטות טיפוליות".

מה עם התגמול הכספי?

"הסיפוק שיש במקצוע שווה הכול. עם זאת, בעשורים האחרונים בהסתדרות האחיות נלחמו על כך והשכר עלה בהתאם, כיום השכר הוא מעל הממוצע, ועם הוותק וההתמקצעות עולה השכר".

אילו אנשים נראה בכיתות הלימוד?

"מגוון רחב, החל מהאוכלוסייה הערבית היהודית, חברה דתיים או חילונים, צעירים או בוגרים. אני חושבת שמי שמגיע למקצוע הזה רוצה לעשות טוב, לשנות. בנוסף יש צורך במקצוע הזה ולכן ישנה הבנה שהלימודים מעניקים מקצוע נדרש בעל יציבות תעסוקתית גבוהה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מקצוע שמספק תחושת העצמה

איך אפשר ללמד מקצוע כזה בתקופת הקורונה כשהכול סביב עננת הזום?

"בתחום הסיעוד חלק מהותי מההכשרה הוא הפרקטיקום בבית החולים ובקופות החולים. אני מודה שבסגל ההוראה אנחנו לומדים תוך כדי תנועה, זו תקופה מיוחדת אין ספק והאתגרים רבים, אני בוחרת להסתכל על המצב של כאן ועכשיו ומבינה שבסוף זה יעבור ונחזור לשגרת חיים רגילה".

בימים אלה את מקימה את הקורס להכשרת אחיות מומחיות קליניות בכירורגיה, איך את חושבת שהתפקיד יתרום למערכת הבריאות?

התפקיד ייסע משמעותית למטופלים בזירוז הליכים רפואיים, יוריד מהעומס ומהנטל שיש על כתפי הרופאים, וכן יאפשר לאחיות לקבל החלטות רפואיות בתוך המחלקה. למעשה בסיום לימודי המומחיות ולאחר סיום ההתנסות הקלינית בהנחייתם של הרופאים המומחים בכירורגיה האחיות והאחים ייבחנו ברמת קושי דימה לדרגת הקושי של בחינות של רופאים כירורגים, האחות המומחית הכירורגית תקבל רישיון לעסוק בחלק הרפואי שבמחלקה, תיתן מענה הרפואי, ולא רק סיעודי בתוך המחלקה.

זה ידוע שהמשרה הזאת תובענית ושוחקת, איך את מצליחה לשלב בין החיים המקצועיים לבין היותך אישה נשואה ואמא לשני ילדים?

"אני רואה את הילדים ובעלי בעיקר בלילה ובסופי השבוע, אבל המקצוע הזה מספק תחושת העצמה, שליחות והגשמה עצמית, יש כל כך הרבה אפשרויות גיוון בעבודה בבתי החולים ובקהילה וזה מונע שחיקה מקצועית. למזלי זכיתי בבעל תומך ומפרגן שמגויס כולו לקידום האישי שלי, הוא לקח על עצמו להיות יותר בבית התקופה הנוכחית ולתמוך בילדים, בלעדיו לא הייתי מגיעה לאן שהגעתי". הילדים אומרים תודה ומרגשים גאווה שאני חלק מהכשרה של צוות המטפל בחולי קורונה.

  • עוד באותו נושא:
  • אחיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully