וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניין של מודעות: מתי נבין שהבית שלנו צריך להיות ירוק?

20.1.2021 / 13:09

התחום בחיתולים, המודעות נמוכה וחומרי הגלם יקרים. באירופה כבר הפנימו את החשיבות של בנייה ירוקה, בישראל הדרך עדיין ארוכה, אבל יש מי שלא מוכן להרים ידיים

למינם. יחצ,
שומרים על הירוק, בתוך ומחוץ לבית. בנייה של Laminam/יחצ

ט"ו בשבט הגיע: מחג שסימל טרום קום המדינה חגיגה בסימן התעוררות האומה הפך בשנים האחרונות למועד בו מרבים לעסוק בנושא איכות הסביבה, נושא שבניגוד גמור למדינות מערביות רבות ניכר שאינו נוגע לליבם של הישראלים על אף הניסיונות להעלות את המודעות בהיבטים שונים. תחומים כמו בניה, אדריכלות ועיצוב גם הם נרתמים מצידם לייצר שינוי תודעתי וצרכני. כיצד והאם זה מספיק?

בעוד ישראל משתרכת מאחור בכל הקשור לאיכות הסביבה, מעבר לים אורח חיים בריא וירוק, כזה ששם את הכדור במרכז הבמה מוסיף לצבור תאוצה. ברחבי הגלובוס חיים מיליונים רבים שבחרו להחליף את הבגדים הקונבנציונליים לכאלה שעשויים מבמבוק או כותנה אורגנית, את הבשר המירו לקולינריה טבעונית ואת הבתים שלהם הם בוחרים לתכנן ולעצב מחומרים ברי קיימא או כאלה שעל מנת לייצרם נעשה כמה שפחות נזק לסביבה.

על אף שבישראל התחום עדיין נמצא בחיתוליו ואחוז האנשים שמקדישים מחשבה על העתיד נמוך משמעותית, חברות ומותגים בענפים שונים מרימות את הכפפה ומנסות לחולל מהפך צרכני. כך למשל בתחום עיצוב שם רואים גידול יחסי בצריכה של מוצרים ידידותיים.

למינם מראה טבעי. יחצ,
מראה טבעי של Laminam/יחצ

לדברי אייל שימן, המנכ"ל והבעלים של מותג משטחי LAMINAM בישראל "המוטיבציה לייצר מוצרים ידידותיים לסביבה, שמופקים בתהליך שהוא עצמו ידידותי, היא אך ורק ערכית. היצור מורכב ויקר באופן יחסי וככזה הוא אינו מושתת על אסטרטגיה עסקית או ממדיניות מחירים. עלויות הייצור יקרות בכ-20% ביחס למפעלי תעשיה שהמודעות הסביבתית שלהם נמוכה או בלתי קיימת לכן מדובר בנטו ניסיון לשמור על כדור הארץ ומודעות סביבתית גבוהה. ברחבי העולם אנחנו רואים בהחלט מדינות עם מודעות סביבתית גבוהה, שאזרחיהן בוחרים במתכוון במוצרים שכאלה בהן גרמניה, בריטניה, הולנד ומדינות סקנדינביה".

ומה בישראל?

"קשה לי לאפיין לקוחות שבחרו במשטחי גרניט הפורצלן של LAMINAM (שמופקים מחומרים טבעיים במפעל הפועל באנרגיה סולרית ובהליך שאינו משחרר רעלים לסביבה), בגלל מודעות סביבתית גבוהה, אני כן יכול להעריך שמכיוון שאנחנו שמים על הנושא דגש בפרסומים זה נקלט בדרך כזו או אחרת אצל אנשים ואני מקווה שבדרך זו אנחנו גם מעלים את המודעות לתחום".

שימן מוסיף כי עלויות הייצור היקרות הן תוצאה של השקעה משמעותית במחקר ופיתוח, החומרים עצמם שהם ידידותיים לסביבה וככאלה תהליך המחזור שלהם הוא מלא ככל הניתן. "אני מקווה שבטווח הארול הטכנולוגיה הירוקה דווקא תגרום לירידת מחירים", הוא אומר. "גם לרגולטור בכל מדינה צריך להיות מקום נכבד לומר את דברו, אם זה בהטבות ליצרנים, תקינה וכו'. בשורה התחתונה, במציאות של היום להיות מפעל מזהם קל וזול ממפעל בעל מודעות גבוהה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
השטיח האדום, עיצוב מיכל וולפסון. איתי בנית,
עם הזמן המודעות תגבר. השטיח האדום. עיצוב מיכל וולפסון/איתי בנית

עוד ענף יצור שמתגאה במוצרים ידידותיים לסביבה הוא ענף השטיחים שם אפשר למצוא שטיחים עשויים חבל קלוע, שטיחי כותנה וכן שטיחים שנארגים מסיב ייחודי בשם PET, שמופק מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים. אלון בבג'ני, מנכ"ל ומבעלי רשת השטיח האדום, מסכים שהצרכן לא שם את נושא הקיימות בראש סדר העדיפויות אך צופה שעם הזמן המודעות תגבר: "שטיחים שעשויים מחומרים טבעיים וממוחזרים מאוד מבוקשים כאן בישראל אבל בעיקר כי הם קולעים במראה לסגנון הבוהו שיק שמושתת על חומרים טבעים כך שהתרומה של הצרכן הישראלי לסביבה נעשית לעיתים גם מבלי להתכוון.

"יש קבוצה שרוכשת את המוצרים האלה בשל העובדה שהם ירוקים אך בשלב זה היא לא גדולה. ככלל אצבע, השטיחים הטבעיים יקרים מאחרים אך לא באופן דרמטי, מדובר בהפרש של מאות שקלים בלבד. מאידך, יש גם מצבים ששטיחים טבעיים שיוצרו בעבודת יד יהיו זולים יותר בהשוואה לשטיח מאוד צפוף שיוצר על ידי מכונה כשאנחנו מסתכלים החוצה על המתרחש בעולם אנחנו רואים מודעות הולכת וגוברת וכמו בכל תחום, אני מאמין שגם לישראל היא תגיע בסופו של דבר. אנחנו רואים מותגי ענק כמו H&M ואיקאה ששמו לעצמם מטרה להעלות באחוזים ניכרים את הייצור מחומרים ברי קיימא או להפוך לירוקים לחלוטין. המודעות גוברת והיא תגבר במקביל גם כאן בישראל".

גולדשטיין גלרי טפט קיר קדמי. יחצ,
לא מחבלים בעץ עצמו. גולדשטיין גלרי טפט/יחצ

אבל יש גם נקודת אור והיא מגיעה, כך נראה, מכיוונם של מתחמי העבודה החדשים שם הדרישה לשימוש בחומרים טבעיים או ממוחזרים גוברת באופן מתמיד. לדברי שרית גולדשטיין, מנהלת השיווק ומבעלי חברת גולדשטיין גלרי טפט, "התחום הולך ותופס תאוצה במגזר העסקי ובפרט במשרדים עם מודעות גבוהה לנושא שיש להם תקציבים להשקיע במוצרים שכאלה שמלכתחילה יותר יקרים. הדרישה מגיעה לרוב מצידם והיא מתורגמת ויזואלית על ידי המעצב. יצא לנו לעשות לא מעט פרויקטים שהשתמשו בהם בטפטים מחומרים כמו קש, שעם ושכבות קליפות של עץ הבננה. באף אחד מהחומרים לא מחבלים בעץ עצמו אלא משתמשים בשכבות הנשירות מה שמצביע על תהליכים ייצור מורכבים וקפדניים בהרבה וזה ניכר במחיר - טפטים כאלה יעלוה לרוב פי 3 מטפטים תעשייתיים. בתחום הביתי הנושא עדיין בחיתוליו, ואם יש דרישה היא לרוב מכיוון שהמוצרים האלה באמת מרהיבים ביופיים. באירופה למשל המצב שונה וכמו כל דבר זה קם ונופל על מודעות שהיא תוצר של חינוך. שם לכל מותג שמחזיק מעצמו יש מספר קווים של מוצרים ירוקים וככל שהזמן עובר הם רק הולכים ומתרבים".

  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully