וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אחרי הבדיקה הזאת קבעתי תור לחיסון. יש לכך סיבה טובה

26.1.2021 / 0:00

בדיקות סרולוגיות שמאבחנות האם הייתה לכם קורונה קיימות כבר חודשים רבים, אבל רק שירות שהושק לאחרונה מאפשר לבצע אותן בבית או במשרד. איך זה עובד, למי זה עוזר ומדוע בכלל לעשות את זה גם עכשיו כשהחיסונים כבר כאן?

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

בשיא ההתפרצות הראשונה של הקורונה, אי שם באזור מרץ-אפריל, עדיין לא ידענו מה, מי ואיך. התמודדנו עם ספקולציות וניחושים (שחלקם הגדול קיים עד היום). באותו זמן, יחד עם בדיקות קורונה, נכנס לחיינו מונח שרובנו שמענו לראשונה: בדיקות סרולוגיות.

בדיקה סרולוגית היא בדיקה שבאמצעותה אתם יכולים לדעת האם יש לכם נוגדנים נגד מחלה מסוימת - במקרה הזה קורונה. צריך לזכור, גם אם חליתם, מאוד לא בטוח שיש לכם את כמות הנוגדנים היוצרת חיסון טבעי כנגד המחלה, והבדיקה הזאת נותנת אינדיקציה מדויקת לגבי מידת ההתנגדות של הגוף שלכם.

"יש חוסר ודאות בכל הקשור לחיסון של אדם לאחר מחלה", מסבירה שרון ויצמן, סמנכ"לית חברת פנג'יה, שיחד עם מעבדת Ilex Medical ואיחוד הצלה מפעילה את Lab2door - שירות בדיקה סרולוגית עד הבית, היחיד מסוגו בישראל, "אנשים פשוט רוצים לדעת שהם מחוסנים".

בדיקה סרולוגית. ShutterStock
אם הבדיקה הסרולוגית שלכם חיובית, על פי הנחיית משרד הבריאות אתם לא חייבים בחיסון/ShutterStock

בדיקות סרולוגיות יכול כל אחד לקיים במעבדות שונות. לא תוכלו לעשות אותן מרצונכם החופשי דרך הפניה מקופת החולים, אולם ניתן לקיים אותן בבדיקות במעבדות המורשות על ידי משרד הבריאות, בעלויות שנעות בין 150 ל-300 שקלים. עכשיו תחשבו על הטרחה, על הזמן ועל סכנת ההדבקה הקיימת במכונים ובבתי החולים. Lab2Door מציעה לכם את הבדיקה בבית או במשרד, כשהעלות היא 390 שקל ללקוח הראשון ו-350 שקל לכל אדם נוסף באותה כתובת. התוצאות מגיעות בתוך 24-30 שעות ועליהן נרחיב בהמשך. השירות, כאמור, בלעדי - נכון להיום אין עוד חברה בישראל שמבצעת את הפרוצדורה בבית הלקוח. סביר להניח שיהיה מי שיצטרף בהמשך.

"יש הרבה סיבות לבצע בדיקה סרולוגית. הביקוש קיים גם בשוק הפרטי וגם בעולם העסקים", מסבירה ויצמן, "יש גם עניין של סקרנות, אבל בעיקר מדובר באנשים שרוצים לדעת שהם מוגנים, שהם לא יכולים להדביק אחרים או את בני המשפחה. ארגונים רוצים לחזור לשגרה. למשל, חברה שמטיסה אדם לחו"ל רוצה להבטיח שלא יעלה למטוס כשהוא חולה. גם האצת החזרה למשרדים היא שיקול בקרב חברות לערוך בדיקות סרולוגיות".

אוקיי, הקשיתי על ויצמן, בדיקה סרולוגית אולי הייתה מצרך חשוב לפני כמה שבועות, כשהחיסון לא היה בהישג יד, אבל עכשיו כשהוא כאן - מדוע צריך אותה?

"יש בדיקות סרולוגיות שעושים כדי לראות שהחיסון בגוף עדיין עובד", היא משיבה, "אי הוודאות תלווה אותנו עד שיידעו הכול על החיסונים והנגיף. כל הסיפור הזה איתנו, על פי ההערכות, לעוד שנה וחצי לפחות. החיסון מעניק שכבת הגנה נוספת. בכל מקרה, טוב להתחסן".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
, "אי הוודאות תלווה אותנו עד שיידעו הכול על החיסונים והנגיף. כל הסיפור הזה איתנו, על פי ההערכות, לעוד שנה וחצי לפחות. החיסון מעניק שכבת הגנה נוספת"/ראובן קסטרו

יש לציין כי על פי הנחיות משרד הבריאות, מי שנמצאו בדמו נוגדנים לא מחויב בחיסון, כך שאם מכל סיבה שהיא אתם חוששים מתופעות הלוואי של החיסון או מדקירה שמשאירה סימן כחול באזור הכתף, תמיד תוכלו לבצע לפני כן דקירה שמשאירה סימן כחול בגומץ המרפק.

בדיקה סרולוגית היא בעיקרה אופציונלית, אבל יש מקרה ספציפי אחד, מאוד לא נדיר, שבו היא הכרח. חולי קורונה שלא ביצעו בדיקות שליליות בתום התקופה על מנת "לסגור את המעגל", צריכים לעבור בדיקה סרולוגית כדי לקבל תעודת מחלים ולהימנע מהצורך בחיסון. בדיקה שתצביע על תוצאה חיובית תסייע להם לקבל דרכון ירוק.

במקרה כזה, לפני שאתם עושים את הבדיקה, כדאי לבדוק שהמכון מורשה על ידי משרד הבריאות. הבדיקה שאני עברתי דרך Lab2Door אובחנה במעבדת רמב"ם החדשה בירושלים, שאכן נמצאת ברשימה של משרד הבריאות (מספר 27 בקובץ, אם אתם מתעקשים).

כאן יש משהו חשוב שצריך לסייג. גם אם נמצאו בדמכם נוגדנים, אין ערובה שקופות החולים יקבלו את תוצאות הבדיקה. על פי מספר תלונות שהגיעו לידינו, מבוטחים של חלק מקופות החולים שעברו בדיקות במכונים חיצוניים (למשל, אסף הרופא) לא קיבלו את תעודת המחלים, על אף שהמעבדות שבהן בוצעו הבדיקות היו מורשות משרד הבריאות, ונאלצו לעבור אותן שוב במעבדות הקופה. גם ויצמן לא יכלה להבטיח שתוצאת הבדיקה הסרולוגית תוכר על ידי הקופה שלכם. לכן, אם אתם זקוקים לתעודת מחלים, בטרם תזמינו את השירות בדקו באיזו מעבדה הוא מבוצע ובדקו עם הקופה שהיא מקבלת את תוצאות המעבדה הזאת. תגובת משרד הבריאות לנושא זה: "ככלל, תוצאות בדיקת מעבדה, אשר מנופקת על ידי מעבדה המבצעת את הבדיקה לפי הנחיות הפרוטוקול שהוצע על ידי המשרד, ואשר מופיעה בטבלת המעבדות המאושרות לביצוע בדיקות סרולוגיה לנגיף קורונה, תקפה".

אז איך זה עובד בדיוק?

פאדי מאיחוד הצלה למד רפואת חירום. החלום שלו הוא להיות רופא, ובין בדיקה סרולוגית אחת לאחרת יוצא לו להגיע לאירועים משמעותיים. ימים ספורים לפני שהגיע למשרד שלנו בתל אביב, מצויד בתיק גב עם מזרקים מפחידים ואביזרי חיטוי, הוא טיפל באירוע ירי מתוקשר באחד מהכפרים בצפון, מה שהזכיר לי שמלבד הקורונה יש לממשלה שלנו עוד כמה נושאים דחופים לטפל בהם. אחרי סמול טוק של כמה דקות הוא שלף את המחט, דקר, שאב דם, חיטא ויצא לדרך.

כעבור קצת יותר מיממה קיבלתי מייל מסקרן מהמכון בירושלים. תוצאה הגבוהה מ-1.00 הייתה מבשרת לי שיש נוגדנים בדם. התוצאה שלי הייתה 0.061. אני שלילי. החזרה מספרד מוכת הקורונה בתחילת מרץ, הבידוד, השיעולים, הצינון הבינוני שהיה לי בנובמבר - כל אלה היו "לחינם". יכול להיות שנחשפתי בינתיים לחולים מאומתים, אבל לא הייתה לי קורונה ועכשיו אני לא יודע אם אני מאוכזב או מרוצה. בעיקר חשבתי על כמה דרמטית יכולה הייתה הכתבה הזאת להיות, עם הכותרת "הייתה לי קורונה, והסתובבתי ביניכם כאחד האדם". חזרתי למציאות, זו כתבה שתישאר נטולת סנסציות. בכל מקרה, את החיסון הראשון כבר תיאמתי באותו ערב דרך הקופה.

במקרה שלי הבדיקה הסרולוגית השביעה את יצר הסקרנות, אבל יש אנשים וגופים שזה הרבה יותר משמעותי עבורם מהסיבות שצוינו למעלה. האם אתם צריכים לעשות בדיקה כזו? כמו בכל דבר, גם כאן זו שאלה של מחיר וצרכים. לחברות שרוצות לזרז את החזרה למשרדים זה עשוי להיות מאוד משתלם. הבדיקה של Lab2Door יקרה מעט יותר, אבל חוסכת המון אופרציה לארגונים ומעניקה שירות שלא תקבלו באף מקום אחר. ובלי קשר, איתה או בלעדיה, אם אין לכם תעודת מחלים - פשוט תלכו להתחסן.

  • עוד באותו נושא:
  • חיסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully