וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת עדיין לא עזבה את התחנה: הטרנדים של 2021 בשוק ההון

קארן שווק

24.1.2021 / 1:01

המדיניות של הבנקים המרכזיים, הזרמות הכספים, יציבות מניות הטכנולוגיה וכמובן, ההשתלטות על מגיפת הקורונה. חושבים להשקיע? נראה כי עדיין לא מאוחר. קארן שווק עם הסקירה

בווידאו: ביידן חתם על צווים למלחמה בקורונה/צילום: רויטרס

2020 מאחורינו. למרות משבר הקורונה, עבור לא מעט משקיעים, הייתה זו שנה יוצאת דופן עם תשואות מאוד גבוהות כאשר מדד ה- S&P 500 עלה בלמעלה מ-18%. הרבה משקיעים חוששים ש"פספסו" את הרכבת ושרמת המחירים הנוכחית גבוהה מדי על מנת להכנס לשוק המניות. ההיפך הוא הנכון. מגיפת הקורונה העצימה טרנדים בשנת 2020 ואלו יימשכו ואף יתחזקו לאורך 2021.

אי אפשר להתעלם מהמדיניות המוניטרית הרחבה של הבנקים המרכזיים - מדיניות השומרת מצד אחד על ריבית כה נמוכה על מנת להקל על המשק, אך גורמת לכך שהמשקיעים הזניחו את האלטרנטיבות הבטוחות של אגרות החוב לטובת שוק המניות. סיבה נוספת למגמה: ההתערבות הממשלתית מרחיקת הלכת, אשר העמידה תקציבים משמעותיים על מנת לעזור לאזרחים ולעסקים קטנים להתמודד עם תוצאות משבר הקורונה הכלכלי. הרציונל היה לגרום למשק להמשיך להתנהל ולעודד צריכה, אך בפועל, הזרמת הכספים חלחלה לשוק ההון ומהווה גם היא גורם משמעותי לעליות שראינו בשוק המניות ב 2020.

מנכ"לי החברות הגדולות בשימוע בקונגרס, 29 ביולי 2020. -, אתר רשמי
עם יתרת מזומנים כזאת, ענקיות הטכנולוגיה רק ממשיכות לצבור כוח. משמאל לימין בכיוון השעון: מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, טים קוק וג'ף בזוס/אתר רשמי, -

2020 הייתה שנת שיא בגיוסים בהון סיכון. 2021 צפויה להתעלות על זה

חברות הסטארט-אפ בארה"ב שברו שיא נוסף בשנת 2020, עם היקף הגיוסים שעמד על למעלה מ- 150 מיליארד דולר. הכאוס שהמגפה יצרה עורר ביקוש לפתרונות חדשניים ולהאצה דיגיטלית - מה שהניע את קצב ההשקעה בהון סיכון. האקוסיסטם הטכנולוגי ממשיך לפרוח בקצב מהיר במרבית מרכזי הטכנולוגיה העולמיים גם על רקע המשבר המשבר הכלכלי והבריאותי המתמשך.

המגפה העולמית הוכיחה את עצמה כזרז לעיצוב מחדש של שירותי הבריאות. באופן הגיוני, משקיעי הון סיכון הכניסו יד עמוקה לכיס כדי לספק רמת שיא של מימון לסטארטאפים הקשורים לרפואה בשנת 2020. הם התמקדו לא רק במציאת פתרונות רפואיים כמו חיסונים וטיפולים, אלא גם בפיתוח מערכות רפואה מרחוק ומוצרים המבוססים על טכנולוגיות חדשות כמו AI. הקורונה הוכיחה את חוסר יעילותה של מערכת הבריאות הקיימת בלא מעט מדינות מערביות והדגישה את הצורך לפנות לכלים כמו רפואה מרחוק וזאת לנוכח מחסור במשאבים והחובה למצוא אמצעים חלופיים להענקת טיפול אישי. התוצאה היא האצה פתאומית לעבר מערכות דיגיטציה ורצון למצוא דרכים חדשות למנף גל של נתוני חולים. חברות סטארט-אפ בתחום הבריאות גייסו 80.6 מיליארד דולר בשנת 2020, לעומת 53.7 מיליארד דולר בשנת 2019.

לצד המציאות שהוכתבה לנו על ידי התפשטות מגיפת הקורונה וגרמה לנו להכיר בצורך של מאגרי מידע דיגיטלים, ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת ריצוף הגנום האנושי פתחה פתח למציאת פתרונות בטווח הארוך לא רק למגפה הנוכחית אלא למספר מחלות נוספות. לגנומיקה יש לא רק היכולת לאפשר למיליארדי אנשים לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר, אלא שהיא גם עשויה לחולל מהפכה בעולם הרפואה כפי שאנחנו מכירים אותו היום. שוק הגנומיקה העולמי הוערך בכ -16.4 מיליארד דולר בשנת 2018 והוא צפוי לייצר כ- 41.2 מיליארד דולר עד 2025.

במקביל להתפתחות המהירה בהשקעות באפיקי הבריאות השונים, הסגרים ברחבי העולם הגדילו את הזמן שאנו מבלים בבתים והאיצו מגמות כמו קניות online, עבודה מהבית, הגדלת התשלומים הדיגיטליים והצמיחה של שוק משחקי הווידאו. ההתאוששות של תעשיות מסויימות הייתה מהירה ורווחי החברות שידעו להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי החדש שנוצר לא איחרו לעלות בצורה משמעותית. המומנטום, להערכתנו, עוד יימשך. כלומר, גם אם השנה נראה את קץ המגפה עם מתן החיסונים לאוכלוסיה העולמית, הרכבת יצאה מהתחנה והפתרונות הטכנולוגים המאפשרים לנו להתנהל דיגיטאלית מרחוק צפוים להשאר איתנו.

לא זו בלבד, יש לזכור כי עם עליית שוויין של ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב שצמחו במהלך המגיפה והמשיכו לצבור יתרות מזומנים כל כך משמעותיים בקופותיהן, האופטימיות בעיצומה. מדד הנסדאק עלה במהלך שנת 2020 בלמעלה מ 43%. מגמת הרכישות של אותן חברות הטכנולוגיות הגדולות בנסיקה וזה לא צפוי להעצר בקרוב. חברות אלו שהפכו כמעט ל untouchable ימשיכו למזג לתוכן חברות קטנות יותר אשר יביאו להן יתרונות טכנולוגים ותחרותיים. כלומר, גם כאן המומנטום שראינו ב-2020 ככל הנראה עוד יתגבר בשנה הקרובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

דיגיטליזציה בכל מקום - כולל בסקטורים שלא חלמו על זה

כתוצאה מהתפשטות הקורונה, עסקים רבים נאלצו לעשות שינויים משמעותיים על מנת להצליח לשרוד את שנת 2020. המגזר התעשייתי, שחווה שיבושים ברשתות האספקה העולמיות ובסגירת המפעלים, היה צריך לא רק להתמודד עם ניהול מרחוק של עובדים, ספקים ולקוחות אלא גם להתחיל להתנהל בעיקר בצורה מקוונת.

בעת שהמעבר לאון ליין היה יחסית טבעי ופשוט בתעשיית ההייטק ובחלק ניכר מהתעשיות הנותנות שירותים, התעשיות היותר מסורתיות התקשו להתנהל במהלך הקורונה. הייצור הוקפא לא פעם היות ולא היה ניתן לאפשר לעובדים להגיע למקום עבודתם. גם ניהול המלאים השתנה כתוצאה מחוסר הוודאות הגבוה. ולכן, בעת שתעשיות ההייטק והשירותים התאימו את עצמם יחסית מהר למציאות החדשה, ההתאוששות של התעשיות המסורתיות היה הרבה יותר איטי.

כנגד, בכלל התעשיות, המציאות החדשה חייבה את בעלי החברות להטמיע מערכות דיגיטאליות לכל אורך תהליכי הייצור והמכירות. לפי נתוני Mc Kinsey מחודש ספטמבר בארה"ב בלבד, 60% מהמוצרים והשירותים עברו תהליך של דיגיטליזציה - וזאת ביחס ל-41% בדצמבר 2020 ו-34% בלבד במאי 2018. הצפי הוא כמובן כי הנתונים לסוף שנת 2020 יהיו גבוהים עוד יותר.

חנויות סגורות בתל אביב. ראובן קסטרו
לא כולם עמדו, בארץ ובעולם, בתהליך הדיגיטליזציה המואץ/ראובן קסטרו

ברור לנו כי המגמה הזו לא רק שתמשיך להתעצם בשנת 2021 אלא גם תגיע לעוד שווקים אחרים בעולם. עם גידול של רמת הביטחון של בעלי החברות כתוצאה ממתן החיסונים וסיוע ממשלתי נוסף, סביר להניח כי חברות קטנות יותר יעזו יותר וישקיעו בצורה נרחבת ביותר תהליכים דיגיטליים.

גם ברמה הממשלתית אגב, אנחנו צופים כי לא מעט תקציבים יופנו לדיגיטליזציה של מערכות הבריאות השונות בעולם. ישראל כיכבה בשבועות האחרונים בעיתונות העולמית - היא מחסנת במהירות את האוכלוסיה שלה וזאת לא רק בזכות מספר מנות החיסון הגדולות שנרכשו עבור האוכלוסיה אלא בגלל היכולת של המדינה לעשות אינטרגציה של הנתונים דיגיטלים של קופות החולים השונות. זהו לא המצב בלא מעט מדינות מערביות כיום. גם מדינות מערביות שמקציבות סכומים ניכרים עבור בריאות (ארה"ב או שוויץ למשל), ניכר שהן מתקשות להתנהל ללא מערכת דיגיטאלית המאגדת את כלל הנתונים של האוכלוסיה. וזאת בעיר כתוצאה מהעובדה שהנתונים מצאים במאגרי מידע שונים (חברות ביטוח פרטיות, בתי חולים, קליניקות רפואיות וכו') ושקבלת ההחלטות נעשית ברמה איזורית או פדראלית ולא בצורה מרוכזת.

כלומר, האמונה הרווחת כיום היא כי תהליך דיגיטליציה מואץ צפוי לא רק להמשיך ב-2021, אלא אף לגבור ולהתפשט ולחלחל לתעשיות מסורתיות יותר. ככל שהכלכלה תתאושש מהשפל שמוביל הנגיף - החיסון נגד וירוס הקורונה צפוי להניע את הביקוש והפעילות הכלכלית במגזר.

אופי המשקיעים משתנה ותמהיל השקעות נוטה יותר ויותר למניות

האפליקציות הזמינות למסחר בבורסה והשהייה הממושכת בבית כתוצאה ממגבלות הקורונה או מאבטלה - כל אלה זימנו לשוק ההון משקיעים חדשים: משקיעי דור המיליאניאלס (millennials) הצעירים. הם איבדו את הפחד משינוי, והבינו שהרבה יותר מפחיד להישאר במקום מאשר לאבד כסף. הם זיהו את היכולת שלהם והבינו שהם לא רוצים שהכסף שלהם ימשיך לשכב בבנק.

צעירי המילניאלס אמנם מחזיקים רק כ- 9% מסה"כ הנכסים בארה"ב, אך לפי נתוני הבנק המרכזי בארה"ב, קצב הגידול בנכסים שלהם בין 2019 לרבעון השלישי של 2020 עלה בלמעלה מ- 21%. קצב הגידול של ה GenX (ילדי 1965-1980) עמד לצורך השוואה באותה תקופה על 8% בלבד, ושל ה-Baby boomers על 4.5% בלבד.

צעירי המילניאלס גם נוטלים אשראי בצורה שלא ראינו עד כה בשנים האחרונות. היקף החובות שלהם עצום ועומד בארה"ב על 4.3 טריליון דולר - כלומר הוא מהווה למעלה מ 40% מסה"כ הנכסים שלהם. רמת המינוף הגבוהה הזו מעידה על כך עכשיו דור הצעיר מהמר על המעט שיש לו, רואה את התנודתיות הגבוהות בשוק המניות כהזדמנות, ובמקביל בעיקר מבין שהוא לא יכול לסמוך לאורך זמן על סיוע ממשלתי.

מנהל עם עובדים במקום עבודה. ShutterStock
המילניאלס מגדילים את דריסת הרגל בשוק/ShutterStock

אנחנו חייבים לזכור כי לא רק היעדר אלטרנטיבות השקעה באפיקים הסולידים דחף משקיעים רבים לקחת יותר סיכונים. זוהי גם מדיניות הבנקים המרכזיים אשר לאורך זמן מורידה את הריביות במרבית המדינות בעולם והתמיכה הפיסקאליות המאוד מרחיבה של הממשלות אשר דוחפות את המשקיעים לאפיקים יותר מסוכנים.

אך נראה כי דור המילנאלס גם הוא משנה את כללי המשחק - הם חובבי טכנולוגיה, לומדים בצורה מהירה את חוקי המשחק, נועזים ולא מהססים לקחת סיכונים על מנת לשלוט על הפנסיות שלהם. הנוכחות שלהם הורגשה בצורה ניכרת בשווקי המניות בשנת 2020. הערכה הרווחת היא כי השנה נוכחותם תגדל עוד יותר - כל עוד הריביות תמשכנה להיות נמוכות, אותם המשקיעים הצעירים ימשיכו להגדיל את רמת החוב שלהם, לקחת סיכונים ולנסות ולהגדיל את שווי הנכסים שלהם.

בשורה התחתונה - השנה הקרובה היא לא רק מקור לאופטימיות של התחלות חדשות - אלא גם מסתמנת כמוצלחת לתקווה להתאוששות, תעוזה ולדעתינו - שגשוג.

הכותבת היא מנכ"ל הפמילי אופיס לוסיד השקעות ומנכ"לית לשעבר של נציגות אחד הבנקים הזרים הפעילים בישראל. ליועצת ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ התמחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully