וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין במבה ליהלומים: מה אתם יודעים על חמאת הבוטנים?

רונית מטיאס

24.1.2021 / 9:33

היא שימשה כתרופה לשיניים וכתוסף תזונה אבל את עיקר תהילתה השיגה חמאת הבוטנים כאחד מהממרחים הפופולריים בעולם. לכבוד יום חגה הבינלאומי אספנו עבורכם קצת פרטים על מה שהוא כמעט הממרח הלאומי בארה"ב

חמאת בוטנים. סקיפי,
חמאת בוטנים/סקיפי

יום חמאת הבוטנים הבינלאומי חל היום (ראשון) ומי אנחנו שלא נחגוג את היום המרגש שאף נחשב לאחד מימי האוכל הלאומיים בארה"ב. הרי חמאת הבוטנים אהובה מאוד גם בישראל ומשמשת כאחד המרכיבים העיקריים בייצור אחד מהחטיפים האהובים כאן - הבמבה.

הראשונים להתנסות באכילת חמאת הבוטנים היו תושבי ברזיל ופרו. שבטי האינקה והאצטקים אכלו חמאת בוטנים כבר במאה ה-15 ואף השתמשו בה כמשחה המקלה על כאבי שיניים. בעידן המודרני שווקה לראשונה חמאת בוטנים כתוסף חלבונים לאנשים שלא יכלו לאכול חלבון ממקור אחר. ב-1884 רשם גילמור מרסלוס אדסון מקנדה את חמאת הבוטנים כפטנט למוצר שהמרקם שלו כמו משחה עם בוטנים קלויים וסוכר.

את הצנצנות המודרניות של חמאת הבוטנים התחילו לייצר בשנות ה-80 של המאה הקודמת. צנצנת חמאת בוטנים ממוצעת (340 גרם) מכילה 540 בוטנים מרוסקים, (חמאת בוטנים ראויה להיקרא כך רק אם היא מכילה לפחות 90% בוטנים), היא מכילה כמות גבוהה של חלבון ורק כדי לא לקלקל את החגיגה, לא נזכיר כמה קלוריות היא מכילה.

בין המכורים המפורסמים לחמאת הבוטנים נמצא את אלביס פרסלי, ג'רי סיינפלד, מדונה, ביל קלינטון שמצהיר כי אחד הכריכים החביבים עליו הוא חמאת בוטנים ובננה, ואנדרה אורטלוף, חובב תחרויות זלילה שבשנת 2017 אכל 378 גרם חמאת בוטנים בדקה אחת.

ביל קלינטון בוועידת המפלגה הדמוקרטית, ארצות הברית, 19 באוגוסט 2020. AP
חובב נשיאותי. ביל קלינטון/AP

המותג המוכר ביותר המייצר חמאת בוטנים הוא "סקיפי". המותג האמריקני נולד ב-1932 והוא מיוצר בארצות הברית ובסין. מדי שנה נמכרים בעולם כ-450 טון סקיפי, והוא נחשב לממרח הכי נמכר בסין והשני הכי נמכר בעולם. עד כמה המוצר פופולרי בארה"ב? מדי שנה האמריקאים אוכלים כמות חמאת בוטנים שיכולה למלא את הגרנד קניון.

האהבה לחמאת בוטנים לא שמורה רק לכדור הארץ, אסטרונאוטים בחלל מרבים לצרוך אותו. מדען גרמני אף מצא כי ניתן להכין יהלומים מחמאת בוטנים, אבל אל תרוצו לקנות צנצנות - יצירתם דורשת ציוד מדעי משוכלל שאינו נמצא בכל בית, מכיוון שיש צורך בלחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully