וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות חכם בכביש, וגם מחוצה לו

25.1.2021 / 10:17

מנהלים עסק קטן או בינוני עם רכבי חברה? יש לא מעט דברים שאתם צריכים לדעת ושלא רק יקלו עליכם, גם יחסכו לכם לא מעט כסף. הנה כמה כללי יסוד שחייבים להקפיד עליהם

בווידאו: ועדת הכלכלה דנה בהתקן למניעת שכחת ילדים בכלי רכב/צילום: ערוץ הכנסת

תקופת הקורונה הביאה לא מעט בעלי עסקים קטנים ובינוניים להתחיל ולחשב מסלול מחדש, במיוחד עבור העסק שלהם בשלל דרכים: אם בצמצום כוח האדם, בשינוי המודל העסקי או בהתאמת המוצרים שלהם למציאות החדשה. עם זאת, ישנן פעולות קטנות, מינוריות אפילו, שתוכלו בתור בעלי עסק לבצע ולחולל בחברה ובכיסכם שינוי גדול, מבלי להרבות במאמצים ובמשאבים. אחת מהן היא ניהול נכון של צי הרכבים בחברה.

לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 נוספו 356,000 כלי רכב חדשים ונגרעו 251,000 רכבים. בנטו נוספו לכבישי ישראל עוד 105,000 רכבים חדשים. 12.5% מהרכבים הפרטיים הם רכבי ליסינג בבעלות חברות ליסינג.

בעסקים קטנים, לרוב עניין הטיפול הרכבים "נופל" על מנכ"ל או בעלי החברה, מה שמצריך ממנו להזניח משימות שוטפות אחרות ולהקדיש מספיק זמן להתעסקות בעניין הרכבים. בטח ובטח אם מדובר בחברות שבהן הנסיעות הן מרובות וישנה המון עבודת שטח. ניהול נכון של מארג הרכבים בחברה הוא אמנם היבט קטן בתוך חברה, אך השפעתו לטווח הארוך היא בהחלט משמעותית לעסק. פנינו לדני שמעוני, מנכ"ל קבוצת Hertz-אוטו סנטר, ושמענו איך בפעולות פשוטות חברות קטנות ובינוניות יכולות לחסוך אלפי שקלים בשנה ולהקטין את הוצאות הרכב.

מכוניות למכירה. ShutterStock
חייבים לנהל את זה בתבונה/ShutterStock

"כמו לפני כל רכישה פרטית בצעו מחקרים מקדימים והשוו מחירים", מסביר שמעוני, "במקרה של ניהול הרכבים מומלץ לבצע עבודת מחקר קצרה שתעזור לעסק לחסוך בעלויות. החליטו מראש אילו רכבים יהיו המתאימים והחסכוניים ביותר לחברה שלכם, בדקו מול חברות הליסינג איזו הצעה הכי משתלמת עבורכם, פתחו מנויים אוטומטיים בכבישי אגרה ובאפליקציית חניות".

אחרי שביצעתם מחקר מעמיק מגיע הזמן לחתום על חוזה מול חברת הליסינג. ותרו על סעיף השינוע, אומר שמעוני, מצאו יום פנוי או ביום שישי וקחו בעצמכם את הרכב למוסך. ויתור על סעיף זה יכול לחסוך לכם כ-100 שקלים בחודש עבור כל רכב שבבעלותכם. בנוסף, שימו לב לסעיפי "השבה לקדמות" (בסוף תקופת ההשכרה, כמה צריך לשלם עבור נזקים). יש להקפיד על כך שההשבה לקדמות לא עולה על מאות שקלים בודדים. עוד סעיף חשוב הוא סעיף "נהג חדש". חברות ליסינג רבות דורשות כ-50 שקלים נוספים עבור נהג חדש וכ-20 שקלים עבור הסבת דוחות על שם החברה. במקרה של תאונה, ודאו כי סכום ה"השתתפות עצמית" לא יעלה על 800 שקלים.

גם לרכב בו אנו משתמשים יש גם חשיבות, מדגיש שמעוני. נסו לעבור או להשתמש כמה שיותר ברכבים היברידיים שהם חסכוניים מטבעם פי 2 מרכבים רגילים. רכב היברידי עושה בממוצע 20\1 בעוד רכב רגיל עושה בממוצע 10\1 (יחס ליטר דלק - קילומטר). רכבים היברידיים מזכים את בעליהם בחצי נקודת מס מה שנחשב כהטבה לעובדי החברה.

עוד נקודה חשובה שמוסיף לנו יוסי סבג, קצין בטיחות בתעבורה מטעם קבוצת פז, היא מערכות בטיחות מתקדמות ברכב. "אל תוותרו על כלי רכב עם מערכות בטיחות אקטיביות. המערכות האלו מצילות חיים וגם שומרות על כלי הרכב . מבדיקות עולה כי כלי רכב עם מערכות בטיחות אקטיביות מעורבים פחות בתאונות קשות. בנוסף, יש הנחה בביטוח על כלי רכב עם מערכות אלו".

שמעוני ממליץ מאוד לעבוד מסודר ועקבי. "כשהרכבים כבר ברשותכם, אם מספרם עולה על 40 השתמשו במערכות ניהול ממוחשבות. היום קיימות בשוק מערכות רבות שנותנות פתרון איכותי ויעיל למנכ"לים ובעלי החברה. מדובר במערכות מתקדמות שמאפשרות ניהול ובקרה של תחזוקת הרכב, בקרה על החיסכון בדלק, בקרה על שעות הנסיעה, ניתוחי המסלולים שהרכב עשה ועוד. כל הפרמטרים האלה יכולים לתת לכם אינדיקציה מדויקת על המצב הרכבים בחברה, ובכך לעזור לכם להתייעל ולחסוך איפה שצריך. מערכת 'נצר' היא הנחשבת ביותר כיום בתחום".

ומה קורה אם ברשותכם מתחת ל-40 רכבים? "הכינו טבלת אקסל" מוסיף שמעוני, "ודאו שיהיו בה את הנתונים הבאים כדי שתוכלו לעשות מעקב בעצמכם: שם הנהג, מספר הרכב, שנת ייצור, יצרן, דגם, סטטוס (ליסינג או לא), נפח מנוע, תאריך קנייה, תאריך מכירה או סיום עסקה, רישוי שנתי ותאריך חידוש ביטוח".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
טבלת אקסל צי רכבים. יחצ,
פחות מ-40 רכבים? נהלו טבלת אקסל/יחצ

כמו לתפקידים רבים בשוק העבודה, גם לאחראי רכב מומלץ ורצוי להשתמש במערכת לניהול משימות שתעשה קצת סדר בבלגן. איך זה עובד? "מכניסים את כל המשימות לתוך המערכת ומקבלים התראה על כל משימה שיש לבצע, כמה זמן כדאי להקדיש לה ומה רמת הדחיפות שלה. ככה תוכלו להבטיח לעצמכם ששום פרט לא יישכח".

הרבה תלוי גם בנהג. אחד הדגשים העיקריים עליהם חוזר שמעוני שוב ושוב הוא לנסות לרתום את הנהגים לנהיגה בטוחה. "ניתן לעודד את הנהגים לנהיגה חכמה וזהירה יותר, שגם תחסוך בדלק וגם תמקסם את אורך חיי הרכב, מה שיכול להפחית את כמות הטיפולים היקרים. ידעתם שצמיג שלא מנופח כראוי יכול להגדיל את צריכת הדלק ב-10 אחוז? נהיגה לא חכמה ומרובת האצות ועצירות פתאומיות גוררת שימוש ביותר דלק, יצרית בלאי לרכב וסיכון לתאונות, הרגילו את נהגי החברה להאט לפני סיבוב והימנעו מסיבובים חדים".

מעבר למחיר הרכב, ההוצאה השנייה בגודלה מבחינת הרכבים היא ההוצאה השוטפת על דלק. התקן תדלוק אוניברסלי יכול לחסוך לא מעט בהוצאות הדלק וכן לעקוב באופן מחושב אחר הוצאות אלו. התקן מסוג "פזומט" של חברת פז למשל, יכול להתממשק למכשירים הניידים של הנהגים ושל המנכ"ל למעקב. בנוסף, אומר שמעוני, אפליקציות כמו אפליקציית yellow צוברות לעובד כסף בכל תדלוק לרכישה בחנות הנוחות ובנוסף תקבלו מה'פזומט' חשבונית על כל הוצאות הדלק החודשיות במרוכז שתשמש אתכם בסוף השנה להחזרי מס. כך חשבוניות לא הולכות לאיבוד ומרווחים פעמיים.

"אל תשכחו שגם בין מוסך למוסך צריך לדאוג לרכב, שמרו על תחזוקה קבועה של הרכבים, הימנעו ממשפטים כמו 'כל עוד הרכב סוחב על הכביש הכול טוב'", הוא מסכם, "אל תחכו לרגע האחרון שתיווצר בעיה ברכב כדי לשלוח אותו למוסך. הקדימו תרופה למכה וקבעו מועדים קבועים בהם תשלחו את הרכבים לבדיקות ולתחזוקה. כך תוכלו לעלות על לקויות מספיק זמן מראש ולחסוך בעלויות הטיפול. עדיף להשקיע את הכסף בטיפולים קבועים לרכב, מאשר לחכות ולגלות שהבעיה גדולה משחשבתם.

בכל רכב יש הוראות יצרן בהן מוסבר כל כמה קילומטרים הרכב צריך לעבור במוסך, אצלנו בהרץ יש כ-6 מוסכים הפזורים ברחבי הארץ שאנחנו מפעילים על מנת לשמור על הרכבים בצורה הכי מקצועית, אם אתם גרים רחוק ממוסכי החברה יש לנו הסכמים בפריסה ארצית עם מוסכים אמינים ומקצועיים, זכרו לפעמים חיסכון של כמה מאות שקלים על מוסך לא מורשה, יכול לחזור אלינו בדמות הוצאה של כמה אלפי שקלים על תקלות".

  • עוד באותו נושא:
  • ליסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully