וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה כשהורים מנסים למנוע מילדים לפגוש את סביהם?

עו"ד דלית יניב מסר

25.1.2021 / 16:12

ההורים הם האפוטרופוסים של ילדיהם, אבל מה קורה אם אחד מהם מנסה למנוע מהסבים גישה? דווקא בעתות משבר הנכדים צריכים את סביהם, ולמרבה השמחה החוק מגן עליהם ברוב המקרים

ילדה משחקת עם סבא וסבתא וכולם עוטים מסיכות כירורגיות. ShutterStock
לסבים בהחלט מגיע לראות את הנכדים/ShutterStock

זיכרונות של ילדות, ארוחות משפחתיות. סיפורי "כך היינו". הווי משפחתי. אצל רבים חלק בלתי נפרד מזיכרונות אלה קשורים בסבא וסבתא.

על חשיבות הקשר בין סבים לנכדים אין צורך להכביר במילים. במציאות בת ימינו, תפקיד הסבים והסבתות אינו שמור רק לפינוקי סופשבוע ולמפגשים של ארוחות משפחתיות. כיום, נוטלים הסבים חלק פעיל בגידול הנכדים, בשעה שההורים מפתחים את הקריירה ומבלים שעות רבות במקום העבודה.

ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם. כך נקבע בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. כלומר, החוק מעניק בידי ההורים "מנדט" לדאוג לחנוך ילדיהם, לשמור על שלומם וביטחונם, וכמובן לדאוג לכל מחסורם. כאפוטרופוסים של הילדים נתונה בידי ההורים להחליט עם מי יהיו הילדים בקשר ועם מי לא. נקודת המוצא היא, כי ההורים מפעילים שיקול דעת ומחליטים החלטת ראויות עבור ילדיה, שהרי כל הורה סבור, כי הוא יודע מה טוב עבור ילדו.

אולם, לעיתים במצבי משבר, כדוגמת גירושין (או חלילה בעת מותו של אחד ההורים), נעשה ניסיון ע"י אחד ההורים למנוע קיומו של קשר בין הילדים לבין הסבים, הורי ההורה השני. מניעה של קשר בין הסבים לנכדים, בהנחה שאין לכך כל סיבה מוצדקת והקשר עימם לא מסכן את הילד ואת שלומו, פוגע הן בילדים והן בסבים. זה המקום לציין, מחקרים שנערכו בנושא, הצביעו על כך, כי דווקא בעתות משבר קשר עם הסבים מחזק את הנכדים ומייצר אצלם תחושת ביטחון.

מה עושים במצב בו מונע אחד ההורים את הקשר בין הנכדים לסבים?

לרוב, כאשר מוכרעת סוגיית משמורת (גם אם משותפת) נקבעים הסדרים המגדירים את זמני השהות של הילדים עם כל אחד מההורים. הסדרים אלו מקבלים תוקף של פסק דין, בין אם נקבעו בהסכם ובין אם נקבעו ע"י בית המשפט בהליך משפטי. בשעה שזכויותיו של אחד ההורים נפגעות והסדרי הראייה שנקבעו אינם מקוימים, פתוחה בפני אותו הורה הדרך לפנות לבית המשפט ולעמוד על זכויותיו לרבות הפעלת סנקציות כנגד ההורה האחר שמסכל את הסדרי הראייה.

אולם, מה קורה כאשר מדובר בסבים? האם פתוחה בפניהם הדרך לפנות לבית המשפט ולבקשו לקבוע זמני שהות עם נכדיהם?

ובכן, התשובה היא כן.

מאחר שהקשר בין נכד לסבים הוא חיוני ואפילו נחוץ להתפתחותו התקינה של הילד מן הראוי שההורים ישמרו עליו ויטפחו אותו. כאשר פני הדברים אינם כאלה וכאשר מתעוררת מחלוקת שעניינה הקשר עם הנכדים, יוכלו הסבים לפנות בעניין זה לבית המשפט. בית המשפט יבחן את הסוגייה לאור טובת הילד, ולאור זכותו של ילד להיות בקשר עם משפחתו המורחבת (המעוגנת כידוע בסעיף 5 לאמנה לזכויות הילד, אותה אשררה מדינת ישראל בשנת 1991). כלומר, זכות הסבים להיות עם הילד בקשר היא לא זו אשר תכריע את הכף.

עו"ד דלית יניב מסר -. סם יצחקוב, עיבוד תמונה
עו"ד דלית יניב מסר/עיבוד תמונה, סם יצחקוב

גם פסיקת בתי המשפט מכירה בזכות הסבים לקשר עם נכדיהם ומכירה בכך שיש להם זכות עמידה המאפשרת להם לפנות לבית המשפט מתוך רצון לשמור על טובת הילד.

על מנת להכריע בסוגיית הקשר בין הסבים לנכדיהם יבחן בית המשפט את הנזק שעלול להיגרם לילד כתוצאה מניתוק הקשר עם הסבים אל מול הפגיעה באוטונומיה של הוריו, המקנה בידם את הזכות, אולם, במקרים בהם התערבותו של בית המשפט עלולה לסכן את שלומו ובטחונו של הילד בית המשפט לא יתערב ולא יכפה על ההורים את קיומם של זמני שהות עם הסבים.

אם אחד ההורים הלך לעולמו וההורה האחר מנסה למנוע קשר לסבים?

ראשית, נציין, כי במקרה של הורים שכולים, חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מכיר בזכותם להיות בקשר עם נכדיהם היתומים. בידו של בית המשפט נתונה סמכות רחבה המאפשרת לו לשמור על האינטרסים של אלה הזקוקים לכך, ולכן, בנסיבות בהן מונע אחד ההורים מן הילד, בניגוד לטובתו, להיות בקשר עם הסבים, יכול ובית המשפט יורה על קיומו של קשר בין הילד לבין הסבים, גם בניגוד להשקפת ההורים.

מאחר שבית המשפט אמון על שמירת טובת הילד וכל החלטה תתקבל לאורה בלבד, יש מקרים שבית המשפט דוחה בקשות של סבים. כך, למשל, בית המשפט לענייני משפחה דחה בשנה שעברה תביעה של סבים שביקשו לחדש את הקשר עם שלושת נכדיהם לאחר שנותק עקב סכסוך משפטי-כלכלי. בית המשפט דחה את תביעתם על סמך תסקיר שטען כי כפיית הקשר על הנכדים עלולה להזיק להם על רקע הסכסוך העמוק עם הוריהם.

אולם, לאחרונה דחה ביהמ"ש המחוזי בקשת רשות ערעור שהגיש אב שהתנגד למתווה מפגשים בין סבים לנכדם הקטין, בנה של בתם שנטלה את חייה. לטענת האב, מפגשים אלו מלווים בהסתה וניכור כלפיו ולכן אין לאפשר את קיומם. בית המשפט המחוזי דחה את בקשתו של האב וקבע כי ביטול מפגשים אלה עלול להזיק לקטין ששמח מאוד להיפגש עם סבו וסבתו, וניכר שהוא נהנה מאוד בחברתם. הוסיף בית המשפט וקבע כי לא נמצאו כל ראיות בדבר הסתה או ניכור או כל התנהלות אחרת לא ראויה שיתמכו בהפסקת מפגשים אלו והורה על קיומם.

החלטה זו מלמדת, כי טובת הילד היא העומדת במרכז שיקוליו של בית המשפט. כל החלטה תתקבל לאורה בלבד, תוך בחינה שאין בקיומה כדי לכרסם באוטונומיה של התא המשפחתי ובזכות ההורים כאפוטרופוסים היחידים על ילדיהם, במיוחד כאשר מערכת יחסים קרובה וחמה שכזו בין סבים לנכדיהם תורמת להתפתחות אישיותם של הילדים.

עו"ד דלית יניב מסר היא מומחית בדיני משפחה וגישור

  • עוד באותו נושא:
  • סבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully