וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבל סיוע מחבר להתנעת הרכב ונפגע - מי מפצה אותו?

27.1.2021 / 11:49

החבר הגיע כדי לסייע להתניע, הנהג נמחץ בין שתי המכוניות. בית משפט השלום הכריע: האם הפיצוי מגיע מחברת הביטוח כנהג או מהביטוח הלאומי בהיותו הולך רגל?

התנעת רכב על כבלים. ShutterStock
מגיעים לעזור עם זה? בחיאת, תרימו אמברקס/ShutterStock

נהג שנפגע כאשר יצא מהרכב בו נהג כדי לחבר כבלים למצבר, יפוצה כהולך רגל ולא כמי שנהג ברכב. כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בת"א.

מדובר בבחור שנמחץ בין שתי מכוניות כאשר ביקש מחברו שיעזור לו להתניע את הרכב בו נהג. החבר העמיד את רכבו מול הרכב בו נהג התובע (פגוש לפגוש) כך שניתן יהיה לחבר כבלים ממצבר למצבר. בשלב מסוים, הרכב של החבר התדרדר ומחץ את התובע שעמד בין שני הרכבים.

בית המשפט נדרש לשאלה איזו חברת ביטוח תפצה את התובע - אם מדובר בתאונת דרכים, הרי שחברת הביטוח של הנהג התובע נושאת באחריות. אולם חברת הביטוח טענה כי הנהג נפגע כאשר הפך להולך רגל לכל דבר ולכן מי שצריכה לפצות אותו היא חברת הביטוח של הרכב שפגע בו.

בית המשפט בחן את הטענות וקבע כי כיוון שלא התחילה נסיעה ברכב, הפעולה של טיפול למטרת טעינת המצבר הינה בגדר "תיקון בית" ולא "תיקון דרך", ולכן אין מדובר בשימוש ברכבו של התובע, כהגדרתו בחוק. לפיכך התובע יפוצה כהולך רגל על ידי חברת הביטוח של הרכב שפגע בו.

התאונה הוכרה כתאונת עבודה על ידי הביטוח הלאומי, אשר קבע לתובע נכות בשעור כ-51% לצמיתות בגין נזק לכלי הדם ברגל שמאל (40%, צלקת מכוערת (5%) ופגיעה עצבית (5%). לאחר שבית המשפט חישב את הפסדי השכר שלו לעבר ולעתיד - כ-1.5 מיליון שקל, את הפסדי הפנסיה (כ-110 אלף שקל), ורכיבים נוספים כמו כאב וסבל והוצאות רפואיות, נקבע כי התובע יפוצה בכ-2.5 מיליון שקל.

לדברי עורכי הדין אריאל פרויליך וענבר הרשקוביץ ממשרד פרויליך-פרחי, שייצגו את התובע, "מדובר בפסק דין ייחודי בכך שכאשר מעורבים שני כלי רכב בתיקון דרך של אחד מהם, אבל הנפגע הוא מחוץ לרכב, הרי שהרכב שהתדרדר נחשב ככלי רכב בנסיעה ולכן הוא מחויב לפצותו. סיטואציה כזו משנה מצב של תיקון דרך רגיל - כמו למשל החלפת גלגל - שם החבות הייתה נופלת על חברת הביטוח של הרכב המקולקל. זה שינוי מצב משפטי".

  • עוד באותו נושא:
  • תאונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully