וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תהיה האצה בחדשנות בכל העולם"

27.1.2021 / 15:43

השינוי בתמהיל המיזוגים והרכישות, פניו של שוק ההון והאקוסיסטם הישראלי. ד"ר אסטורה מודנה, שותף מנהל בקרן ההון סיכון Terra Venture Partners, אופטימי: "עולם הטכנולוגיה עמד בקדמת הבמה ויצר ערך ליקום"

בווידאו: ביידן חותם על צווים שהופכים את מדיניות טראמפ/צילום: רויטרס

מגיפת הקורונה השפיעה כל תחומי החיים ובתוכם גם על עולם ההשקעות. ד"ר אסטורה מודנה, שותף מנהל בקרן ההון סיכון Terra Venture Partners, מספר על השנה שחלפה וכיצד היא נתנה את אותותיה על אקוסיסטם העולמי והמקומי.

"הייתה שנה מאתגרת", אומר מודנה, "עולם ההשקעות בעידן הקורונה עבר זעזועים, אבל בסופו של יום ניתן לומר שהאקוסיסטם התחזק ושתהיה האצה משמעותית בחדשנות בכל העולם".

מודנה, הוא דוקטור לפיסיקה גרעינית שפעיל שנים רבות בעולם ההון סיכון והיזמות. לאחר שעבד בחברת הייעוץ מקינזי בפריז, שם עסק בתחומי הבנקאות, מסחר ותעשייה וייעץ בין היתר בצרפת, איטליה וישראל, הוא עלה לישראל והפך למשקיע פעיל בעולם ההון סיכון הישראלי עם הקמתה של קרן TERRA יחד עם ד"ר הרולד וינר , שמתמקדת בהשקעות אימפקט, קלינטק ואנרגיה. מאז 2012, לאחר שהם זכו יחד במכרז החממות של משרד הכלכלה והמדען הראשי הם מנהלים בנוסף לקרן גם חממה טכנולוגית ביקנעם -TERRALAB. כיום מנהל אסטורה פורטפוליו השקעות של 25 חברות בתחומים שונים ומנהל למעלה מ-100 מיליון דולר בקרנות השונות.

ד"ר אסטורה מודנה. רוני פרל,
האקוסיסטם הישראלי חזק ודינמי". ד"ר אסטורה מודנה/רוני פרל

מה השתנה בעולם ההשקעות בעקבות המשבר?

"בתחילת המשבר, בחודשים אפריל-מאי ויוני, בהחלט הייתה האטה בהשקעות, כיוון שהמשקיעים ישבו על הגדר והמתינו לראות מה יקרה. בסופו של דבר, יחסית מהר הם חזרו להשקיע. כשמסכמים את השנה, אנחנו רואים שהיה שיא בהשקעות חדשות, כשהדגש היה על השקעות מאוחרות - 'Late Stage'. מי שנפגע, בעיקר בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, היו החברות שחיפשו Seed money, אך הטרנד הזה השתפר בעיקר ברבעון האחרון.

"מבחינת כמות האקזיטים, היה שינוי דרסטי בתמהיל בין עולם ה'מיזוגים והרכישות'", שירדו משמעותית בהיקפם, לעומת עולם ההנפקות וה'ספאקים' (חברה ללא נכסים שמקבלת את אמון המשקיעים לאיתור עסקים מצליחים), שהראה תנופה מטורפת בעולם וגם בישראל. כנראה שתחום המיזוגים והרכישות נפגע בעיקר מכיוון שהחברות הגדולות היו יותר שמרניות בהתנהלות שלהן, ובנוסף, חוסר היכולת לטוס ולהיפגש השפיע גם כן. אנחנו, למשל, בקרן טרה דווקא השקענו בשלוש חברות בתקופה זו, זאת כיוון שאיתרנו השקעות מתאימות בחברות דייקה, ספארק ו-Sattade.

"במקביל, מניות הטכנולוגיה בבורסות השונות הציגו עליות יפות וזה גרם לתיאבון בקרב המשקיעים המוסדיים להשקיע בהן. כך, ראינו הרבה הנפקות ותשקיפים, ואפילו בבורסה בישראל, בה יש פחות חברות הייטק, הייתה התעניינות בחודשים האחרונים מצד המוסדיים הישראליים".

כיצד האקוסיסטם הישראלי צלח את התקופה?

"התקופה הזאת הוכיחה שהאקוסיסטם הישראלי חזק ודינמי. ברמה האישית, אני יכול לומר שראיתי איך היזמים הישראליים מגיבים לשנה הקשה והמאתגרת הזאת. אי אפשר היה לפספס את העקשנות של היזם הישראלי במציאת כסף, לקוחות ובהמשך הפיתוח למרות האתגרים הקשים. זה מראה את החוזק של יזמים באופן כללי ובפרט של הישראלים. בסך הכול, הייתה האטה בקצב הגידול אצל חלק מחברות הסטארט-אפ בעיקר כיוון שלא ניתן היה לטוס ללקוחות. יחד עם זאת, הקושי לגייס כסף היה רק בחודשים הראשונים וכאמור, בהמשך המצב השתפר משמעותית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

שנה אחת, וניסוי אחד ענק

האם משקיעים היום בתחומים שונים או חדשים שקיבלו תנופה בגלל המגפה?

"מבחינת תחומי ההשקעה, כמובן שראינו עניין גובר בעיקר בחברות בתחום הבריאות. תחום שקיבל האצה גדולה הוא Health" Digital " - תהליכים בתחום הציגו התקדמות של 5 שנים בכמה חודשים והמשקיעים לא נשארו אדישים. מדובר בחברות שמפתחות טכנולוגיות אבחון מרחוק, מוניטורינג של חולים בבית, תקשורת בין החולה לרופא מרחוק ועוד. תחום נוסף שקיבל תשומת לב הוא טכנולוגיות שמאפשרות הנגשה לאוכלוסיות שונות - לימוד באינטרנט, קבלת טיפול מרחוק, קשישים ועוד.

"גם כל מה שקשור לטרנספורמציה הדיגיטלית קיבל האצה משמעותית, בעיקר מכיוון שחברות עברו מלשאול את עצמן 'האם?' ל'מתי' וכמה מהר אפשר לעבור'?"

בסך הכול, אומר מודנה, השנה הזאת הייתה "ניסוי אחד ענק" בתחומים רבים ואין ספק שיהיה פה Data ל-10 שנים של מחקר: "יש פה תובנות חדשות כמעט בכל תחום. השנה השינויים שקרו בעולם הובילו, הלכה למעשה, לכמות עצומה של ניסויי שטח (פיילוטים) עם ארצות שונות ואוכלוסיות מגוונות שיובילו לרעיונות וטכנולוגיות חדשות. כאשר יש נקודת 'שבירה' תמיד מגיעים רעיונות ומודלים חדשים שמשנים את העולם.

"במקביל, היו תחומים שקיבלו פחות תשומת לב מהמשקיעים. כמו עולמות ה- Traveltech ותעשיית התערוכות והוועידות שנפגעו משמעותית. בנוסף, עולם החומרה נפגע יותר מעולם התוכנה".

האם תחום השקעות האימפקט מקבל משמעות מרכזית יותר כעת כשהעולם הבין שיש נושאים שחייבים להתייחס ולטפל בהם?

"בצד התאורטי מבינים היום יותר את החשיבות של השקעות אימפקט למשל בכל הקשור לאיכות הסביבה. כאשר קורות קטסטרופות בעולם כולנו מרגישים שאנחנו רוצים לעשות משהו טוב לעולם. הסגרים שחווינו כולנו, בכל העולם, הראו שכאשר האדם לא מפריע, הטבע חוזר לעצמו ועובדה זו הובילה לחשיבה שונה, לפחות בטווח הקצר. השאלה האם כל זה ימשיך גם לטווח הבינוני והארוך. כיוון שכאשר יש משבר כלכלי כולנו מתמקדים בפתרונות המיידים למצוקות הכלכליות והבריאותיות, ואני מקווה שהפעם זה יהיה שונה. אין ספק שהשנה הייתה מאתגרת לכולנו במובנים רבים, בפן האישי, חברתי וכלכלי. יחד עם זאת, ללא ספק עולם הטכנולוגיה עמד בקדמת הבמה, ויצר יותר מתמיד, ערך ליקום וכמובן שגם למשקיעים".

  • עוד באותו נושא:
  • שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully