וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנקמה הרואית בקרנות הגידור להונאת פירמידה

עידן ארץ

30.1.2021 / 19:30

הפעולה של הפורומים ברדיט גרמה להפסדים של מיליארדי דולרים בקרנות הגידור בהם רצו המשקיעים הצעירים לנקום. אלא שהדברים לא הסתכמו בזה והתוצאה עלולה להיות הרסנית

חנות GAMESTOP  בניו יורק. Tayfun Coskan, GettyImages
טלטלה את וול סטריט, אבל יכולה לחזור כבומרנג. GameStop/GettyImages, Tayfun Coskan

מניית גיימסטופ, שעלתה בצורה חסרת פרופורציה בימים האחרונים, מעוררת רעש רב: צבא משקיעים קטנים בפורום ברדיט ניצחו קרנות גידור בשווי עשרות מיליארדים.

מה בעצם קרה שם? הקרנות Melvin ו-Citron ביצעו שורט על מניה של רשת חנויות משחקים אהובה בשם גיימסטופ, ועוררו את זעמו של פורום Wallstreetbets. אנשי הפורום שאפו לנקום בקרנות הגידור, שהרוויחו על חשבון גיימסטופ שנפגעה קשות מהקורונה כחנות משחקים פיזית, והחליטו לקנות מניות של גיימסטופ במחיר מופקע. הם הזמינו את חבריהם לקנות גם, שווי המניות הלך ועלה, מה שהכניס עוד משקיעים קטנים לעסק, וגרם לשווי המניות לעלות עוד יותר.

כך החלה תופעה מעניינת: מי שהיו בפוזיציית שורט על גיימסטופ גילו שהם עומדים להפסיד הרבה מאוד כסף. לכן, הם מיהרו לסגור את הפוזיציה שלהם, כלומר לקנות את המניה ולהחזיר אותה למלווים. אלא שרצף הקניות הזה יצר עוד עלייה בשווי המניה, ובמועד כתיבת שורות אלו (יום חמישי בצהריים) שוויה התייצב מחדש על כ-300 דולר למניה, 1,600% יותר משוויה לפני חודשים ספורים. התופעה הזאת נקראת שורט סקוויז, והיא הביאה להפסדים עצומים לקרנות הגידור שבהן פורום Wallstreetbets רצה לנקום. על פי דיווחים באתרי חדשות, קרנות הגידור סגרו את פוזיציות השורט שלהם בהפסדים של מיליארדי דולרים.

אלא שהדברים לא הסתכמו בזה. כעת מעודדים אנשי הפורום אחד את השני לקנות עוד מניות, ולסרב למכור למרות הרווח הפוטנציאלי (מה שהם קוראים לו "ידי יהלום"). הם מובלים בידי משתמש ספציפי המתנהל תחת הכינוי Deepfuckingvalue, אשר שואף להמשיך ולעודד אנשים להצטרף לחגיגה ולקנות עוד מניות. בכך, אני חושש, הנקמה ההרואית בקרנות הגידור הופכת להונאת פירמידה.

לרגולטור אין עילה להתערב

בהונאת פירמידה יוצרים אשליה של נכס השווה יותר ממה שהוא באמת. מי שעומד בראש הפירמידה מעודד אנשים להצטרף כדי להעלות את השווי עוד יותר, מה שגורם לעוד ועוד אנשים להיכנס מאוחר יותר, בתקווה להרוויח אפילו עוד. אבל מכיוון שהערך מתנפח הרבה מעבר לערך הריאלי של הנכס האמיתי, הצניחה היא בלתי נמנעת.

אם העומד בראש הפירמידה ייצא בזמן, הוא ירוויח הון על חשבון אלו הנמצאים בתחתית הפירמידה, למשל כאלה ששמים על כך את כספי הסיוע שהם קיבלו במסגרת משבר הקורונה. אין לרגולטור דרך למנוע תרמיות כאלה, משום שכל הפעולות לגיטימיות. הדבר הבעייתי היחיד שנעשה כאן הוא פיזור תעמולה בדבר העלייה הצפויה בשוויו של נכס, שככל הנראה לא תגיע.

לעומת זאת, חוקי פורום וולסטריט-בטס דווקא כן אמורים למנוע מקרה כזה, והם אוסרים באופן מפורש על קניית מניה במטרה להכריח אנשים בפוזיציית שורט לממש אותה בהפסד, וכך לגרום לעליית המניה. זה, כמובן, בדיוק מה שעשו בפורום (שגדל מאז ליותר מ-4.2 מיליון משתמשים). נראה שגם מנהלי הפורום עצמם עמוק בפנים, ואינם עוצרים את השטף הנלהב שמעודד התמכרות לכסף קל.

לקנות את היאכטה, להפסיד את המכנסיים

משתמשי הפורום, כך נראה, מוכרים לעצמם אשליה של מניה שתגיע לירח לדבריהם, ותאפשר ל-Deepfuckingvalue "לקנות את היאכטה שלו". אלא שגם אם הוא אכן ירוויח את היאכטה המדוברת, רבים מאלו שנכנסו מאוחר יגלו שהם הפסידו את המכנסיים ברגע שהמניה תצנח בחזרה לשוויה הטבעי.

לתופעות כאלה אין פתרון רגולטורי, והדרך היחידה להתגונן מפניהן היא אחריות אישית: אל תיכנסו לפוזיציות על מניות ספציפיות, שעלולות לגרום לכם להפסדים עצומים. אם נסתמך על ניסיון העבר, הדרך הבטוחה היחידה להרוויח כסף משוק ההון היא לקנות סלי מניות רחבים, ולהשקיע בהם לטווח של שנים ארוכות.

הכותב הוא חוקר רגולציה בפורום קהלת וממייסדי חופש לכולנו, ומייעץ כלכלית למפלגת "תקווה חדשה". האמור לעיל אינו ייעוץ השקעות. הכותב מבקש להודות ליובל דיציאן על התובנות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מה זה שורט?

שורט (Short) הוא מהלך פיננסי בשוק ההון שנועד להרוויח מירידה בערכה של מניה. כניסה לפוזיציית שורט מתבצעת בצורה הבאה: לווים מניה לזמן מוגדר ממישהו שמחזיק בה, ומוכרים אותה מייד. לקראת מועד פקיעת ההלוואה, קונים את המניה מחדש בשוק ההון, ומחזירים אותה למלווה.

בצורה כזאת, ניתן להרוויח את ההפרש השלילי בין המחירים - ככל שהמניה ירדה יותר, כך הרווח של השורטיסט גבוה יותר. הסיכון הוא שתקרת הרווח מוגבלת (בגובה שווי המניה בתחילת השורט), אבל תקרת ההפסד בלתי מוגבלת (בהתאם לשוויה בסוף השורט). קרנות הגידור שהשקיעו בגיימסטופ חוו על בשרן את מלוא הסיכון הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully