וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוסר ודאות לתזרים מזומנים: איך מייצרים את המשכורת השלישית?

31.1.2021 / 11:03

לא, אף אחד לא מצפה שתצאו לעבודה נוספת ותאבדו שעות שינה. יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי שהכסף שלכם יניב עוד כסף. יש אפשרות להשקיע ברמות שונות של סיכונים

נתניהו: "אבקש להוסיף לפחות שבועיים לסגר הגבולות"/צילום: שי מכלוף

כשאנחנו כותבים על המשכורת השלישית, ככל הנראה מרבית הקוראים חושבים מיד איך אנחנו, עמית והגר דרור, קוראים לכם לצאת ולעבוד בעבודה נוספת. מי שמכיר אותנו, יודע כמה אנחנו מתנגדים להשתעבדות אינסופית לעבודה נוספת שגוזלת את הזמן שלנו. האג'נדה שלנו היא יצירת מקורות הכנסה פסיביים והפעם נדבר על הקשיים של משקי הבית וכאלה שהתעוררו במיוחד בקורונה.

לשמחתנו הרבה, מספר המובטלים במשק נמצא במגמת ירידה, כשאת השיא שלו עברנו בחודשים הראשונים של התפרצות משבר הקורונה. עדיין, ישנם ישראלים רבים שלא חזרו לעבודה, אבל הבעיה המשמעותית היא אותם עשרות אלפי ואפילו מאות אלפי ישראלים שהפרנסה השוטפת שלהם מאויימת מדי יום. בקטגוריה הזאת נכללים גם עשרות אלפי עצמאים לכל הפחות. אם נסכום את כל אלה אז נקבל בנוסף למובטלים עוד מאות אלפי ישראלים שחיים באי וודאות תעסוקתית.

אין כמעט משק בית שאין לו חסכונות. בין אם מדובר בקופות גמל, קרנות השתלמות, פוליסות חיסכון או פיקדונות (האפיק הכי פחות רווחי בשנים האחרונות). חלקים גדולים בציבור אינם יודעים, שאת הכספים הללו ניתן למנף כדי שיעבדו עבורנו פעמיים. הם יעבדו פעם אחת כשהם מופקדים בחברות הביטוח ובתי ההשקעות וכך יניבו תשואות מהשקעות בשוק ההון ופעם שנייה הם יניבו לנו תשואות שוטפות המתקבלות כתזרים מזומנים לחשבון הבנק שלנו, דרך השקעות אלטרנטיביות תזרימיות.

ב-2023 כולם יכולים לעשות כסף באינטרנט. השאלה רק כמה.. ShutterStock
למה לא להכניס כסף לבנק? בהחלט עדיף מלהוציא/ShutterStock

יקפצו מיד הקוראים וישתאו, "אם לא עשינו את זה עד היום, כנראה שזה משהו מסוכן", או יגידו "זה לא נשמע משהו ישים כי אני לא מכיר הרבה אנשים שעושים את זה". אז קודם כל נציין שבכל השקעה קיים סיכון, השאלה היא האם יחס הסיכוי-סיכון הוא אופטימלי ונוטה יותר לצד הסיכויים מאשר לצד הסיכונים. או שאת הסיכונים מגבים נכסים מוצקים שיהיה אפשר לממש במקרה של השקעה כושלת וכך להגביל את ההפסד. תמיד יהיו סיבות למה לא לעשות דברים ומי שמסתכלים קדימה ומבינים שהעתיד התעסוקתי שלהם לא ברור, יבינו שהסיכון לאבד את מקום העבודה או גם לרדת ברמות ההכנסה (למשל עובד הייטק בן 40), זה סיכון לא מבוטל בכלל. הוא לפעמים יהיה גדול יותר מהשקעה שבמקרה הרע לא תניב כל תשואה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

איך עושים את זה בפועל?

  • בחינה ובדיקה של תיק הנכסים שלנו - בודקים מול הסוכן הפנסיוני, המתכנן הפיננסי או עם הגופים שמנהלים לנו את הכסף, מהם היתרות שיש לנו בכל אחד מאפיקי החיסכון, קופות גמל, השתלמות, פוליסות חיסכון ועוד. מבינים מהי מצבת תיק הנכסים שעומדים לרשותנו להשקעות נוספות.
  • הבנה אלו נכסים ניתן למנף - מאחר וכל גוף השקעה מטיל הגבלות ומגבלות שונות על הסכומים שניתן בפועל לקחת כהלוואות, גם התנאים משתנים, עלינו לבחור מה המגוון הרחב של האפשרויות. גם שיעורי הריבית על אותן הלוואות הם משתנים, ישנם גופים שמאפשרים הלוואות בריבית "פריים מינוס" ואחרים בריביות גבוהות יותר. כך או כך, עלינו להבין מהן הבחירות הזולות ביותר וכאלה שיאפשרו לנו ליטול הלוואות שהפירעון השוטף שלהם מחשבון הבנק הוא נמוך כמה שאפשר.
  • בחירת גובה התקציב להשקעה - המינימום לביצוע השקעות אלטרנטיביות בעולמות שלנו עומד על כ-50 אלף דולר, כ-170,000 אלף שקל. כך, שעליכם לראות מתוך הנכסים הקיימים שלכם, מהו היקף ההלוואות שתוכלו לקבל. כשיש בידכם את התקציב שיכול גם להיות גבוה משמעותית מהסכום המינימלי הזה, אתם תוכלו לעבור לשלב הבא - כיצד לחלק אותו.
  • בהתאם לתקציב בחנו אומדן של תזרים מזומנים צפוי - למשל, על כל פרוסת השקעה של 50 אלף דולר, תזרים מזומנים שנתי ריאלי נטו צפוי לעמוד על 7%. נדגיש שכל השקעה כזאת היא השקעה בסיכון אבל מחושב. שזה אומר שתזכו לתזרים מזומנים של כ-12,000 אלף בשנה על כל סכום כזה שתשקיעו. בחלוקה לרבעונים מדובר בכ-3,000 שקל לרבעון. אם תשקיעו 100 אלף דולר אז 6,000 שקל לרבעון. לא רע, אם נסתכל על משכורות ממוצעות במשק אז אנחנו מקבלים 4 חודשים בשנה עוד חצי משכורת ממוצעת נטו למשק הבית. אם נוריד את עלות ההלוואה שאנחנו נשלם בסוף התקופה, נרד לכל היותר לתזרים רבעוני של 5,000 שקל וזה עם מקדמי ביטחון גבוהים.
  • מחקר, בחינה ובחירה בהשקעות אלטרנטיביות - כפי שכתבנו בעבר ישנו מגוון רחב מאוד של השקעות אלטרנטיביות שמוצעות על ידי שחקנים רבים. עליכם לבחור קודם בגופי השקעה שיש להם ניסיון רב שנים, תוצאות עסקיות מוכחות ומוניטין. אם אתם פונים לאפיקי השקעה בנדל"ן בחו"ל, מומלץ לחפש חברות וגופים שעברו את משבר 2008 בהצלחה. לאחר מכן לבחון אלו השקעות הם מציעים ומתוך אלה לבדוק בקפידה את איכות הביטחונות ואת תזרים המזומנים שיכול לנבוע מהם. בשלב זה אל תמהרו, אבל תקבעו את מסגרת הזמנים שבה אתם מקבלים את ההחלטות כדי להימנע מדחיינות.
  • ביצוע והשקעה - אחרי שכספי ההלוואה בחשבון, בהנחה שאתם משקיעים מתחילים, התחילו דווקא עם הפרויקטים שמציעים את הביטחונות הטובים ביותר ולא את התשואה הגבוהה ביותר. כלומר את הפרויקטים שבהם סיכויי ההפסד הם נמוכים. כל זאת כדי לצבור ביטחון בשיטה ולהימנע מטעויות שיובילו אתכם למסקנה שמדובר בפתרון שאינו ישים.
  • בתום תקופת ההשקעה מחליטים האם ממשיכים בהשקעה מחזורית - ההשקעות האלטרנטיביות הן לרוב לתקופות של עד 4 שנים. כך, שבעתיד היותר רחוק תקבלו את יתרת ההשקעה שלכם, כלומר את הקרן ותצטרכו להחליט האם להתחיל מחזור השקעה חדש או לפרוע את ההלוואה במלואה בתוספת הריבית. בהנחה שבחרתם בהשקעה טובה קיבלתם לפחות 7% נטו בשנה, לעתים יותר ואחרי שצברתם ידע וניסיון אין סיבה שלא להמשיך.

בשורה התחתונה: עשיתם צעד בדרך אל המשכורת השלישית

מצאתם סכומים חדשים שלא ידעתם שיכולים לעבוד עבור משק הבית, שוב. הם יעבדו עבורכם פעם אחת בשוק ההון (כפי שעבדו עד עכשיו) ופעם נוספת יניבו לכם תזרים מזומנים שוטף באפיקים שאינם שוק ההון, כחלק מפיזור וניהול סיכונים. חשוב לזכור שנכון להתחיל את התהליך בצורה בדוקה, מדודה, בשלבים ולא לדלג על בדיקת גופי ההשקעה שבהם אתם בוחרים ובהשקעות עצמן ככאלה שיניבו תזרים מזומנים.

עמית והגר דרור - bddror.co.il - מחברים אנשים להזדמנויות, מלווים יחידים, זוגות ומשפחות ליצירת תיק השקעות מבוססות הכנסות פסיביות.

  • עוד באותו נושא:
  • משכורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully