וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על השעועית: המחאה של מועצת הצמחים

1.2.2021 / 9:43

מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון לשר הכלכלה עמיר פרץ: "המכרז ליבוא שעועית קפואה פוגע קשות ושלא לצורך בחקלאות המקומית. השוק המוסדי נעלם כמעט לחלוטין"

צבי אלון מנכ"ל מועצת הצמחים. יחצ,
צבי אלון/יחצ

מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון שלח מכתב לשר הכלכלה עמיר פרץ, בו הוא מוחה על כך שמכרז שיצא מטעם משרד הכלכלה פוגע קשות ושלא לצורך בחקלאות הישראלית ובתעשייה המקומית. אלון מבקש משר הכלכלה לעכב את יישומו של מכרז זה ושל מכרזים דומים לאור השלכותיו החמורות, ותמה מה הצורך לעודד ייבוא כאשר החקלאים הישראלים מספקים את כל הצריכה המקומית - בוודאי לאור זאת שמאז פרוץ משבר הקורונה, השוק המוסדי נעלם כמעט לחלוטין ומספר הקניינים של התוצרת החקלאית הישראלית ירד משמעותית. אלון אף מתריע כי אם המכרז ייצא לפועל הוא עלול לגרום לחקלאים רבים לאבד את עבודתם ולהצטרף למעגל האבטלה.

"בימים אלה יצא לדרכו מכרז שערך משרד הכלכלה לייבוא שעועית קפואה ללא מכס (מכרז 7102/2021). אני מבקש לעכב את יישומו של מכרז זה ושל מכרזים דומים, לאור העובדה כי הוא פוגע באופן קשה במפעלי הייצור המקומיים וכפועל יוצא בחקלאים ובמגדלים הישראלים", כתב אלון, "משרד הכלכלה הגביל מראש את המשתתפים במכרז זה לקמעונאים גדולים בלבד. המשמעות היא שמשרד הכלכלה יוצר במכוון ומלכתחילה איפה ואיפה בין גופי השיווק הקונים ממפעלי המזון בישראל את תוצרתנו וגורם להם ולנו בכך נזק כבד.

"מעבר להגבלה זו, כמי שמייצג את המגדלים בישראל, אני מבקש להצביע על עיוות נוסף ומשמעותי לא פחות. מאז פרוץ משבר הקורונה, מגדלי הירקות והפירות, שמרביתם פרוסים בכל אזורי העדיפות הלאומית של ישראל, עובדים לילות כימים כדי לייצר פירות וירקות טריים, איכותיים, בריאים ומגוונים לאזרחי ישראל. לשמחתי - הם עושים זאת בהצלחה, תוך כדי שהם מוכיחים פעם נוספת את חשיבותם למדינת ישראל ואת תרומתם האדירה ל'בטחון המזון' של מדינת ישראל. עם זאת, במקביל למפעל הייצור החקלאי האדיר שפועל בישראל, נוצר מצב בו השוק המוסדי, שהיה אחד הקניינים הגדולים של מפעלי הייצור ולכן גם של התוצרת החקלאית המקומית, נעלם כמעט לחלוטין.

"במצב כזה, אל לכם לפגוע שוב במפעלי הייצור המקומי שנמצאים בשעתם הקשה ביותר, לסכנם ולפגוע בשיווק התוצרת שלהם. האם לא ברור שמכרז מעוות שכזה הנותן נתח אדיר מהיבוא לרשתות השיווק הגדולות, שהן קנייניות כבדות של מפעלי המזון המקומיים, גורר ייבוש והשבתת שטחי מזרע נרחבים בגליל ובעמקים? אין ספק שהוצאת המכרז במתכונת הזו פוגעת קשות בחקלאי ישראל ותגרור כאמור צמצום נוסף בחקלאות ישראל. זה הזמן לעודד את מגדלי ישראל ואת התעשייה המקומית, בוודאי שלא לפגוע בהם שלא לצורך.

"נראה שהמכרז הזה, ודומים לו, ישפיעו גם על הגדלת מעגל דורשי התעסוקה בישראל. לא מיותר גם לציין כי ענפי החקלאות מהווים את הבסיס הכלכלי והתעסוקתי המוביל, לעיתים היחיד, בערבה, בנגב ובעוטף עזה, בבקעת הירדן, ברמת הגולן ובגליל העליון. האם לא נכון בעת הזו לשקול את ההיבטים שציינתי לפני שממשיכים לסגוד אך ורק ליוקר המחייה? הרי כבר הוכח מספר פעמים שהחקלאי הוא האחרון שגורם לכך.

"אני קורא לך לעכב ולשנות את המכרז במתכונתו הקיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully