וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2020 טלטלה את השווקים, מה צפוי לנו ב-2021?

דרור קרני

2.2.2021 / 0:57

זו הייתה שנה סוערת ורבים תוהים לאן תוביל התנודתיות. יש הרבה ספקולציות, אבל יחד איתן גם מקום לאופטימיות. אז מה תהיה המגמה ומי הסקטורים המומלצים? ניתוח

בווידאו: ביידן חתם על צווים בנושא שינויי האקלים/צילום: רויטרס

שנת 2020 הייתה ללא ספק מהסוערות שידענו וכזו שהתאפיינה בנתק בין המשבר הבריאותי-כלכלי שפקד את העולם לביצועי השווקים, שנהנו במחצית השנייה של השנה מתנופה אדירה שלא הותירה זכר מהירידות החדות שנרשמו בחודש מארס עם התפרצות מגפת הקורונה. לקראת סוף השנה זכו השווקים לזריקת עידוד נוספת כאשר פורסמו התוצאות המוצלחות בניסוי החיסון לקורונה של כמה מחברות התרופות.

הזינוק התבטא בעיקר בשוק האמריקאי, שזכה במהלך התקופה גם להזרמה של סכומי כסף עצומים מצד הממשל והבנק הפדרלי, כצעדים שתדלקו את המגמה ודחפו את וול סטריט לסגור שנה בשיאים חדשים. מדד ה-500P&S טיפס במעל ל-16%, הדאו ג'ונס קפץ בכ-7% ומדד הנאסד"ק רשם בסיכום 2020 זינוק של 43%, העלייה החדה ביותר שרשם המדד בעשור האחרון. בניגוד למגמה, בזירה המקומית סגר מדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, את 2020 עם ירידה שנתית מאכזבת של 11%.

אלא שעם סיומה של 2020, שהייתה ללא ספק יוצאת דופן, אנו במשרד 'קרני פמילי אופיס' אופטימיים לגבי השנה הנוכחית ומעריכים כי על אף התנודתיות שעשויה ללוות את השווקים בתקופה הקרובה, הבורסות צפויות להמשיך את המגמה החיובית לצד התאוששות הדרגתית שצפוי להציג המשק המקומי, שספג בדומה לשאר הכלכלות בעולם מהלומה כואבת ב-2020. אז מה לעשות עם הכסף? ניגש לתחזיות.

תחושת אכזבה בוול סטריט בעקבות הירידות החדות בשל השפעת נגיף הקורונה 16 במרץ 2020. AP
ככה זה נראה במרץ שעבר. היום זה נראה כמו זיכרון עמום/AP

שווקי המניות

להערכתנו, שני השווקים הגדולים בעולם - ארה"ב וסין - ימשיכו את המגמה החיובית של 2020 גם לתוך השנה הנוכחית וצפויים להציג ביצועים נאים, זאת כאמור על אף התנודתיות והמציאות הכלכלית המאתגרת שיצר משבר הקורונה. מבחינת כיוון השוק בארה"ב, צעדי סיוע מוניטריים וממשלתיים נוספים שצפויים לצאת לפועל בהמשך השנה עשויים לתמוך בהתאוששות הכלכלה ובהתאם לתת תמריץ לעליות בשווקים.

נוסף על כך, גם מבחינת הססטיסטיקה מצטיירת תמונה אופטימיות - מתוך עשרה מיתונים שהתרחשו במהלך 60 השנים האחרונות בארה"ב, ב-9 מתוכם שוק המניות הפגין עוצמה והשיא תשואה חיובית בשנה שלאחר מכן. סביר שזה יקרה גם הפעם.

בהסתכלות על הזירה המקומית ישנה גם סיבה לאופטימיות - השוק בישראל כאמור רשם תשואה שלילית בשנה החולפת ונותר מאחור ביחס לשאר השווקים שהציגו התאוששות מהירה. הפער שנוצר הביא לכך שמחירי המניות בשוק המקומי נמוכים, מכפילי ההון לא גבוהים במיוחד וכל עוד סביבת הריבית תיוותר ברמתה האפסית, שוקי ההון והאפיק המנייתי נראים בהחלט כמו אלטרנטיבת השקעה מעניינת.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

סקטורים מומלצים

הקטר שהוביל את רצף העליות בוול סטריט והיה הדומיננטי ביותר הוא סקטור הטכנולוגיה, בראשו חברות ה-FAANG (פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס וגוגל) שמהוות משקל של כ-40% ממדד הנאסד"ק וקובעות במידה רבה את כיוון השוק. גם השנה אנו מעריכים כי אותן חברות יציגו תשואה עודפת, זאת לצד חברות הפועלות בנישת מחשוב הענן, סייבר ו-IOT שעשויות להנות מהמשך צמיחת הביקוש לשירותים שמספקות.

לצד אלה, גם מגזר הפיננסים לדעתנו אטרקטיבי להשקעה לצד ענף התשתיות, שהחברות בתחום נהנות מצמיחה אדירה בתקציבים למגה-פרויקטי תשתיות שישתקף בתוצאות החברות במהלך השנה. ענף האנרגיה הירוקה, שהשיא תשואה פנומנלית בשנה החולפת, לא צפוי להראות סימני בלימה ועשוי להוות גם הוא אפיק השקעה אטרקטיבי, זאת נוכח המגמה ששוטפת את מדינות העולם, שכבר סימנו יעדים לייצור אנרגיה מתחדשת שתחליף בהדרגה את האנרגיה המסורתית.

בעניין זה ראוי לציין כי ממשל ביידן כבר הודיע על אימוץ "מדיניות ירוקה" ותכנית השקעה בהיקף חסר תקדים של 1.9 טריליון דולר בענף שיחלחל כמובן לפעילותן העסקית של החברות בענף. התוכנית צפויה לכלול גם רגולציה תומכת שתחייב את המוסדיים להשקיע לפי עקרונות ה-ESG, תוך עלייה במודעות צרכנים ומשקיעים שתתמוך בסקטור. אגב, הממשלה בישראל הציבה יעד שאפתני של ייצור 30% מהחשמל במשק באמצעות אנרגיות מתחדשות עד לשנת 2030.

ריבית

לאור המציאות שיצרה מגפת הקורונה ונוכח התנאים המאקרו כלכליים בישראל ובעולם, אנו סבורים שהריבית תיוותר ברמה אפסית והעלאתה אינה נראית באופק, זאת גם במידה וציפיות האינלפציה ימשיכו לטפס. הבנקים המרכזיים עשויים להמשיך לשמור על ריביות נמוכות, בין היתר כדי לסייע לממשלות למחזר את חובות הענק שנטלו כדי להתמודדות עם השלכות משבר הקורונה.

לאחרונה התבטא גם בעניין נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, שטען כי "הריבית תיוותר נמוכה לאורך זמן". סביבת הריבית ברמתה האפסית מהווה גם היא טריגר להמשך העליות בשוקי ההון וכל עוד תיוותר כך, הכסף הגדול צפוי להמשיך לזרום לשווקים.

הוספת חתימת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון על שטרות ה-100 ₪ וה-200 ₪. דוברות בנק ישראל, אתר רשמי
הריבית תיוותר נמוכה והכסף הגדול יזרום. נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון/אתר רשמי, דוברות בנק ישראל

צמיחה במשק

בנובמבר העריכה חטיבת המחקר בבנק ישראל שהצמיחה ב-2021 תעמוד על 6.5% בתרחיש אופטימי של שליטה על התפשטות המגיפה ועל 1% במקרה של העדר שליטה. אנו אופטימיים בעניין זה ונוכח קצב ואפקטיביות החיסונים בישראל, לצד פתיחה הדרגתית של ענפי הפעילות שהושבתו וירידה בשיעור האבטלה, מעריכים כי הצמיחה במשק תנוע סביב הרף העליון של 5%, כאשר הצריכה הפרטית צפויה להיות המנוע המרכזי לגידול בתוצר. עם זאת, הצמיחה וודאי לא תקזז את הפגיעה שנרשמה ב-2020.

אינפלציה

השלכות משבר הקורונה ורצף הסגרים הביאו לכך שנרשמה בישראל דיפלציה (אינפלציה שלילית) של 0.7% במהלך השנה שעברה. אנו מעריכים כי האינפלציה תיוותר ברמה נמוכה מאוד גם ב-2021.

בשורה התחתונה, על אף האופטימיות באשר לביצוע השווקים והתאוששות הכלכלה העולמית השנה, ההשקעה בשוקי ההון אינה כמובן הבטחה לתשואה וישנה חשיבות יתרה לניהול נכון וחכם של כספי ההשקעות שעשויים להכריע במידה רבה האם ההשקעה הכוללת תצלח. היכולת לייצר תשואה טמונה בעיקר ביכולת להרכיב תמהיל השקעות שיותאם לתנאי השוק, זאת תוך פיזור הסיכונים בין אפיקי ההשקעה השונים לצד גיוון סקטוריאלי וגיאוגרפי - בשוק המקומי ובשווקים מעבר לים.

ראוי לציין כי בשנים האחרונות התפתח תחום ההשקעות האלטרנטיביות, שמציע השקעה נטולת קורלציה לתנועת השווקים (כדוגמת קרנות נדל"ן מניב בחו"ל, קרנות השקעה בתשתיות, קרנות חוב ועוד) כך שיש לשקול הקצאת חלק מכספי ההשקעה לתחום, שעשוי להתברר כעוגן בתיק ההשקעות בעתות משבר וירידות חדות בשווקים.

סיכום

שנת 2021 אמנם נותרה בסימן קורונה אך גם כזו שאפשר לומר בזהירות המתבקשת שמבשרת גם על סופה של המגפה שהשתלטה על חיינו. מניסיון של שנים עם אלפי לקוחות, אנו רואים איך תיקי השקעות מאוזנים מצליחים להתמודד בצורה טובה ולאורך זמן עם תהפוכות המציאות וכיצד ניהול סיכונים נכון ובחירת של מנהל השקעות מקצועי עושה את כל ההבדל. שנה של הצלחות.

דרור קרני הוא מנכ"ל ומייסד חברת 'קרני פמילי אופיס'

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully