וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הורדת מס הרכישה הייתה מקל בגלגלים מצד המדינה"

2.2.2021 / 0:57

דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל, שהראה כי מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות, לא הפתיע את המשקיעים: "רכבת ההרים ממשיכה לנוע ולהרחיב את הפער בין המעמדות - מי שיש לו אמצעים רוכש דירה ונכנס לקרון ומי שאין לו יוצא מהמסלול"

בניינים בגבעת שמואל. ראובן קסטרו
המצב לא ממש מתבהר בשוק/ראובן קסטרו

בנק ישראל פרסם ביום שני את דוח היציבות הפיננסית, שהעלה, כצפוי, ממצאים בעייתיים כמו ירידה חדה של עסקים רבים במחזור ופגיעה משמעותית בהכנסות. בכל הקשור לנדל"ן, בבנק כתבו כי ייתכן שמגמת ההאטה בקצב העליות של מחירי שירותי הדיור תימשך זמן מה ותתבטא בעיקר במדד מחירי הדיור. בבנק מעריכים כי הגידול בעודפי הביקוש יגבר, לנוכח ירידת ההשקעה בבנייה למגורים בתקופת המשבר.

אדיר יונסי ועומרי גלילי, מנכ"לים משותפים בחברת yg המתמחה בהשקעות נדל"ן ברחבי הארץ, מציינים: "לפני כמעט שנה, עם פרוץ הקורונה, עלתה מחשבה ראשונית כי הענף יקפא וכך גם מחירי הדירות. אך ההיצע ממשיך להיפגע והביקושים ממשיך להוות סיר לחץ מתמשך. בטווח הארוך מגמת עליית המחירים תימשך וכך לחצי הביקוש. נראה כי אין מושיע באופק להתחלות הבנייה ולירידה במלאי הדירות החדשות - וגם מערכת הבחירות הנוספות הקרבה עלינו לא תעניק פתרון למצב. ועל הירידה החדה בהיקף".

עוד מוסיפים יונסי וגלילי: "רכבת ההרים ממשיכה לנוע ולהרחיב את הפער בין המעמדות - מי שיש לו אמצעים רוכש דירה ונכנס לקרון ומי שאין לו יוצא מהמסלול. אין ספק כי הפחתת הרגולציה בענף המשכנתאות והורדת מס הרכישה היוו מקל בגלגלים מצד המדינה".

בלה ברדה ברקת, עו"ד, מומחית להשקעות נדל"ן ועירוניות: "בזמן אירועי טרור מעת לעת - מחירי הדירות עלו. בתקופת המשבר הכלכלי ב-2008 - המחירים זינקו וכך קורה ועוד ימשיך להיות בימים שלאחר קורונה שאת השפעותיה עוד נראה בשנים הבאות. כשישנה התמעטות בעתודות הקרקע הזמינה לבנייה ועיכובים רבים בהוצאת היתרי בנייה, והגידול באוכלוסייה נמשך - עליות המחירים מקבלות דחיפה נמרצת. לגבי אלו שמתלבטים האם זה הזמן הנכון לרכישת דירה נותר רק לומר שאין כל סיבה לחכות לניסים כי המחירים לא רק שלא צפויים לרדת בזמן הקרוב, אלא אין ספק כי הם יעלו. כשתתחיל חזרה נוספת של אותם זוגות צעירים למעגל העבודה יווצר אפקט הפוך בו חלום רכישת הדירה ייראה להם קרוב מתמיד, אך מנגד הביקושים רק ייגדלו - והמחירים יזנקו בהתאם. דחיית תשלומי המשכנתא אכן סייעה בטווח הקצר, למשקי הבית ואולם חשוב לזכור כי כל משק בית שדחה את התשלומים נכנס למאגר דוחות האשראי של הבנקים ויתכן יתקשה לקבל הלוואות בעתיד. המסקנה היא שאין ממש על מי לסמוך אלא על עצמו, במיוחד בתקופה זו".

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully