וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז למה האירופים נכשלים במבצע החיסונים? יש סיבה אחת פשוטה

2.2.2021 / 8:32

ישראל מחסנת במהירות שגורמת לעולם להשתאות, אבל באירופה המבצע מתנהל בעצלתיים. לא מדובר רק במלחמות בין מדינות, אלא בתופעה שקשורה לציבור כולו: אדישות

בווידאו: מתן חיסוני קורונה לקשישים בצרפת/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בעוד בישראל מבצע החיסונים מתנהל במהירות שגורמת לעולם להשתאות, באיחוד האירופי, שבו חיים כ-450 מיליון בני אדם, הוא מתנהל בעצלתיים. לא רק ש-27 מדינות האיחוד קיבלו עד כה מספר קטן יחסית של מנות חיסון, לכך נוספה הודעתן של חברות התרופות פייזר ואסטרהזניקה כי ייאלצו לעכב משלוחים של חיסונים נוספים לאיחוד. דבר זה אף הוביל לעימות ישיר בין האיחוד האירופי לבריטניה, כשהאיחוד הודיע כי יהדק את הפיקוח על ייצוא חיסונים משטחו וביקש מאסטרהזניקה להסיט אליו חלק ממנות החיסון שהבטיח לספק לבריטניה. לונדון מסרה בתגובה כי היא דורשת מחברות התרופות להעביר אליה בזמן את כל החיסונים שהזמינה מהן.

מצב זה גורם למדינות רבות לחשוש מכך שהמחלה תמשיך להתקיים גם לקראת סוף 2021, להוות מעמסה על בתי החולים ולעכב את ההתאוששות הכלכלית המצופה.

כדי למנוע מריבות, המדינות באיחוד האירופי הסכימו לתת למועצה האירופית, שהיא למעשה הרשות המבצעת המשותפת לרכוש חיסונים באופן מרוכז, ולחלק אותם למדינות על פי גודל אוכלוסייתן. החיסונים גם נרכשו רק לאחר אישור התקינה האירופאית, מספר שבועות לאחר האישור מה - FDA, כך שבעוד שבישראל כבר החלו לחסן - באירופה המתינו לאישור.

אחרונה באיחוד האירופי: הולנד החלה לחסן נגד קורונה 
6.1.21. רויטרס
הכול קורה בעצלתיים. הולנד מחסנת לאט-לאט נגד הקורונה/רויטרס

האדישות האירופית לא באה לידי ביטוי רק כעת אלא עוד הרבה קודם. כחודש לפני שאירופה החלה במרוץ להשגת מסיכות, מכונות הנשמה וערכות בדיקה, הממשלות ביבשת הבטיחו לבריסל שמערכות הבריאות שלהן ערוכות וכי אין צורך להזמין מלאי נוסף - כך עולה ממסמכים פנימיים באיחוד האירופי שפרסמו ברויטרס. רק כמה שבועות לאחר מכן התגלה מחסור חמור בציוד רפואי לטובת המאבק בנגיף הקורונה, והנציבות האירופית העריכה כי הצרכים ברחבי האיחוד יהיו גבוהים פי עשרה מאשר בימי שגרה. כך, אף שהמחסור בציוד קשור ברובו לביקוש העצום ברחבי העולם, מסמכים פנימיים ורשמיים שהגיעו לידי רויטרס הראו שממשלות אירופה ככל הנראה החמירו את המצב אחרי שהפריזו ביכולות התגובה שלהן למגיפה.

האדישות הזו לא החלה בימי הקורונה. היא מאפיינת במידה רבה את התמודדות האיחוד עם כמעט כל משבר יבשתי בעשור האחרון ובפרט המשבר הגדול הפוקד את היבשת והוא גלי המהגרים הלא חוקיים שפוקדים את המדינות החזקות באיחוד.

בשביל לצאת מהמשבר בוא נמצאת כרגע אירופה, ההנהגה האירופית חייבת לעדכן תוכנה ולקבל החלטות אמיצות. החלטות שיסייעו לאירופה לרפא את עצמה. אבל לצערי נראה שעדכון תוכנה שכזה לא נראה באופק נכון לעכשיו ולכן המשבר האירופאי עתיד להמשך ואולי אפילו היסטוריונים בעתיד יסתכלו על התקופה הזו כנקודת המפנה שהביאה לסופה של אירופה תחת ההנהגה והמבנה הנוכחי.

עו"ד איתי מור הוא יו"ר הארגון הציוני "מעבר לקשת - פורטוגל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully