וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורונה כלכלית? הקשה ביותר עוד לפנינו

טל שמשון

3.2.2021 / 11:29

לא צריך להיות כלכלן מדופלם כדי להעריך שהמגיפה הכלכלית אותה אנחנו חווים בשנה האחרונה תפיל עוד חללים רבים. ממש כמו במלחמה. רק אם הממשלה מחד ובעלי העסקים מאידך, יפעלו באופן מדוייק, נוכל להציל את 2021

נתניהו: "אבקש להוסיף לפחות שבועיים לסגר הגבולות"/צילום: שי מכלוף

ניתוח מאקרו פשוט מראה שההתפתחויות הכלכליות בשווקים בישראל בהמשך 2021 תהיינה אגרסיביות. במהלך קיץ 2021 ישתחררו חזרה לשוק העבודה כמיליון עובדי חל"ת וימצאו שווקים שונים בתכלית השינוי מהשווקים אותם עזבו.

השווקים רוויים בעסקים חבוטים עקב מדיניות כלכלית שגויה והיעדר מנהיגות כלכלית אמיתית. הממשלה לא השקיעה ותמכה בעסקים באמצעות מענקי עידוד השארת עובדים ותפוקות (האופציה הנכונה שתומכת בראיית טווח ארוך), אלא תמכה באופן שגוי ישירות בעובדים באמצעות חל"ת (ראיית "פלסטר" קצרת טווח) ובכך עודדה אבטלה ופגעה בצמיחה.

השווקים יצטמצמו משמעותית עקב סגירת כ 50,000 עסקים עד אותה נקודת זמן ובנוסף, צפי לסגירת 40,000 נוספים עד סיום 2021 ( רק לשם ההשוואה, בשנים עברו נסגרו כ 40,000 עסקים בישראל בשנה - מספר שתמיד נראה אגרסיבי ומפחיד, אבל מסתבר שתמיד יכול להיות גרוע יותר). השווקים, למעשה, לא יוכלו לקלוט את כח העבודה העצום הנ"ל ותיווצר תחרות היסטרית על כל מקום עבודה (שוק של מעסיקים, בניגוד לשוק של עובדים בימי טרום קורונה) ורמת אבטלה שלפי הערכה תגיעה לכ 10% לעומת פחות מ 4% טרם המשבר. בנוסף , העסקים ששרדו, למעט ענפים מעטים שהקורונה הטיבה עימם ( מיחשוב, אופניים, שילוח וכו') , ילקקו את הפצעים ועיקר האנרגיה שלהם תהיה מופנית להתארגנות מחדש ו" סידור השורות" (תפיסת נתח שוק מחדש) ופחות לגיוס כוח אדם, לפחות באופן מיידי.

תספורת במהלך הפגנת בעלי חנויות הרחוב, מסעדנים ופעילי מפלגת "עצמנו" נגד הסגר, 31 בינואר 2021. ראובן קסטרו
הלוואי שהמראות האלה יפסיקו, אבל המצב לא פשוט בכלל/ראובן קסטרו

אפשר בכלל לייצר עתיד טוב יותר בנסיבות האלו?

בוודאי , אבל הפתרון צריך להיות מדוייק ולנוע על שני צירים: מנהיגות כלכלית יצירתית ותומכת עסקים מחד, ולקיחת אחריות מחודשת על העסקים שלהם מצד בעלי/ות העסקים מאידך.

מדינת ישראל חייבת להירתם ולהעלות את העסקים הקטנים-בינוניים לראש סדר העדיפויות, לדחוף את המגזר הזה שמהווה 98% מהעסקים בישראל, אחראי על כ 45% מהתל"ג של מדינת ישראל ומעסיק כ 70% מסך המועסקים במשק ולהוות קטר אמיתי בהחזרת הצמיחה במשק. בעזרת סדרת צעדים פשוטים יכולה לעודד מדינת ישראל את העסקים הקטנים-בינוניים ולתמוך בהתאוששות שלהם ב"יום שאחרי".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
  • הורדת מס החברות לעסקים (מתחת למחזור עסקאות שנתי מסויים)
  • הורדת מס הכנסה
  • הורדת מע"מ

מחקרים וכלכלנים רבים הוכיחו קשר ברור בין נטל המס לקצב הצמיחה. על ידי שינוי מדיניות המיסים של מדינת ישראל מול העסקים הקטנים - בינוניים היא תתמוך בעסקים הקיימים כך שיחזרו לפרוח, תעודד פתיחת עסקים חדשים (והעסקת עוד ועוד עובדים כפועל יוצא מכך), ובעיקר, תגדיל משמעותית את המוטיבציה הפנימית בקרב בעלי העסקים להשקיע את עמלם בהגדלת העסקים שלהם ובהחזרת המשק הישראלי לפסים הרצויים וזאת למרות שקופת המדינה נפגעה באופן קשה בגלל גביית מיסים נמוכה יותר בימי הקורונה והוצאת סכומי עתק על מתן מענקים.

אבל זה לא יספיק אם בעלי העסקים לא יירתמו ויעשו בחירה אמיתית, אם הם לא יאמצו את הגישה שבעל העסק הוא האדם המשפיע ביותר על התוצאות העסקיות שלו. מידת האחריות שלו, השאיפות, יכולת ההתמדה, ההתמסרות , הסטנדרטים הכלים והידע הניהולי - הם שיקבעו אם יצליח או ייכשל.

טל שמשון. אורטל כספי מאיר,
טל שמשון/אורטל כספי מאיר

ומה זה אומר ברמה הפרקטית?

שב-2021 בעל /ת העסק צריך להתמקד בשתי נקודות עיקריות:

פיננסית - להיות תזרימי, נזיל. עסקים לא צומחים באוירת הישרדות. לוודא כמה עתודות מזומן יש לעסק ואם אין, 'לקנות כסף'. ז"א, לקחת הלוואה טובה (ריבית עד פריים + 1.5% ועם החזר חודשי שהולם את יכולות העסק) עדיף מקרנות הקורונה.

שיווקית - התקפה, שיווק ללא הפסקה (בדגש על שיווק דיגיטלי) מול קהלי היעד שלנו, כדי שיזכרו אותנו, את הערך שהמוצר/שירות שלנו נותן להם ועל איזה צורך אנחנו יודעים לענות בחיים שלהם.

טל שמשון הוא הבעלים של חברת הייעוץ העסקי 'טל שמשון מאסטרים בניהול'

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully