וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: חנויות חיוניות לא יוכלו למכור צעצועים ומוצרים לא חיוניים

לאחר דיון בעתירה שהוגשה עוד בימי הסגר השני, פסק בג"ץ כי מכירת צעצועים בחנויות למוצרים חיוניים "פוגעת בשוויון, ללא הצדקה, ומבלי שמושגת כתוצאה מכך תכלית ראויה"

חנות צעצועים ריקה במרכז קניות בירכא ברקע העלייה החמורה בתחלואת נגיף הקורונה בעיר. 14 באוגוסט 2020.. יואב איתיאל
צעצועים? לא בבית ספרנו/יואב איתיאל

בית המשפט העליון, בראשות השופט נעם סולברג, קיבל עתירה שבה התבקש תיקון של תקנות, כך שימנע מחנויות חיוניות, הרשאיות לפעול בימי סגר, למכור מוצרים לא חיוניים.

העותרות הן חברות המפעילות באמצעות זכיינים בתי עסק ברחבי הארץ, לממכר צעצועים ומוצרים דומים - טענו כי המדיניות הנוהגת כיום, המאפשרת מכירה של מוצרים לא חיוניים, אגב מכירת מוצרים חיוניים, פוגעת בשוויון, ללא הצדקה, ומבלי שמושגת כתוצאה מכך תכלית ראויה.

העתירה הוגשה בימי הסגר השני. באותה עת, המבחן שקבע אם חנות היא חיונית, היה מבחן 'עיקר העיסוק': האם עיקרה באספקת מוצרים ושירותים חיוניים, אם לאו. חנות שהוכיחה עמידה במבחן זה, יכולה הייתה למכור במקביל גם מוצרים נוספים, אף אם אינם חיוניים. אגב בירור העתירה, צומצמה אפשרות זו לחנויות לממכר מוצרי מזון, היגיינה, אופטיקה ופארמה. יתר החנויות החיוניות, חויבו למכור מוצרים חיוניים בלבד, מתוך רשימה לדוגמה שנקבעה בתקנות. ביני לביני, בוטל הסגר השני, ואחריו הגיע סגר שלישי, שבימים אלה עדיין עומד בתוקפו.

בתום דיון שהתקיים, לאחר שניתן צו על-תנאי, הודיעה הממשלה כי שר הבריאות שקל בחיוב לערוך שינויים בנוסח התקנות, ולהטיל איסור על מכירת קטגוריות מוצרים מסוימות, שניתן לקבוע לגביהן כי אינן כוללות מוצרים חיוניים (למשל - צעצועים), לצד השימוש במבחן 'עיקר העיסוק', אך לאור קשיים משפטיים שהוצגו לו, החליט לבסוף שלא לשנות מדרך הפעולה הקיימת.

לאחר שבחן את הקשיים המשפטיים שהוצגו בהודעת הממשלה, קבע השופט סולברג כי לא נמצא בטענות אלה קושי משפטי של ממש. נפסק אפוא, כי לא קמה הצדקה להמשך הפגיעה בעותרות, ואין מניעה לשנות את המתווה הקיים, כפי ששקל שר הבריאות בחיוב לעשות.

"אלפי עסקים לא יהיו אזרחים סוג ב'"

עו"ד רועי כהן, נשיא להב בתגובה על החלטת בית המשפט העליון לביטול תקנות הכנסת למכירת המוצרים חיוניים " אני מברך את בית המשפט העליון שעשה צדק עם בעלי חנויות הרחוב אומנם מאוחר ובסופו של הסגר השלישי בית המשפט קיבל את העתירה שהוגשה לכך שמרכזי כל-בו יוכלו למכור מוצרים חיוניים בלבד ולא מוצרים שלא חיוניים. להב הצטרפה כידידת בית משפט לעתירה שהגישו כפר השעשועים ועידן 2000 באמצעות עו"ד גדעון פישר ועו"ד מתן גוטמן. ההישג הזה הוא הישג היסטורי של ביטול תקנות שהכנסת קבעה ע"י בית המשפט העליון ובעצם זה מסמל לכנסת כי בית המשפט העליון קיבל את כל הטענות של העסקים הסגורים שרקדו להם עשרה חודשים על הדם וניצלו מצב ציני בעוד הם סגורים לקחו להם את השוק *. כל-בו ורשתות סטוקים מכרו באין מפריע מוצרים לא חיוניים כמו צעצועים , בגדים, נעליים *לא ניתן עוד שהגדולים יהיו יותר גדולים והקטנים יופקרו לגורלם ויתקעו עם מלאים וחובות נערמים. נדרוש ממשטרת ישראל שתעשה אכיפה מוחלטת לאיסור המכירה של מוצרים לא חיוניים ולא ניתן שההחלטה הזאת תהפוך לאות מתה . צדק צריך לא רק לראות אלא להיעשות. עשרות אלפי עסקים קיבלו היום בשורה במלחמה שהובלתי שהם לא יהיו עוד אזרחים סוג ב' במדינת ישראל".

עורכי הדין גדעון פישר וד"ר מתן גוטמן, שייצגו את העותרות, אמרו כי "אנו שמחים שהצדק נעשה לא רק עבור הלקוחות שלנו אלא גם למען עשרות אלפי משפחות שמשתדלים לשרוד את הפגיעה בעסקיהם. בג"צ קיבל את טענתנו, כי התקנות אינן חוקתיות ולראשונה בישראל התערב בתקנות ופסל אותן. אנו מברכים את שופטי בג"צ, שהוכיחו כי הם המעוז האיתן של אזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully