וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיעור החשוב שהמילניאלז לימדו אותנו

גיל שפירא

2.2.2021 / 16:55

גם עכשיו היחס ל"מרד המילניאלז" בוול סטריט הוא כאל השקעות מסוכנות ולא רצויות, אבל כשמביטים על המהלכים הללו בהיגיון ובפתיחות מבינים מה המסר שמעבירה לנו חוכמת ההמונים

ב-2001 נסעתי לטיול בתאילנד ואת בתי ההארחה בחרתי תוך כדי תנועה ממקום למקום זכור לי במיוחד גסטהאוס שהיה נראה חביב מבחוץ, אבל מסתבר שלא היו בו מים חמים והאסלה הורכבה משני חלקים שבורים, מה שהפך את חווית הישיבה לחישוב פיסיקלי מול אתגרי כוח המשיכה. העניין הוא שבזמנו כך בחרנו את הגסטהואסים.

עברו 20 שנה מאז וכיום אנשים רבים משתמשים באתרים הכוללים את חכמת ההמונים כדי לבחור מראש חדרי אירוח, מסעדות, מוצרי צריכה לבית, ועוד. הנחת היסוד היא ששקלול דעותיהם המגוונות של מספר גדול של צרכנים יוכל לתת תמונת מצב ריאלית, לעתים אף די מדויקת.

חכמת ההמונים קיימת כבר מספר שנים גם בשוק ההון. דור ה-Y (המילניאלס) מרגיש ביטחון רב לקרוא את מחשבותיהם והערותיהם של משקיעים אחרים, לגבש דעה ולהשקיע כראות עיניו. בשבועות האחרונים אנו עדים להתפתחויות מעניינות בשווקים תוך מסחר תנודתי מאוד במספר מניות, אשר הוביל לדיון ער על השפעת חכמת ההמונים על המשקיע הקמעונאי ובאשר ליכולתו לצלוח את התנודתיות בשווקים בהצלחה.

מנהל עם עובדים במקום עבודה. ShutterStock
מנהל עם עובדים במקום עבודה/ShutterStock

אך האם חכמת ההמונים בשוק ההון נקייה משיקולים זרים? האם אף פעם לא נתקלתם בקבוצת פייסבוק שמנסה לגייס תמיכה במועמד לראש העיר מתוך אינטרס נקודתי של קבוצת תושבים? האם אין סלבריטאים שקונים בוטים לטובת ניפוח לייקים לסרטונים בכדי לייצר תמיכה בהיקפים חריגים? מי שמאמין בחכמת ההמונים צריך להיות מוכן להכיל את דעתן של קבוצות שונות, וכן לקרוא מגוון דעות יחסית רחב כדי לגבש דעה מושכלת. האופן שבו מונגשים שווקים פיננסיים ללקוחות כולל חופש ביטוי וחופש הבעת דעה, והם בהחלט לגיטימיים כל עוד אינם מנוגדים לחוק.

סוגיית ה"מי צודק" במאבק בין קרנות הגידור בעלות פוזיציות השורט לבין הלקוחות הקמעונאים שקמים כנגדם אינה בלתי רלוונטית בעליל. בכל יום ישנם דיונים רבים באתרי השקעה חברתיים - מהות כוחן של חברות אנרגיה מסורתיות לעומת ייצור אנרגיה מתחדשת, חברות הטכנולוגיה הגדולות - קרטל או שוק חופשי? המכונית החשמלית - עתיד האנושות, או הבטחה שלא תמומש? וכך הלאה. דיונים אלו כוללים החלפת דעות בין משקיעים רבים מרחבי העולם ומעצבים תפיסת השקעות של רבים. מחובתנו לאפשר מגוון דעות, חופש ביטוי, וחופש השקעה, כל עוד הוא לא סותר את כללי המסחר התקין אשר מפוקח באופן תדיר ע"י הרגולטורים השונים.

אני מסיר את הכובע בפני דור המילניאלס על החלטתו לקבוע את גורלו ולהשקיע בשוק ההון בעצמו תוך למידת התחום וקריאת מגוון דעות. מאז 2008 אנחנו חיים בעולם של ריביות נמוכות ברוב הכלכלות המפותחות והר הכסף שיושב בחשבונות עו"ש ובאגרות חוב מדינה בריביות אפסיות לא יוכל להקנות לצעירים עתיד ורוד. ישנם המוני משקיעים בעולם שפתוחים ללמוד ולחלוק רעיונות השקעה. שימוש נכון ומושכל ביכולת זו עשוי להביא המוני אנשים לעתיד טוב יותר. בואו ניתן למשקיע הקמעונאי את הקרדיט, ובמקביל, בואו ניתן לו את הכלים להצליח במקום לחשוב על דרכים להגביל אותו.

כך או כך, אין לשכוח את אחד הערכים החשובים בהשקעה בשוק ההון והוא הגיוון בתיק ההשקעות תוך שימוש בנכסים בעלי קורלציה נמוכה. שימוש בחוכמת ההמונים במוצרי צריכה תביא את הלקוח במרבית המקרים לבחור במוצר אחד. אם נצא לשבוע חופשה ככל הנראה נבחר ללון במלון אחד על פני אפשרות של החלפת מלון בכל לילה. אם נחגוג יום הולדת במסעדה כנראה שנבחר לשבת במקום אחד במקום לאכול מנת פתיחה במסעדה X ואת העיקריות במסעדה Y. במוצרי צריכה חוכמת ההמונים תוביל אותנו במקרים רבים לפיתרון אחד. בשוק ההון התמונה שונה - בנוסף לערך הרב שיש לחוכמת ההמונים ניתן גם לשמור על גיוון וחלוקה מאוזנת בין הנכסים בתוך תיק ההשקעות. משקיע רציונלי לא צריך לחשוש להיות פתוח לדעות שונות של קבוצות שונות כל עוד הוא בוחר להשקיע לטווחים ארוכים, להבין את הסיכויים והסיכונים בהשקעתו ולהקפיד על פיזור נכון בתיק.

seperator

הכותב הוא מנהל ההשקעות הראשי של חברת הפינטק איטורו, הרשת החברתית להשקעות הגדולה בעולם. קהילת eToro העולמית מונה מעל 18 מיליון משתמשים רשומים ברשת חברתית, באפשרותם לשתף את אסטרטגיות ההשקעה שלהם כך שכל משתמש יכול לעקוב אחרי הגישות שהצליחו ביותר ולאמץ אותן.

החברה הוקמה בשנת 2007 ע"י האחים יוני ורונן אסיא ומאפשרת לאנשים להשקיע במגוון נכסים בשווקים הגלובליים לפי העדפתם, החל במניות, סחורות, מטבעות, תעודות סל, מדדים ומטבעות קריפטו. הפלטפורמה מתמקדת בחווית משתמש פשוטה, נגישה ושקופה המאפשרת למשתמשים לקנות, להחזיק ולמכור נכסים בקלות, לעקוב אחר תיק ההשקעות שלהם בזמן אמת, ולבצע פעולות בכל עת. בשנת 2019 החלה החברה לאפשר רכישת מניות ללא עמלה דרך הפלטפורמה שלה.

החברה מונה כיום כ- 1100 עובדים, כ- 700 מהם בישראל, החברה פעילה ב -10 משרדים ברחבי העולם. איטורו צומחת ומגייסת בימים אלה מאות עובדים בישראל ובעולם. חזונה של איטורו הוא להפוך את עולם ההשקעות לנגיש עבור כל אדם, לייצר שינוי תפיסתי בנוגע להשקעות תוך יצירת שקיפות ושיתופי פעולה חדשניים בעולמות הפיננסים.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully