וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט לא נכבשה, אבל היא כן עוברת מהפכה

שימי פרנס

3.2.2021 / 9:50

הצעירים שנכנסים לשוק ההון הם לא ילדים שובבים שבאו לעשות בלגן, אלא אנשים שעד היום לא יכלו לקחת חלק במשחק ולהרוויח מהשקעות, בגלל חסמי כניסה משמעותיים שעמדו בדרכם. גם כאן, הטכנולוגיה מחוללת מהפכה ופותחת את שוק ההון בפני קהלים חדשים - ויש פה הזדמנות אדירה

בווידאו: ג'ף בזוס פורש מתפקידו כמנכ"ל אמזון/צילום: רויטרס

מי שעוקב אחר "מלחמת הדורות" שמתרחשת בוול סטריט בשבוע האחרון, בין המשקיעים החדשים (רובם צעירים) לבין המשקיעים הוותיקים, ובראשם קרנות הגידור הגדולות - יכול להתרשם שאנחנו צופים במעין מרד נעורים, צבא של צעירים שהחליטו להתפלח למגרש של המבוגרים ולעשות בלגן. האמת רחוקה מאוד מכך - אנחנו אכן חוזים בדור חדש של משקיעים חדשים שנכנסים לוול סטריט, ורבים מהם אכן צעירים - אבל תהיה זו טעות לראות ברובם "ילדים שובבים" ובכניסה שלהם לשוק קוריוז (או, לחלופין, איום על הסדר החברתי). השינוי שאנו עדים לו בימים אלה הוא הרבה יותר גדול ומשמעותי, והוא אכן משנה את שוקי ההון בעולם - אבל הוא הרבה יותר חיובי מכפי שנוטים לתאר אותו.

אז מה קורה כאן, ולמה זה דבר טוב? בשנתיים האחרונות אנחנו עדים לכניסת סוג חדש של משקיעים לשוק ההון - עולם שעד כה היה שמור בעיקר לגופים מקצועיים, משקיעים בעלי הון רב או אנשים פרטיים שהשקעות ומסחר היו מרכז עולמם. המשקיעים החדשים שנכנסים לשוק הם לרוב צעירים, טכנולוגיים ומאמינים בעצמם וביכולותיהם.

הופעתם של המשקיעים החדשים התאפשרה בזכות התפתחויות טכנולוגיות, שהביאו להסרת כמה מחסמי הכניסה המשמעותיים שהגבילו עד אז את הכניסה של ציבורים רחבים לעולם ההשקעות.

  • אין צורך בהון התחלתי. אם פעם נדרש הון מינימלי של מאות אלפי שקלים כדי לפתוח תיק השקעות, כיום אנחנו רואים ירידה דרמטית בדרישות הסף, עד כדי ביטול הדרישה בכלל. אפשר להחזיק היום תיק השקעות גם בשווי של מאות שקלים בודדים - מה שמאפשר גם להמוני אנשים צעירים בתחילת דרכם המקצועית והכלכלית, שעדיין לא צברו הון - להתנסות בהשקעות.
  • אין צורך בסכום פעולה מינימלי - בשיטת המסחר המסורתית שהייתה מקובלת עד לפני שנים בודדות, כדי להשקיע בנייר ערך כלשהו (כגון מניה או איגרת חוב של חברה), היה צורך להשקיע סכום שווה ערך לשווי יחידה אחת לפחות של נייר הערך. לדוגמה, שווי מניה אחת של חברת אמזון עומד כיום על כ -3,340 דולר. בשנים האחרונות, הוצגו פתרונות שמאפשרים מסחר בשברי יחידות, באמצעות מנגנון מתוחכם המאפשר לשלוח הוראות קנייה או מכירה בסכומים נמוכים מאוד - אפילו 1 דולר בלבד. נחזור לדוגמה של מניית אמזון - הרבה מאוד צעירים, שלא יכולים להרשות לעצמם להשקיע 3,340 דולר במניה אחת של אמזון - גילו שהם יכולים להשקיע באמזון אפילו אם לרשותם דולרים בודדים.
  • עלויות המסחר צנחו - שיטות המסחר החדשות הן גם זולות יותר. אפליקציות השקעות שהתפתחו התאימו את מודלי העמלות כך שיתאימו לשיטות המסחר החדשות ויאפשרו גמישות ופשטות. בארה"ב ישנם מספר גופים שמאפשרים מסחר ללא עמלות כלל.
  • השיח על השקעות יצא מקהילות המומחים ועבר לקהל הרחב דרך הרשתות החברתיות - אם פעם, השיח והמידע בנושא השקעות נעשה בעיקר בכלי תקשורת מקצועיים - היום, קבוצות של משקיעים מסוגים וגוונים שונים נפתחות ברשתות החברתיות ובהן חברים מאות אלפי משקיעים. משקיעים אלה מחליפים ביניהם רעיונות מסחר, מתייעצים, מציפים ידיעות חדשותיות ועוד, והכול בזמן אמת.
אפליקציית רובין הוד. ShutterStock
אחת מהאפליקציות שהפכו את המסחר זמין לכולם. רובין הוד/ShutterStock

למעשה, הטכנולוגיה החדשה אפשרה לכל אחד להיכנס לשוק ההון ולבנות תיק מפוזר בכל סכום, מה שלא היה אפשרי בעבר. כל זה הביא, עוד לפני משבר הקורונה, לזרימה של משקיעים וסוחרים חדשים (לא רק צעירים, אגב) לאפליקציות המסחר החדשות.

ואז הגיע משבר הקורונה: מאות מיליוני אנשים בעולם מצאו את עצמם לפתע מסוגרים בבתים, חלקם גם ללא פרנסה - וחיפשו דרכים להעסיק את עצמם בצורה מעניינת וגם לתור אחר אפיקי הכנסה חדשים, מרחוק ובלי לצאת מהבית. מאז תחילת הסגרים בעולם המערבי, בחודש מרץ - אפליקציות ההשקעות, גם בעולם וגם בישראל, חוות צמיחה אקספוננציאלית בכמות המשקיעים ובהיקפי המסחר בהן.

הכניסה של מיליוני משקיעים חדשים לשוק מזרימה דם חדש לשווקים, מאפשרת לחברות לגייס כסף לצמיחה, ומאפשרת להרבה יותר אנשים בעולם ליהנות מהתשואות ששוק ההון יודע לספק לאורך זמן - בעיקר בעידן שבו הריביות בעולם נמוכות וקשה לרשום רווחים על הון ללא סיכון.

אבל כפי שכולנו יודעים - השווקים יודעים לא רק לעלות אלא גם לרדת. לא צריך להרחיק הרבה אחורה - מספיק להיזכר בירידות החדות בשווקים בתחילת משבר הקורונה, בחודשים מרץ-אפריל. אז נכון, מאז שוקי ההון התאוששו יפה, אבל אסור לשכוח שבהשקעה בשוק ההון אפשר גם להפסיד. ולכן, אם גם אתם הצטרפתם לטרנד ההשקעות לאחרונה, או שוקלים לעשות זאת, כדאי להיצמד לכמה כללי אצבע.

  • היחשפו לשוק ההון בהדרגה - מומלץ להתחיל בסכומים קטנים ולהבין איזה סכומים אתם מוכנים להשקיע, שכן בכל השקעה בשוק המניות קיים גם סיכון להפסד ולא רק סיכוי לרווח.
  • הגדירו יעדים: מומלץ להגדיר לעצמכם מראש מה המטרות והציפיות שלכם מההשקעה ומה גבולות הגזרה - האם אתם משקיעים לטווח קצר, בינוני או ארוך, מתי תצטרכו את הכסף וכמה תהיו מוכנים להפסיד.
  • אף פעם אל תשקיעו כסף שאתם חייבים למטרות אחרות - למשל, כסף שנחסך עבור תשלום על הלימודים או עבור שכר דירה.
  • התמקדו במה שאתם מכירים - לפחות בהתחלה, השקיעו במניות גדולות ומוכרות, כאלה שניתן למצוא עליהן הרבה מידע בתקשורת ואינן ניתנות למניפולציות בקלות. בהמשך, ככל שתתמקצעו ותלמדו, תוכלו להרחיב את היריעה.
  • הכירו את מושגי שוק ההון - חשוב להכיר בהדרגה את המושגים הקשורים לשוק ההון, ולשם כך אפשר להיעזר במידע הרב שיש באינטרנט כמו מדריכים רבים, סרטונים, קבוצות ברשתות החברתיות או מילוני מונחים שנמצאים בחלק מהאפליקציות.
  • קבלו החלטות אחרי שבדקתם את עצמכם טוב טוב - ישנם מקורות רבים מהם ניתן לקבל מידע על מניה, כגון המלצות אנליסטים, אתרי חדשות כלכליות , גרפים של המניה, נתונים פיננסיים וגם קבוצות מקצועיות שפועלות ברשתות החברתיות.
  • מומלץ לעקוב אחרי הפעילות מקרוב - שימו לב לביצוע ההוראות ולאחר מכן עקבו אחר תשואת המניה והפרסומים סביבה. כל אחד בהתאם לאופק ההשקעה שלו.
  • פזרו את ההשקעות: לא משנה איזה סכום עומד לרשותכם - נסו לפזר אותו בין כמה מניות ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. לחלופין, ישנה אפשרות להשקיע במוצרים עוקבי מדדים, המשקיעים באוסף מניות השייכות למדד מסוים ובכך מאפשרים גם הם להשיג פיזור.
  • אל "תתאהבו" בהשקעה: נסו לא "להתאהב" בהשקעה ולנטרל רגש מהחלטות המסחר - שימו דגש על מידע ולא על תחושות בטן.
  • הפסדתם? הסתכלו על זה כשכר לימוד. נתחו את ההפסד וחשבו האם יכולתם לעשות דברים אחת ומה הייתם משנים בדרך הפעולה.

הכותב הוא מנהל מוצר Pepper invest, אפליקציית ההשקעות של Pepper מקבוצת לאומי.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully