וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפרישה של בזוס היא לא דרמה"

3.2.2021 / 14:58

למרות רעידת האדמה הציבורית, בעולם העסקים הישראלי מסרבים להתרגש מהפרישה של מנכ"ל אמזון: "זו חברה עם 800 אלף עובדים. אמזון יכולה להמשיך לבד". ומה הלאה מבחינתו?

בווידאו: ג'ף בזוס פורש מתפקידו כמנכ"ל אמזון/צילום: רויטרס

ג'ף בזוס, אחד האנשים החזקים ביותר בעולם העסקים, הודיע אתמול שיעזוב את כס מנכ"ל אמזון, כמעט 27 שנים לאחר שהקים את החברה. עבור הציבור הבשורה היא לא פחות מרעידת אדמה, אבל במגזר העסקי מסרבים להתרגש.

"אני לא חושב שהפרישה של בזוס אחרי 27 שנים בתפקיד ה-CEO של אמזון היא דרמה", מציין ברנרד מנור, מנהל השקעות בבית ההשקעות IBI. "בזוס הוא מייסד החברה, האיש הכי מזוהה עימה וימשיך להיות יו"ר פעיל. הוא לא הולך לשום מקום, רק משנה פוזיציה. הוא היה מנכ"ל חדשני, והוא ימשיך להיות מעורב בעסקים ובהתפתחות של אמזון. בחברה מאוד מרוצים מהעבודה של אנדי ג'אסי, שאחראי על מנוע הרווחיות של החברה, הרבה יותר מהרייטייל. אמנם הוא מייצר רק 12% מההכנסות אך אחראי על 60% מהרווח התפעולי".

"הפרישה לא מגיעה מבעיה באמזון"

גם שמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי, לא מתרגש, אולם מצביע על נקודה מעניינת: "לא מדובר בחדשה מרעישה כפי שמנסים לצייר אותה. הנושא תוקשר בעבר וסומנו כבר יורשים. הנקודה המעניינת ביותר היא שהמנכ"ל החדש מגיע למעשה מתחום מחשוב הענן ( AWS) ולא מתחום הריטייל (קמעונאות). שימו לב כמה זה דומה למהלך במיקרוסופט, במסגרתו ביל גייטס העביר את המושכות לא לראש חטיבת הווינדווס אלא דווקא לראש חטיבת AZURE, חטיבת הענן של החברה".

"הדוחות הכספיים שפורסמו אמש היו מצוינים, לכן הפרישה של בזוס לא מגיעה מבעיה באמזון או כישלון ניהולי" מציין מנור, "בשנים האחרונות בזוס נתפס כמי שמתנגד לממשל הרפובליקני וטראמפ, בעיקר דרך הבעלות על וושינגטון פוסט".

"בזוס עשה את זה, כמו רבים מעמיתיו מסקטור הטכנולוגיה הגועש, במוסך שלו", אומר יוסף עסיס, אסטרטג ניירות הערך הבכיר של בנק ירושלים, "27 שנים לאחר מכן, הרבה ספרים זרמו בנהרות הדיגיטל, ואמזון היום היא ענק קמעונאי דיגיטלי, שמוכר מכל הבא ליד, לכל פינה בעולם. יותר מכך, אמזון - שכבר הגיעה לשווי של 1.7 טריליון דולר - בראשותו של בזוס התפתחה לכיוונים חדשים ששמים אותה היום בקידמת החדשנות בתחומים כמו מיחשוב ענן, בינה מלאכותית, ושירותי בידור דיגיטליים, והחזון שלה רק הולך ומתרחב. עם תקציב הוצאות מחקר ופיתוח של למעלה מ- 35 מיליארד דולר בשנה - יותר מפי 2 מרוב חברות הטכנולוגיה הגדולות כמו מיקרוסופט (18 מיליארד דולר), גוגל (17) ואפל (17) - יש לה גם סיכוי טוב להגשים אותו.

"אבל בזוס הגיע לתקרת הזכוכית שלו. אמנם לאמזון יש עוד פסגות רבות לכבוש, אבל היא כבר לא צריכה אותו בשביל לעשות את זה. עם 800 אלף עובדים, ושדרת ניהול מגוונת ומקצועית - אמזון יכולה להמשיך לבד. בזוס, כמו ילד סקרן עם משאבים בלתי מוגבלים, רוצה לגלות את העולמות החדשים. את אלו שאנחנו עוד לא מצליחים אפילו לחלום עליהם. עכשיו הוא חוזר למוסך - והפעם, עם 185 מיליארד דולר, וצוות שכל מה שעושה מהבוקר עד הלילה זה לחשוב ביחד 'איך אנחנו משנים את העולם, שוב'. כאמור, כסף לא חסר לו - עכשיו גם זמן לא".

ג'ף בזוס. ShutterStock
אומר שלום, אבל בהחלט לא להתראות. בזוס/ShutterStock

השלב הבא: פרויקטים ייחודיים

"לממשל ולרגולטורים האמריקאים יש ביקרות רבה על אמזון, החל מהשימוש בדואר ועד להגדרתה כמונופול דורסני שפוגע בתחרות ולא נותן לאחרים לצמוח. מנגד, הוא מעסיק מאוד גדול בארה"ב וההתקדמות הטכנולוגית של אמזון תרמה רבות לכלכלה האמריקאית" ממשיך מנור. "ייתכן כי בזוס רוצה לאותת לרגולטורים שהוא זז הצידה ומפנה מקום למנכ"ל חדש וגישה חדשה".

מנור מנסה לנבא מה יקרה עם בזוס בעתיד: "אני מעריך שהוא ייקח על עצמו מספר פרויקטים שמתרחשים כעת באמזון כמו אמזון פריים (הטלוויזיה בסטרימינג) או על התפשטות טכנולוגיות הענן מחוץ לארה"ב", הוא מסכם, "הענן והריטייל משלימים אחד את השני, והדגש על תחום הענן הוא לא מהיום. לוגיסטיקה גלובלית, תורמים להבנה של הצרכן והטיפול בו".

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ף בזוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully