וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעליים ובגדים בטייק אוויי:הדרך היצירתית לעקוף את הכללים

שני מוזס

7.2.2021 / 20:28

מרכזי המסחר והרשתות הקמעונאיות מימשו את האיום שלהם ונפתחו לפעילות, למרות שלא נכללו בהקלות עליהן החליטה הממשלה. השיטה: טייק אוויי של מוצרים, ממש כמו במסעדות. חנויות שנשארו סגורות ממתינות לראות את תגובת המשטרה האם הממשלה איבדה שליטה?

בווידאו: סוחרי הכרמל נקנסים אחרי שפתחו את הדוכנים, תורים במרכזי ביג/צילום: יותם רונן וניב אהרונסון

הכול פתוח: הסגר השלישי נמשך, אבל רק על הנייר. דקה אחרי הסרה חלקית של מגבלות הסגר, בעלי חנויות רבים העדיפו לא להמתין לממשלה - ופתחו את החנויות. ממשלת ישראל אמנם לא שינתה את ההגבלות על פתיחת החנויות, אך עם כניסתן לתוקף של ההקלות על שאר המשק - פתחו היום מאות מהן, אם לא אלפים, את שעריהן ברחבי הארץ.

תקנות הממשלה התירו החל מיום א' בבוקר מכירה בטייק אוויי, כלומר באיסוף עצמי, וכמו כן בוטלה הגבלת התנועה של 1,000 מטר מהבית ואושר לפתוח צימרים ומספרות. חנויות לא היו חלק מהמהלך, ונראה שפתיחתן הן ההפרה הרוחבית והבוטה ביותר של ההנחיות מאז פרוץ המגפה בישראל והטלת ההגבלות על המשק, כשחנויות מכל הגדלים והסוגים פתחו את שעריהן. כבר לא מדובר רק בחנויות רחוב או במרכזי קניות פתוחים, מדובר גם על חנויות שפועלות בתוך קניונים.

פתיחת חנויות במתחם ביג קסטינה, 7 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
סנונית ראשונה במאבק? רכישות טייק אוויי במרכז ביג/ראובן קסטרו

שיטוט במרכזי הקניות של ביג, ואפילו בקניון דיזנגוף סנטר בתל אביב, מגלה מאות חנויות פתוחות. החל מדוכני תכשיטים, בשמים וחנויות נעליים פרטיות, דרך רשתות אופנה ישראליות כמו רנואר, יאנגה, ריפליי, גולברי, נעלי גלי, קסטרו, גולף ועד לחנויות הדגל של מותגים בינלאומיים בהם נייקי, פוט לוקר, ודייסו יפן. גם חנויות ספרים, כמו סטימצקי, וחנויות ציוד משרדי וציוד למטיילים, כמו קרביץ וריקושט, פתחו את שעריהן. כמוהן גם חנויות צעצועים נפתחו, גדולות כקטנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מרכזי המסחר מממשים את האיום

רשתות אופנה וצעצועים אמנם לא הורשו להיפתח, אולם מרכזי הקניות הפתוחים, ובראשם מנכ"ל קבוצת ביג חי גאליס, ובעלי הרשתות הכריזו כבר בשבוע שעבר כי יפתחו את החנויות - בניגוד לתקנות. עתה הן עושות זאת בגדול.

אחרי ההתחכמות של המסעדות להנחיות שהחלה בסגר השני תחת השם שמ"ק - שירות משלוחים לטווח קצר - כלומר לספסל שמול בית העסק, עתה גם רשתות האופנה מאמצות לעצמן שיטת מעקף חדשה. סוג של קומבינה, שעדיין לא ברור אם ניתן יהיה לאכוף אותה או לא: מכירה בטייק אוויי. לא של המבורגר או פיצה, אלא טייק אוויי של שמלה, נעלי ספורט, בושם או עגילים.

חלק מהחנויות הציבו בפתח הכניסה שולחן שחוסם את המעבר, והעמידו מוכרים שיציעו את מרכולתם דרך השולחן, בלי לאפשר ללקוחות כניסה לתוך החנות. כך, טוענים ברשתות, הם למעשה מוכרים ב"טייק אוויי", כשבענף גורסים כי מי שהנחה שמותר טייק אוויי למסעדות, לא יוכל לאסור מכירה ב"טייק אוויי" של חנויות.

ביום א' ניתן היה לראות חנויות אופנה פתוחות גם בתוך קניונים, מראה שלא זכור כבר מזה חודשים ארוכים. קבוצת מרכזי הקניות ביג, שעיקר פעילותה מתבסס על הפעלת פאוור סנטרים (מרכזי קניות פתוחים) דיווחה על פתיחה של כ-75% מהעסקים במרכזים שלה.

גם בחלק מהחנויות שעדיין לא נפתחו ניכרת תכונה לקראת פתיחה. חלקן יושבות על הגדר וממתינות לראות כיצד המשטרה תנהג כלפי המפרים. ובינתיים? עובדים מסדרים, מנקים, צובעים, תולים שילוט חדש.

לצד החנויות שבחרו הבוקר להפר את החוק, ניתן למצוא עדיין לא מעט חנויות סגורות. חלקן שייכות לקבוצות גדולות, כמו זארה (שבינתיים רק מתארגנת בתוך החנויות), וחלקן של עסקים פרטיים, שלפי שעה מכבדים את ההנחיות שאוסרות פתיחה של חנויות או פשוט ממתינים לראות אם האכיפה תהיה משמעותית.

מאבק שהתחיל בסגר הראשון

הפתיחה הזו, בניגוד להנחיות, מביאה לנקודת שיא את המאבק המתמשך של בעלי חנויות ומרכזי קניות מול הממשלה. אלה ספגו אכזבה מרה לאחר ששורה של פגישות ושיחות עם יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, המשמש גם כראש הממשלה החליפי, שר הביטחון, שר התקשורת, מ"מ שר המדע והטכנולוגיה ומ"מ שר המשפטים, לא הבשילה לכדי הקדמת פתיחת המסחר.

מדובר בשינוי של 180 מעלות מההקפדה על ההנחיות בסגר הראשון במרץ 2020, שהלכה והתרופפה עם הפעלת לחץ לפתיחה במהלך הסגר השני ואיומים במרד שלא התממשו. הפעם לא מדובר בהפרה רק מצד מי שהנהיגו את המרד הראשון, בהם קבוצת פוקס שפתחה מאות חנויות, וקבוצת בריל. הפעם מדובר בחנויות של קבוצות שעד כה נמנעו מהפרה בוטה של ההנחיות, בהן קבוצת מאץ' ריטייל, הבעלים של אייץ' אנד אם שמפעילה את המותג דייסו יפן, וגם של קבוצת קסטרו (גם אם בפריסה נמוכה יותר).

נראה כי גם האיומים מצד שרים בממשלה לא יצרו הרתעה בסבב הנוכחי. "שמעתי על יוזמות לפתיחת חנויות ומרכזי מסחר בניגוד להנחיות ולחוק", כתב גנץ בהודעה שפרסם ערב כניסת ההקלות לתוקף, כשהוא מוסיף כי הוא "מבין היטב את המצוקה הכלכלית של מאות אלפי בעלי עסקים ועובדים, ומבטיח שנעשה הכול כדי לסייע. לצד זאת, ישראל היא מדינת חוק וכולם צריכים לציית להנחיות".
לחץ על העובדים להתחסן

נראה שההודעה הזו לא הרשימה במיוחד את בעלי החנויות ומרכזי הקניות. "נשבר לאנשים, הם לא מסוגלים יותר. אין אפשר לסחוב דברים שהם לא הגיוניים. אם הפוליטיקאים לא מבינים את זה, הציבור ילמד אותם את זה" אומרים לגלובס שחקנים שונים בענף. ומה בנוגע לחשש מקנסות? "המשטרה בינתיים באה להגיד שלום, ולא עשתה שום דבר" הם אומרים.

לצד הפתיחה של החנויות, בעלי החברות פועלים לייצר לחץ על העובדים והספקים שלהם כדי שיתחסנו, חלקם בתמורה לתמריצים, וחלקם בתמורה לסנקציות. לאחר שחברות שונות במשק הצהירו כי יתמרצו את עובדים במענק כספי בתנאי שיתחסנו, קבוצת ביג הודיעה בימים האחרונים לעובדים כי החל מ-15 למרץ, "אדם שלא יציג אישור שחוסן בשני חיסונים' לא יוכל להיכנס למשרדי החברה בהרצליה". במכתב ששלח מנכ"ל הקבוצה גאליס הוא אף הבהיר כי ההנחיה הזו מתייחסת לא רק לעובדי הקבוצה, כי אם גם לספקים חיצוניים ולאורחים אחרים' למעט מי שיחזיק אישור רפואי שאוסר עליו להתחסן.

פתיחת חנויות במתחם ביג קסטינה, 7 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
הממשלה איבדה שליטה? רכישות בביג קסטינה/ראובן קסטרו

הפתיחה הגורפת של העסקים אמנם מסמנת עליית מדרגה, אך אינה אמורה להפתיע את מקבלי ההחלטות. כבר בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל קבוצת ביג כי ביום א' הקבוצה תפתח את מרכזי הקניות שלה לפעילות, בדומה לסגר הראשון. להכרזה הזו הצטרפה גם קבוצת מליסרון שמפעילה את קניוני עופר, וגם קבוצת מרכזי הקניות הפתוחים צים.

גאליס טען אז במכתב לשוכרי הקבוצה כי "מבחינתנו החל מיום ראשון, 7 בפברואר, נאפשר פתיחת חנויות במרכזי ביג, ונדרוש מכולם לשלם שכר דירה ודמי ניהול במלואם על-פי חוזה השכירות שבתוקף".

לפי גאליס, "משרד הבריאות מנפנף בנתונים סלקטיביים בשביל לקדם את האג'נדה ההיסטרית שלו לסגר ללא גבולות. בפועל אין כל סגר ברחובות, אין אכיפה איפה שצריך, כפי שראינו כולנו השבוע", והוסיף כי "בממשלה פשוט לא מבינים את עוצמת הפגיעה בעולם המסחר ובבעלי העסקים, וזאת למרות שברור וידוע - כפי שהוכח באופן חד-משמעי מהפארסה שנקראה 'ריסון מהודק' - שההדבקה בחנויות מועטה, וכללי התו הסגול נשמרים בקפדנות בחנויות".

בכל אופן, הפרת ההנחיות מצד רשתות האופנה ומרכזי הקניות עשויה להיות רק סנונית ראשונה בנוגע להפרות נוספות מצד עסקים, שטרם קיבלו אישור רשמי להיפתח, ביניהם חדרי כושר, מסעדות ואולמות אירועים. ככל שהממשלה תאבד שליטה בנוגע לאכיפה ולהטלת הסגר, יהיה קשה יותר להחזיר את הגלגל לאחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully