וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל יום פורים. למרות הכול

8.2.2021 / 11:42

הסגר, המצב בעולם, התייקרות מחירי השילוח ובמיוחד סגירת נתב"ג אמורים לעודד בפורים הקרוב רכישה של הצרכן הישראלי מאתרים בארץ. האם זה באמת עומד לקרות ומדוע למרות הכול אתרי הסחר מחו"ל לא מתרגשים?

בווידאו: מתחמי ביג נפתחו בשיטת טייק אווי ובניגוד להנחיות, מכוני היופי והמספרות שבו לפעילות/צילום: שלומי גבאי, יותם רונן, ראובן קסטרו עריכה: עמית שמחה

"בניגוד לשנים עברו, השנה ניכרת עליה משמעותית מאוד בהזמנות של מתנות מאתרים ישראלים לקראת הולנטיין דיי. הבחירה שלא לרכוש מוצרים מחו"ל יושבת על שתי סיבות עיקריות: ראשית - ההתייקרות בעלויות השילוח, כפועל יוצא של מיעוט טיסות לישראל, כל שכן בימים אלו בהם נתב"ג סגור. כאשר משווים את המחירים אל מול חו"ל, תוך שיכלול עלויות השילוח הנוכחיות, במקרים רבים מתברר באופן חד משמעי כי רכישה באתרי סחר בחו"ל אינה משתלמת. שנית, לישראלים גם נמאס להתמודד עם עיכובים דרמטיים במועד הגעת המשלוחים. אין מדובר רק בבעיות לוגיסטיות של דואר ישראל שיוצרות זאת, אלא בהצטברות של נסיבות מיוחדות בעקבות הקורונה שגורמות לשיהוי בקבלת המשלוח, לעיתים בפרק זמן של שבועות".

הדובר הוא דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות 'הייטקזון', שנחשב לאחד מאתרי האיקומרס החזקים בישראל. לדברי רונן, חברות השילוח מוציאות באופן קבוע מספר טיסות שבועי, אולם רבות מהן פועלות תחת תכתיבים שונים וחלקן אינן יכולות להגדיל את מספר הטיסות לישראל. כמו כן, לטענתו, לרוב משלוחים קטנים מקבלים עדיפות במטוסים על פני מטענים כבדים, היות והלקוחות משלמים על השילוח סכום ניכר, אולם יש לא מעט אתרי סחר שבוחרים להגדיל את רווחיהם על חשבון הלקוחות ובוחרים בשיטות שילוח איטיות וזולות יותר שאינן מקבלות עדיפות ראשונה. "למעשה", הוא מסביר, "במקרים רבים, מעדיפות אותן חברות לרכז כמות של מוצרים קטנים תחת משלוח אחד ולשלח אותו בעלות נמוכה, מה שיוצר עיכוב בקבלת ההזמנה של אלפי לקוחות בכל משלוח ומשלוח".

דגן רונן. חן גלילי,
"כאשר משווים את המחירים אל מול חו"ל, תוך שיכלול עלויות השילוח הנוכחיות, במקרים רבים מתברר באופן חד משמעי כי רכישה באתרי סחר בחו"ל אינה משתלמת". דגן רונן/חן גלילי

פורים, חג שבו שלטו בשנים עברו אתרי הקניות מחו"ל, מגיע ומעניין יהיה לראות האם הישראלים נותנים בהם אמון. יש לזכור כי לא רק שהמחירים באתרי הסחר הללו היו זולים יותר, גם ניתן היה למצוא בהם תחפושות שאין בישראל. אלא שסגירת נתב"ג מכבידה על הספקים מחו"ל, כשבמקביל הישראלים השתכללו מאוד בשנה האחרונה ועשו את ההתאמות הדרושות לרוח התקופה, מה שעשוי לבוא לידי ביטוי גם בפורים. "המעבר של חנויות וספקים רבים לדיגיטל, והנגשת השירותים לצרכן בעקבות הקורונה, מובילים לכך שהשנה הפכה הקנייה בישראל לנגישה יותר", אומר צביקה וילנאי, מנכ"ל מועדון הצרכנות הוט, "כל זאת, יחד עם ההבנה אצל הצרכן בצורך בקנייה כחול לבן דווקא בימים אלו, שתוביל לכך שנראה עלייה בפעילות וברכישות. אני מאמין שהשנה נראה עלייה משמעותית ברכישה של הצרכן הישראלי מספקים ישראלים או מהחנות המקוונת המקומיות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
צביקה וילנאי. חן גל,
סגירת נתב"ג מכבידה על הספקים. צביקה וילנאי/חן גל

נוי קדם מדמון, סמנכ"ל תקשורת והסברה בדואר ישראל, מסכימה חלקית: "תחום הסחר המקוון הישראלי צמח משמעותית בשנה האחרונה הרבה בזכות הקורונה. הרבה מאוד עסקים מקומיים קטנים ובינוניים וכמובן רשתות אשר נאלצו לסגור פעילות פיזית בשנה האחרונה, הבינו שעל מנת לשרוד עליהם לספק שירותים בדיגיטל. המשבר יצר הזדמנות עצומה להגיע ללקוחות חדשים בכל הארץ וגם מחוץ לישראל. יש לציין שעדיין תחום הסחר הבינלאומי, קרי היבוא האישי, נמצא בהיקפי פעילות עצומים מול הסחר המקומי והוא מסוגל להציע מגוון רחב של מוצרים במחירים תחרותיים מאוד".

אחד התחומים שבהם חל שיפור עצום אצל הספק הישראלי הוא ה-same day delivery. "הרבה עסקים רבים הבינו שהשירות הוא אמצעי גידול מרכזי, כאשר מתן שירות טלפוני ודיגיטלי בשפה העברית, תוך התאמת השירות ללקוח יכולים להגדיל מכירות", אומרת קדם, "בנוסף, חל מעבר למשלוחים באמצעות שליחים עד הבית, חלקם אף באותו יום (Same DAY) או ביום שלמחרת".

נוי קדם מדמון. רמי זרנגר,
עדיין היקפי פעילות עצומים לסחר הבינלאומי. נוי קדם מדמון/רמי זרנגר

סופר פארם היה האתר הפופולארי ביותר בהזמנות מהארץ בשנת 2020, על פי מחקר שביצעה חברת דואר ישראל בשיתוף מכון שילוב I2R, עם 24 אחוז מההזמנות. אחריו אפשר היה למצוא את האתרים טרמינל ,(18%) X עזריאלי. קום (15%), וואלה שופס (13%) וקסטרו.(11%) "יש לזכור שהסחר המקומי באונליין עדיין בחיתוליו", אומרת קדם, "מה שאומר שיש פוטנציאל צמיחה אדיר בשנים הקרובות".

קדם טוענת שהסחר בישראל לא מגיע על חשבון הסחר העולמי ומדובר בשני ערוצים שמתקיימים במקביל. ועדיין, בשנת 2020 הייתה ירידה של 26% בהזמנות מחו"ל, כאשר חולקו 50 מיליון חבילות לעומת 68 מיליון ב-2019. לפי ההערכות, בישראל עצמה (משלוחים מקומיים) חולקו בתקופה זו כ-25 מיליון חבילות, עלייה של כ-50% עליה לעומת 2019.

לטענת קדם, לא תהליכי השילוח, שעברו לטיסות קארגו בגלל הירידה בטיסות נוסעים, הורידו את כמות המשלוחים מחו"ל, אלא דווקא אי הוודאות העסקית והכלכלית במשק: "מאז נובמבר 2020 אנו רואים התאוששות משמעותית בהזמנות מחו"ל שנמשכה גם בדצמבר ובינואר וזאת כתוצאה מחזרה לסגר שלישי. יצוין כי הגידול העצום בביקושים לסחר הישראלי מצא את חלק מהעסקים לא מוכנים ברמה הלוגיסטית, ולכן חלו עיכובים במשלוחים המקומיים, שלעיתים הגיעו בפרקי זמן גדולים יותר מהמשלוחים הבינלאומיים. הצפי הוא שעם סיום הקורונה והחזרה לשגרה נראה את המשך המגמה של גידול הפעילות בסחר המקומי, לאחר שהציבור התרגל לקנות מהבית".

ב-USHOPS, המתמחה ביבוא אישי מארה"ב, דווקא טוענים שעתיד המשלוחים מחו"ל נראה טוב. "היבוא האישי מארה"ב קפץ משמעותית בשנה האחרונה", אומר המנכ"ל ירון בן אלי, "אנו רואים מתחילת הקורונה גידול של 200% בקניות מארה"ב ובתקופת חגי הקניות קפיצה של 300% ביחס לשנה הקודמת. גידול זה מיוחס לכניסה של צרכנים חדשים לאונליין על רקע הסגרים וצמצום אפשרויות הרכישה בערוצים הפיזיים. ראינו שאנשים שלא נהגו לקנות בעבר באופן מקוון קנו השנה באונליין, רובם מבוגרים מעל גיל 65.

"אף על פי שמתחילת הקורונה אנו מתמודדים עם אתגרים בשילוח הבינ"ל, הצלחנו באמצעות פתרונות יצירתיים לספק את המשלוחים ללקוחות בזמן. בנוסף, על אף שסגירת השמיים האחרונה ייקרה עוד את עלויות ההטסה, החלטנו בשלב זה שלא לשנות את המחיר לצרכן, זאת לצד הוצאת מספר טיסות בשבוע ושמירה על זמני אספקה מהירים. אם היו עיכובים, הם שוליים וכתוצאה מעצירת טיסות ליום בשל סופת השלגים כמו שהיה בשבוע שעבר בארה"ב, או קדימות להטסה ציוד רפואי".

בענקית הקמעונאות eBay מציגים עליה עקבית בעולם. בכל אחד מהרבעונים ב-2020 רשמה החברה גידול של יותר מ-25 אחוז במכירות. לגבי הצרכן הישראלי, יודעים שם, יש שינוי בתפיסה. "לאורך השנים אופיין הצרכן הישראלי אופיין ככזה שמתכנן מראש, משווה מחירים ומחפש את הדיל הנכון עבורו", אומר איליה קרטוב, מנכ"ל eBay למדינות השווקים המתפתחים, "השנה, על רקע מגיפת הקורונה העולמית, אנחנו רואים יותר מתמיד התנהגות צרכנית ממוקדת מחיר. כך, לדוגמא, כבר בשנה החולפת יותר ממחצית הצרכנים הישראלים בeBay עשו שימוש ב-WATCH LIST של איביי, פיצ'ר המאפשר לשמור פריטים בהם אנו מעוניינים, לקבל הודעות על ירידת מחירים של אותם פריטים וכן קבלת התראה לפני שהפריטים אוזלים מהמלאי".

ירון בן אלי. USHOPS,
עיכובים שוליים. ירון בן אלי/USHOPS

מגמה זו של התנהגות צרכנית ממוקדת מחיר מקבלת חיזוק גם בסקר שערכה eBay באמצעות מכון המחקר רושניק בחודש ספטמבר 2020. כ- 40% מהנסקרים מדווחים שב-2020 התחזקה העדפתם לבצע קניות באונליין. נתון זה עומד לצד 42% נוספים שהעידו כי העדפתם לרכישה באונליין נשארה דומה ביחס לזו של שנת 2019, כך שיש רוב מכריע של למעלה מ 80% שמבצעים קניות אונליין. עוד עלה כי 64% מהישראלים מעידים כי מחיר אטרקטיבי הינו השיקול העיקר לקנייה באונליין, ו-88% מהישראלים סבורים כי לאתרי הקניות הגדולים באונליין יש אחריות לספק לצרכנים כלים לביצוע קניות חכמות וחסכוניות. לאתרים בינלאומיים יש יתרון תפיסתי כמספקים כלים לקנייה חכמה.

מה קנו הישראלים והאם קטגוריות הקנייה ישתנו?

את קטגוריות הקניות הפופולריות של שנת 2019, שכללו תכשיטים, בגדי נשים, מוצרים למטבח, מוצרי מניקור ומוצרי טיפוח נוספים, החליפו חלקי החילוף לרכב, מוצרי אלקטרוניקה, אביזרים וציוד למשרד, מוצרי היגיינה וניקיון ואף מוצרי גינון. ואין זה פלא - לאחר בהלת הניקיון שכללה הסתערות על מוצרי חיטוי ומסיכות, חיפשו הצרכנים מוצרים שינעימו את השהיה במרחב הביתי, מה שנוהגים לכנות ב-eBay כ"קטגוריית הבידוד". והמוצרים שהפכו לפופולאריים היו כאלה הקשורים לעיצוב הבית, משחקי קופסה משפחתיים, מוצרי כושר ביתי ואפילו מוצרי טיפוח בקטגוריית ה-DIY כמו לקים וצבעי שיער. מגמות אלו משתקפות בקטיגוריות הצומחות של eBay בחודשים האחרונים.

איליה קרטוב. יחצ,
הישראלים משנים הרגלים. איליה קרטוב/יחצ

"דפוסים מעניינים שראינו השנה היו במעבר של קניות הנוחות לאונליין, וקניות ליצירת סביבת עבודה נוחה בבית אנשים הרגישו בטוחים יותר לקנות אונליין, מסכם קרטוב, "כך פרחה גם קטגוריית האביזרים וציוד למשרד מוצרים, שהפכו להכרח לאור התקופה ושאנשים העדיפו לא לצאת מהבית עבורם. בנוסף, אנשים מנצלים את הזמן כדי לאמץ תחביבים חדשים. אנו רואים זאת ע"י צמיחה בקטגוריות כגון חלקי חילוף לאופניים, קלפי משחק לאספנים, ומוצרי 'עשה זאת בעצמך'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully