וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הענקיות הסיניות לא עוצרות - מה זה אומר למשקיעים?

אורית לוין

8.2.2021 / 11:55

סין מדביקה את המערב בתחומי הטכנולוגיה החדשים. כך היא הפכה תוך מספר שנים מחברה כפרית וחקלאית לחברה מודרנית עירונית, עם צריכה אגרסיבית אפילו יותר מהמערב

בכנס התכנון החמש שנתי האחרון של סין, לפני מספר חודשים, פרסמה סין את הדגשים הטכנולוגיים שלה לשנים הקרובות, ביניהם תקשורת דור חמישי, רובוטיקה, איכות סביבה ובינה מלאכותית. הכנס, שנזנח מהתקשורת העולמית, קובע את האסטרטגיה ארוכת הטווח של סין וגם את עתידה ואת מסלולי התחרות שלה מול ארה"ב.

סין מדביקה את המערב בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות - יש לה יכולת מהירה ליישם שינויים טכנולוגיים וחברתיים, היא מתקדמת ללא מחסומים כמו במערב, ובהם רגולציה וכללי תחרות הוגנת. יכולת התכנון המרכזי וארוך הטווח והתמיכה הממשלתית המאסיבית מהווים עוד יתרונות עצומים.

ואכן המהפכה החברתית הסינית כבר כאן והיא בעלת השפעה כלכלית עולמית. לסין יש היום יותר מכשירי סלולר מדור חמישי מבארה"ב. היסטורית, היא החלה בפריסת הדור השלישי רק בשנת 2013, אך גישרה על הפער האדיר במהירות. לשינוי טכנולוגי זה יש גם פן חברתי - תוך מספר שנים, סין הפכה מחברה כפרית וחקלאית לחברה מודרנית עירונית עם תרבות צריכה אגרסיבית יותר מזו שבמערב.

אנשי עסקים סינים. ShutterStock
התקדמות בקצב מסחרר בתעשייה הסינית/ShutterStock

פלטפורמת הצריכה החכמה Pindoudu הוקמה רק לפני חמש שנים. ונכון למועד כתיבת שורות אלו, צומחת בקצב שנתי של 130% ונסחרת ביותר מ-210 מיליארד דולר. לשם השוואה, Alibaba צומחת בקצב של 35% לשנה. מה שמייחד את Pindoudu הוא הקשר שלה עם הרשתות החברתיות של החברה האם, Tencent. החברה מאפשרת להציע מוצרים המופיעים באתר שלה, לרכישה קבוצתית עם חברים מהרשת החברתית של Tencent. כל זאת ללא חוקים: מותר למכור נשק, לפרוץ לסלולארי של המשתמש כדי למחוק משם צילומי מסך של רכישות, שהחברה מתכחשת לה. הקשר עם החברה האם, מונע תחרות מול פלטפורמות מסחר אחרות. כך, צומחת לה במהירות חברת ענק ללא מעצורים.

סין גם בנתה נתיב מהיר מיוחד לרכב אוטונומי בין בייג'ין לשיונג הסמוכה. חברות הרכב הסיניות AutoX ו- Didi אמורות לערוך בנתיב זה את ניסויי הרכב האוטונומי מתוצרתן, לקראת השקתם המתכוננת ל-2023. בארה"ב לעומת זאת, קיימות הגבלות על נתיבים, מהירות והיקף תנועת הרכבים האוטונומיים בעת ביצוע הניסוי, שמעקבות את השקתם.

ארץ הדרקון הירוק

סין היא אחת המדינות המזהמות בעולם. אבל בשנים האחרונות היא הציבה לה למטרה להפוך לירוקה יותר. כבר היום יכולת הפקת החשמל באמצעות טורבינות רוח של סין היא הגבוהה בעולם, פי 3 משל ארה"ב. בתחום האנרגיה הסולארית, סין מייצרת קיבולת אנרגיה כפולה משל ארה"ב. היעד שלה הוא להגיע בתוך מספר שנים ליותר משני שליש מתפוקת האנרגיה הסולארית העולמית ולמעשה להפסיק להשתמש בתחנות פחם. מה יהיו ההשלכות של כך על יצואניות הנפט והפחם, שעד היום, סין הייתה אחת מהלקוחות הגדולות שלהם? ועל תחום הפקת האנרגיה העולמי?

אחד מהצעדים הראשונים שביצע נשיא ארה"ב הנכנס, היה החזרת ארה"ב להסכמי האקלים. השינוי לא יכול להיות מהיר כמו בסין, אבל חילופי השלטון בארה"ב בהחלט יתרמו לו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

בינה מלאכותית בשיא הפריחה

בינה מלאכותית הנה הגדרה כללית לתוכנות ומערכות מחשוב, המסוגלות לבצע פעולות, שדורשות חשיבה אנושית. אחד מהיישומים שלה הנו ככלי לקבלת החלטות. לסין יש יכולות מדהימות בתחום. חלקן חיוביות, כמו בתחום המדע, מעקב אחר התפתחות נגיף הקורונה ואחרים, בתחום המסחר ככלי שיווקי למיקוד קהל היעד וכן בתחום ניהולי, ככלי דיגיטלי למענה מהיר וזמין ללקוחות ותושבים. אבל יש לכך גם סיכונים לא מעטים. ללא פיקוח ואמות מידה אתיות עולמיות, באמצעות בינה מלאכותית ניתן יהיה לבצע הבחנות מהירות לגבי עמדותיהן הפוליטיות של התושבים ואולי אף להגביל את זכויותיהם וחופש התנועה שלהם. בכל העולם, שימוש בטכנולוגיה זו עשוי לאיים על הדמוקרטיה.

למשקיעים יש אתגר -והוא הכרת מידת הסיכון לצד הפוטנציאל הגבוה בהשקעה בסין. לצד הפוטנציאל האדיר, זהו סיכון גבוה בהרבה מהשקעה בחברות במערב, שם החוקים ברורים. השקעה בסין דורשת הבנה מעמיקה של השוק והחברות הפועלות בו, הסביבה העסקית ומידת התמיכה הממשלתית. לצורך כך, רצוי להיעזר בגורם מקצועי.

אורית לוין היא מנהלת השקעות, Clarity Capital

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully