וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיים הליך ייצוגי ראשון בפרשת אלכוג'ל

8.2.2021 / 13:13

לאחר התדיינות בנוגע לאיור המופיע על גבי אריזות מוצרי אלכוג'ל, הגיעו הצדדים להסדר שלפיו המבקש יסתלק מההליך. ההסדר מהווה את סיומו של ההליך הייצוגי הראשון מבין שורת התביעות נגד חברות רבות המשווקות מוצרי ג'ל חיטוי לידיים

בקבוק אלכוג'ל ברכב. ShutterStock
הגיע לבתי המשפט/ShutterStock

בעת האחרונה מתנהלים שורה של הליכים משפטיים, ובהם בקשות לאישור תובענות ייצוגיות והטלת עיצומים כספיים וקנסות על ידי הרשות להגנת הצרכן, נגד מספר חברות המשווקות מוצרי אלכוג'ל לידיים. זאת, בטענה שחלק מהחברות שיווקו את המוצרים ללא רישיון ממשרד הבריאות, וחלקן הטעו את הציבור במידע שנמסר להם אודות המוצר, לרבות שיעור האלכוהול בתכולת המוצר, הבטחות ליכולות חיטוי, והוספת איורים על גבי אריזות המוצרים המרמזים על הגנה מפני חיידקים ונגיפים, ביניהם נגיף הקורונה.

בימים האחרונים הגיע לסיומו ההליך הראשון בעניין זה - בקשה לאישור תובענה ייצוגית, אשר הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד חברת "זהר דליה". החברה שיווקה מוצרי אלכוג'ל לידיים תחת המותג "אקסטרא ג'ל", אשר מבחינת הרכבם תואמים את תנאי הרישיון שהעניק משרד הבריאות.

נגד החברה הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בבית המשפט המחוזי בחיפה, בטענה שעל גבי אריזת המוצר מופיע איור מטעה, המרמז להגנה מפני חיידקים ונגיפים. המבקש טען כי האיור, שמציג את סמל נגיף הקורונה, שאותו חוצה קו אלכסוני אדום, והכיתוב שמסביבו "וירוסים חיידקים ופטריות" יוצרים מצג שווא. זאת מאחר שהמוצר קיבל רישיון כתמרוק המיועד להיגיינת הידיים בלבד, ולא כתכשיר חיטוי. עוד נטען כי מהאיור עלול להשתמע כאילו יש בכוחו של המוצר לחסל וירוסים, חיידקים ופטריות, כולל נגיף הקורונה, והדבר מהווה הפרה של הוראות הדין.

הפשרה: תרומה של 137.5 אלף שקל

חברת זהר דליה, באמצעות עו"ד שי תמר ממשרד ליפא מאיר ושות', כפרה בטענות אלה. החברה טענה כי האיור שעל גבי אריזת המוצר אינו שונה מאלו המופיעים על גבי מרבית המוצרים המקבילים; כי מדובר במוצר יעיל שאכן מסוגל להשמיד חיידקים ונגיפים, שהשמדתם היא חלק ממה שמכונה "היגיינה"; וכי על גבי המוצר עצמו מופיע כיתוב ברור וחד משמעי המתאר את ייעודו, כך שאף אחד מרוכשי מוצר לא הוטעה. עוד הוסיפה החברה, כי המוצר, שהרכבו תואם בדיוק את רשימת הרכיבים שעל גבי האריזה, אכן מסוגל להשמיד חיידקים ווירוסים שונים, וכי גורמים ממשלתיים הנחו להשתמש במוצרי אלכוג'ל דוגמת מוצר זה, במסגרת הצעדים להתמודדות עם מגפת הקורונה.

השופט יגאל גריל מבית המשפט המחוזי בחיפה המליץ לצדדים להגיע להסכמה שתייתר את ההכרעה בתיק, בדרך של הסתלקות של התובע מבקשת האישור. הצדדים אימצו את הצעת בית המשפט, והגיעו להסדר שלפיו התובע יסתלק מההליך, ולא ישולם פיצוי למי מרוכשי המוצרים. עוד ציין השופט גריל, בפסק הדין המאשר את ההסתלקות כי "שני הצדדים כאחד ניהלו את ההליך בצורה עניינית ויעילה ביותר שהביאה לסיום ההליך כבר בישיבת קדם המשפט הראשונה, מה שהביא לחסכון ניכר הן במשאביהם של הצדדים והן בזמנו של בית-המשפט".

יחד עם זאת, החברה התחייבה להסיר את האיור שהופיע בחזית האריזה וכן התחייבה לתרום סכום של 137.5 אלף שקל לגופים שפעילותם קשורה בטיפול בנגיף הקורונה. בימים אלו אישר בית המשפט את הצעת החברה, שלפיה סכום התרומה יתחלק בין מגן דוד אדום לבין עמותת "שחקני נשמה", התומכת בשחקנים שפרנסתם נפגעה עקב מגפת הקורונה. בנוסף נקבע תשלום גמול מיוחד ושכר טרחה, למבקש ולבא-כוחו.

בכך הגיע לסיומו ההליך הייצוגי הראשון מבין שורת ההליכים המושתתים על טענה זו. נגד חברות רבות אחרות המשווקות מוצרי ג'ל חיטוי לידיים, תלויות ועומדות בקשות לאישור תובענות ייצוגיות באותה עילה.

  • עוד באותו נושא:
  • אלכוג'ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully