וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לעבודה מהבית: מה טומן בחובו העתיד?

אורן שגיא

8.2.2021 / 13:55

היא שינתה לנו את הדפוסים, את ההרגלים ואת מרקם היחסים המשפחתי. מה עבודה מהבית עשתה לנו, ויותר חשוב - מה היא תעשה לנו בעתיד?

בווידאו: נתניהו וגנץ בפתח ישיבת הממשלה שדנה בהארכת הסגר/צילום: לע"מ ואיתמר שאול משרד הביטחון

כבר כמעט שנה שרבים מאיתנו, בארץ וברחבי העולם, עובדים מהבית. בעולם העבודה המסורתי, היתה הפרדה דיכוטומית בין עבודה מהמשרד לבין "להיות בבית", מצב פסיכולוגי המגדיר הפוגה מהעבודה, והימצאות בחיק המשפחה והחברים.

במרקם היחסים שבין בית לעבודה חלו שינויים בשנים באחרונות. מאז מהפכת האינטרנט והמצאת הטלפון הנייד, נכנסה הטכנולוגיה הדיגיטלית לסלון ביתנו וחל טשטוש גבולות בין בית לעבודה, שכן כלי העבודה המשרדיים שלנו נעשו כעת נגישים מכל מקום. בעוד שעולם העבודה המסורתי חייב אותנו להגיע למשרד, להתחבר למערכות הארגוניות ולמערכי המחשוב המורכבים, משימות אלו מתבצעות היום מכל מקום, בסלון הביתי, בזמן נסיעה טיסה ואף בחופשה.

אולם מחולל השינוי הגדול מכולם אינו טכנולוגי כלל ועיקר. מגיפת הקורונה אשר תקפה אותנו לפני שנה ריסקה בן ליל את המחיצות האחרונות אשר הפרידו בין התחומים השונים, בין העסק לבית, בין עשייה למנוחה ובין כוננות לרגיעה.

עד לפרוץ המגיפה עבודה במודל המשולב, בית ומשרד, הייתה נהוגה בעיקר בחברות ההייטק, המוטות טכנולוגיה ומובילות בחדשנות. גם בסיסקו, חברת הייטק גלובלית המובילה בחדשנות טכנולוגית, אנחנו מורגלים בשימוש בכלי הדיגיטל השונים ובשיחות וידיאו, ומורגלים לעבוד מכל מקום. אולם מרבית המשק אינו מורגל במציאות זו.

מגיפת הקורונה, שפרצה והתפשטה בעולמנו במהירות ובכל העוצמה, השאירה אותנו פעורי פה. תוך שבועות בודדים השתנה עולמנו ללא הכר. בן לילה יצאו מיליוני תלמידים ברחבי העולם מכותלי מוסדות הלימוד ונכנסו לכיתה הוירטואלית, לשיעורים בזום. עולם הרפואה השתנה אף הוא מאד והציב בפני צוותי הרפואה אתגרים לטיפול במחלה לא מוכרת במציאות קשה ולא מוכרת. עולם העבודה השתנה אף הוא מאד. הנסיעות לעבודה, בפקקי הבוקר, הטיסות של אנשי העסקים ברחבי העולם, וחדרי הדיונים העמוסים, נעלמו בין לילה, ונותרו אלומת האור החלשה על מסך המחשב, או משבצות עם תמונות פניהם של בני אדם.

אבל לצד הקשיים והאתגרים יש גם יתרונות בכל הקשור למהירות שבה האיצה המגפה תהליכים דיגיטליים שצפוי היה שיתהוו במשך שנים רבות. וכך לאחר שנה שלמגפה ולמעלה מ 180 ימי סגר, יש בינינו כאלה שהצליחו למצוא בעבודה מהבית יתרונות ואפילו דרך חדשה לשלב בין החיים המקצועיים לבין החיים האישיים.

אמא עובדת מהבית וילד לומד מרחוק. ShutterStock
בהחלט אתגר לא פשוט, הסיפור הזה/ShutterStock

אז מה יקרה בתום המגפה?

כחברת ענק גלובלית, ערכנו בסיסקו סקר מקיף בקרב 10,000 נשאלים, ב-12 מדינות באירופה, במזרח התיכון וברוסיה, במסגרתו התבקשו העובדים להציג את ציפיותיהם ממעסיקיהם לעתיד, ולתאר כיצד יראה עולם התעסוקה המודרני. תוצאות מחקר זה סייעו לנו לחדד את האסטרטגיה שלנו.

תוצאות המחקר הראו עלייה משמעותית ברצון של העובדים לשלב גם בעתיד אפשרות של עבודה מהבית כחלק בלתי נפרד מהעבודה היומיומית, גם בתום המגפה. ממצאי הסקר מגלים כי עבודה היברידית המשלבת משרד ועבודה מהבית היא השילוב המנצח עבור העובדים, הודות לפרודוקטיביות המקצועית שמצליחים לייצר, שילוב פעילות אישית בסדר היום דוגמת ספורט, וכמובן חיסכון זמן הנסיעה והעמידה בפקקים. עם זאת, לצד שביעות הרצון, עלו גם שאיפות לשחזור חווית המשרד גם לבית ועלה הצורך באינטראקציה החברתית עם הקולגות למשרד.

עוד למדים אנו מהסקר כי בעתיד לא נחזור למודל העבודה אשר היה נהוג לפני המגפה. המחקר חוזה כי נעבוד כ 8 ימים בכל חודש מהבית, וכי ב 98% מהפגישות העסקית יימצא עובד אשר מצטרף באופן וירטואלי לפגישה.

על פי המחקר העולמי של סיסקו, 96% מהחברות יכולות לספק לעובדים סביבת עבודה טובה יותר עם -טכנולוגיה חכמה למקום העבודה. טכנולוגיה חכמה המספקת פתרונות מלאים לעבודה היברידית לרבות תקשורת וחיבוריות, קול ווידיאו, והכל ניתן בצורה מנוהלת ומאובטחת המשלבת יכולות תקשורת וכלי אבטחת מידע מהענן. מגוון פתרונות אלו חוסכים עלויות תפעול לארגונים, מאפשרים נוחות ויעילות אופטימלית לעובדים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אורן שגיא. ניב קנטור,
אין מה לעשות, נצטרך להתרגל. אורן שגיא/ניב קנטור

אבל יותר מכל, טכנולוגיה חכמה היא כזו שמסייעת לייצר תרבות שמעודדת חדשנות, מסייעת ביצירת הקשר החברתי הבין-אישי אשר נפגע אנושות מהריחוק הפיסי בין האנשים, ומסייעת בעיצוב מחדש של הגבולות אשר טושטשו בין המרחב האישי למקצועי.

אם בשנה האחרונה עסקנו במעבר ההכרחי והמואץ מאוד לדיגיטל, אנו מבינים כיום כי תקשורת רציפה ואישית עם עובדים, ספקים, ולקוחות, היא הכרחית לא פחות להמשך קיומם ופיתוחם של עסקים. אנו בסיסקו שוקדים כיום על יצירת פתרונות שמגדירים מחדש את הדרך שבה אפשר לקיים מפגשים בין אנשים. הטכנולוגיה תאפשר לקיים מפגשים במרחב וירטואלי אחד ומשותף באמצעות יכולות של וידאו, הולגרמות ומציאות מדומה. במקביל, טכנולוגיות של הטמעת חיישנים בשילוב עם WiFi, אפליקציות מיקום ופלטפורמות שיתוף פעולה כמו Webex, יסייעו באבטחת איכות הפגישה, מעקב אחר שינויים סביבתיים, בטיחות ורווחה של העובדים בכל מקום בו הם נמצאים. היישומים המתקדמים ביותר יאפשרו קשרים אישיים עוד יותר, לצד קבלת תגובות מיידיות. שפע המידע שנאסף בזמן אמת מהרשת יתורגם לתובנות שיאפשרו לחברות להגיב ללקוח או לעובד עוד לפני שהם מדווחים על בעיה.

איך ייראה העתיד? הטכנולוגיה מאפשרת התאמה אישית, מבוססת דאטה, של חווית העובד. חוויה זו מתורגמת לשביעות רצון, מעורבות עמוקה, ואף להתרגשות חדשה. מתי כל זה יגמר, אני נשאל לא אחת, ותשובתי היא: אינני יודע, אך אני יודע - שאנו חיים במציאות חדשה, שתלווה אותנו שנים רבות. העולם הדיגיטלי ההיברידי הינו כאן, ולתמיד.

אורן שגיא הוא מנכ"ל סיסקו ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully