וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבות נוספות מבנק ישראל? בתאוריה בלבד

רמי קוסטוקובסקי

9.2.2021 / 12:16

לאחרונה הודיע בנק ישראל כי בנקים יחויבו להתריע על צ'קים ללא יתרה מספקת ולקוחות עם קשיים תזרימיים לא יספגו הפחתה בדירוג האשראי. נהדר, לא? אז זהו, שלא בדיוק

לאחרונה קיבל הצרכן הישראלי שתי בשורות בנוגע לחשבונות הבנק שלו. הבשורה הראשונה היא כי בנקים יחויבו להתריע ללקוח אשר הוצג בחשבונו צ'ק ולא הייתה יתרה מספקת לפירעונו, השנייה היא כי לקוחות שנקלעו לקשיים תזרימיים בעקבות הקורונה לא יספגו הפחתה בדירוג האשראי.

שתי הבשורות חיוביות, לכאורה, אך לפני שאנחנו יוצאים לחגוג, בואו נצלול רגע ונבחן מה קורה בשטח. כבר היום מודיעים הבנקים ללקוחות על צ'ק ראשון ללא כיסוי שעומד לחזור ומבקשים ממנו להפקיד כסף בחשבון על מנת להימנע מהחזרת צ'ק מיותרת. יחד עם זאת, בשנה החולפת חזרו 3.5 מיליון צ'קים. תרשו לי להיות ספקן ולומר כי לא סביר שהבנקים יצלצלו 3.5 מיליון פעמים ללקוחותיהם. זוהי משאלת לב שיכולה לעבוד בעיקר בתיאוריה, אך ספק אם תעבור את מבחן המציאות. האחריות היא כמובן עלינו, הלקוחות, ואנו צריכים לדאוג לכך שלא נרשום צ'ק אם אין יתרה מספקת בחשבון. אך חשוב שאנשים ידעו שאם חזר להם צ'ק והבנק לא יצר איתם קשר והתריע, יתכן ובכל זאת הם יפגעו בחיווי האשראי (BDI), ואת זאת כדאי וצריך לתקן.

איש נותן צ'ק. ShutterStock
באמת נראה למישהו שהבנקים יתקשרו 3.5 מיליון פעמים בשנה?/ShutterStock

דירוג האשראי, ה - BDI, הוא למעשה "תעודת הזהות" הבנקאית של כל אחד מאיתנו. המידע הפיננסי שלנו עובר לחברות האוספות נתונים על ההתנהלות הכלכלית הכוללת לקיחת הלוואות, הוצאות והכנסות ועוד. דירוג אשראי אומר בעצם שכל לקוח מוגדר על-פי מידת אמינות מסוימת. כך בעוד דירוג אשראי חיובי מעיד על התנהלות כלכלית אמינה ופירעון כל ההלוואות בזמן, דירוג אשראי שלילי מעיד על אי-עמידה בתשלומים והתנהלות כלכלית בעייתית. לצערנו קיימים מקרים רבים בהם הרישומים ב- BDI אינם נכונים או שהם לא היו אמורים להופיע כלל בדו"ח. בחברתנו אנו נתקלים במקרים רבים בהם נעשו טעויות ועוולות בדו"חות האישיים של נתוני האשראי, שמובילים לדירוג בינוני או נמוך. כתוצאה מכך אנשים נתקלים בסירובים בעת בקשתם למשכנתא והלוואות אחרות, סירוב הנפקת פנקס שיקים וכרטיסי אשראי, איפוס העו"ש ועוד. לכן אם חזר לכם צ'ק, לכו תטפלו בזה בהקדם מול הבנק ודאגו שדירוג האשראי שלכם לא ייפגע.

לגבי ההבטחה השנייה המבקשת להאריך את ההחלטה לא לפגוע בדירוג האשראי של לקוחות אשר נקלעו לקשיים תזרימיים בעקבות הקורונה, גם כאן מדובר בהבטחה יפה שלצערנו לא תמיד יכולה לעבוד דה-פקטו. לצערי הרב החוק לא תמיד יוכל להיות מיושם בשטח מאחר ולא מדובר במחשב ובמערכות אוטומטיות, אלא במגע אדם ובני אדם מטבע הדברים עושים טעויות, בין אם מדובר בתקלות טכניות או בטעויות שנוצרו בשל חוסר תשומת לב. לראייה, בחודשים האחרונים טיפלנו בעשרות מקרים של לקוחות שכן ספגו הפחתה בדירוג האשראי על אף הבטחה זו. לאחר שבדקנו כל מקרה לגופו הגשנו ערעור על ההפחתה בדירוג האשראי עבורם והצלחנו להחזיר את אותם לקוחות לדירוג חיובי.

הבשורות החדשות שהביאו איתם הבנקים יכולות להיות חיוביות, אך בראש ובראשונה מדובר באחריות אישית של כל אחד ואחת מאיתנו להקפיד על התנהלות כלכלית חכמה ונבונה ולעקוב באופן קבוע אחר דירוג האשראי שלנו. ובמידת הצורך להתעקש מול הבנקים ולשפר אותו.

רמי קוסטוקובסקי הוא מנכ"ל חברת "קרדיט קלין", המעניקה ייעוץ לשיפור דירוג האשראי

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully