וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים עם זיכרון טוב יותר מצליחים יותר בעסקים. מדוע הם נעלמים?

9.2.2021 / 15:46

הם זוכרים טוב יותר שמות ופרטים שסיפרו להם קולגות ושותפים, לא מתבלבלים גם אם שכחו רשימות לפני מצגת חשובה ומשתפים אחרים בקלות רבה יותר בחוזקות ובהצלחות שלהם. הזיכרון אומנם הוכח כגורם המסייע להצלחה בעסקים אך מתברר כי אורח החיים המודרני דווקא מעודד שכחה

מגזין העסקים של אוניברסיטת הרווארד פרסם לאחרונה נתוני מחקר משותף של אוניברסיטאות אוקספורד, קינג'ס קולג' בלונדון, אוניברסיטת הרווארד ואוניברסיטת ווסטרן שבסידני ולפיו סמארטפונים פוגעים ביכולתו של המוח האנושי לשמור פרטים חשובים. המחקר מצביע על כך שכאשר אנו מסתמכים על מכשירים שיזכרו דברים בעבורנו, המוח שלנו לא עוסק בפעילות הלמידה שהייתה בעבר חלק בלתי נפרד מכל פעולה יומיומית: נסיעה למסעדה האהובה עלינו, הכנת ארוחת ערב או שיחה עם בת הזוג. כיום, כאשר וויז מורה לנו את הדרך, המתכון נמצא באינטרנט ומספר הטלפון שמור בנייד - המוח זוכר פחות, וחמור מכך לומד פחות במהלך היומיום, דבר שמקשה עלינו ללמוד ולזכור פרטים חדשים לאורך זמן.

רמת הזיכרון של מנהלי חברות ובכירים חשובה במיוחד מאחר ושכחה של שמות ופרטים של עובדים ולקוחות משדרת מסר של חוסר התעניינות או אכפתיות. גם ניהול נכון בעת משבר נקשר ליכולת זיכרון טובה: המחקר מדבר על כך שבתקופות משבר יש חשיבות יתרה לקשב מצד ההנהלה בשעה שעובדים ולקוחות משתפים בפרטים אישיים ורגישים ומבקשים הקשבה ותמיכה. מנהל שזוכר נסיבות אישיות של עובדים, לקוחות וקולגות ומתאים את סוג התקשורת והציפיות למצב של כל אדם - יתמודד טוב יותר עם משברים ואף יצליח לחזק קשרים בינאישיים במהלכם.

זיכרון. ShutterStock
לפני הטלפונים הניידים לא היה לנו ספיד דיאל, הכול היה בראש/ShutterStock

גם בזירת הניהול והעסקים המקומית נושא הזיכרון מעסיק בכירים, כאשר יותר ויותר מנהלים נעזרים בתרגילים לאימון הזיכרון, זאת דרך הדרכות ייעודיות וקורסים מקצועיים בנושא. כחלק מניהול משברים ומתוך מטרה לייעל את הפעילות בארגון ולעמוד בהצלחה ביעדים שנקבעו, חברות רבות מגלות עניין בשיפור יכולות המוח והזיכרון של העובדים והמנהלים. "למידע החשוב שאותו נרצה בזיכרון לטווח הארוך וליכולת לשלוף אותו במהירות בזמן אמת יש השפעה מכרעת על הצלחה בעולם העסקים", מרחיב איתי עניאל מומחה לפיתוח אסטרטגיות לשפור הזיכרון. "כיום, כמות המידע החדש שאנו נחשפים אליה בשבוע אחד גדולה משמעותית יותר מאשר בעבר. מתוך כמות המידע העצומה שאנחנו קולטים באופן בלתי פוסק לזיכרון לטווח הקצר אנחנו נדרשים לסנן ולמקד את המידע החשוב לנו כדי לקלוט אותו בצורה שיטתית ונכונה לזיכרון לטווח הארוך. מחקרים רבים מראים אנחנו עתידים לשכוח כ 90% מהמידע החדש שרכשנו בין שלוש שעות לשלושה ימים מהזמן שבו נקלט. אימון ושיפור הזיכרון מסייע לנו לזכור יותר מידע חשוב באופן מדויק ולתקופות זמן ממושכות ותורם בכך לשיפור היכולות הניהוליות ולהצלחה העסקית", מסכם עניאל.

"בקורסים לשיפור הזיכרון שמועברים כיום מוענקים כלים לקליטה נכונה ושיטתית של נתונים חשובים לזיכרון לטווח הארוך ועל ידי כך לשליפה מהירה של הנתונים מהזיכרון בעתיד. בנוסף, מוענקים בקורסים כלים לחשיבה יצירתית, קבלת החלטות והעצמה אישית", אומר עניאל. שיטת הזיכרון המעצים אותה פיתח, מסייעת לעובדים, מנהלים ואנשי עסקים לשלוף במהירות מהזיכרון את הנתונים החשובים ביותר שמקנים להם יכולת להצליח במשימה. "כשאני מבקש מהמשתתפים בקורסים ובהרצאות להיזכר בשיר אהוב עליהם, כולם ללא יוצא מן הכלל מצליחים ללא כל בעיה לשלוף מהזיכרון במהירות את מילות השיר ואת המנגינה, לעומת זאת כשאני מבקש מהם להיזכר בעשר הצלחות עבר אישיות משמעותיות מחייהם, אפשר לראות את גלגלי המוח מתחילים לעבוד כאשר במצב הזה השליפה מהזיכרון אחרי שלוש או ארבע הצלחות אישיות, הופכת להיות הרבה פחות ממוקדת ומהירה. הסיבה לכך, היא שהצלחות עבר משמעותיות, כאלו שיש להן משקל והשפעה רבה על היכולת האישית ליצור הצלחות חדשות בהווה ובעתיד, בחלק מן המקרים לא מקודדות בזיכרון שלנו לטווח הארוך באופן כזה שמאפשר לנו לשלוף אותן במהירות על אף חשיבותן הרבה עבורנו".

בעוד רובנו מעוניינים לשפר את הזיכרון האישי שלנו, מרצים במוסדות להשכלה גבוהה, במערכת החינוך ובחברות מסחריות עוסקים לא מעט בשאלה: איך אני משפיע על הזיכרון של אחרים? "כשאנחנו לומדים להשפיע על הזיכרון שלנו ולשפר את התפקוד שלו, אנחנו במקביל לומדים גם איך להשפיע על הזיכרון של אחרים, זאת כאשר האתגר האמיתי הוא להשפיע על הזיכרון לטווח הארוך שלהם. קיימות תכניות הדרכה ייעודיות המתמקדות בשאלה מה אנחנו כמרצים או יזמים רוצים שיזכרו לטווח הארוך מהמסרים החשובים שאנחנו מעבירים מדי יום לדוגמא: מפגישות, הרצאות, פרזנטציות, שיחות אישיות ומקצועיות ומכל מסר שחשוב לנו להטמיע בזיכרון לטווח הארוך של האחרים ולהיצרב בתודעה.

בהתייחס לכך, חשוב לציין שהנתונים שאנחנו קולטים לזיכרון באופן בלתי פוסק אינם שווים ושיש לנו תמיד יכולת להשפיע בזמן אמת על שמירתם בזיכרון לטווח הקצר או הארוך - יש כאלה שנשכח לאחר מספר שניות ויש כאלה שיישארו בזיכרון שלנו לכל החיים, כאשר המשימה העיקרית של מעבירי מסר היא להגיע מהטווח הקצר לארוך".

  • עוד באותו נושא:
  • זיכרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully