וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך בכלל מפרסמים שיקולי אחריות סביבתית?

רועי מימרן

10.2.2021 / 11:27

לאחרונה פרסמה רשות שוק ההון טיוטת חוזר אשר דורשת מהגופים המוסדיים המנהלים כספי פנסיה, להצהיר על מדיניות השקעה בהקשר של ESG. איך מיישמים את זה?

בווידאו: ביידן חתם על צווים בנושא שינויי האקלים/צילום: רויטרס

לאחרונה פרסמה רשות שוק ההון טיוטת חוזר אשר דורשת מהגופים המוסדיים המנהלים כספי פנסיה, להצהיר על מדיניות השקעה בהקשר של ESG - שיקולי אחריות סביבתית, אחריות חברתית ומימשל תאגידי בהקשר של מדיניות ההשקעות. כמו כן הוא דורש מועדות ההשקעות להצהיר כיצד זה יתבצע מבחינת צבירת מומחיות וידע בתחום והטמעתו במדיניות ההשקעה. ודבר נוסף, במסגרת ניהול הסיכונים, נדרשים הגופים המוסדיים להתייחס גם לסיכונים החלים על תיק ההשקעות מבחינת היבטים אלה, כמו גם לשינויי האקלים, לסיכוני סייבר וסיכונים טכנולוגיים.

יש לציין כי בכך הולכת הרשות בעקבות רשויות דומות בחו"ל, וכן בעקבות גופי השקעה רבים בארה"ב ובאירופה אשר מטמיעים מדיניות ESG זה מכבר. מדיניות זו נתמכת במחקרים אקדמיים רבים, אשר קובעים שמדיניות זו משיגה תשואה עודפת ומקטינה סיכונים לאורך זמן. בית ההשקעות הגדול בעולם, BlackRock אשר פתח כבר לפני שנים מסלולי השקעה וחסכון מבוססי ESG, מטמיע מזה תקופה מדיניות השקעות בת-קיימא (Sustainable Investing) כחלק ממדיניות ההשקעה שלו בכלל המוצרים. מדיניות זו יכולה לכלול הסטת השקעות מלאה (Divestment) מענפים מסוימים אשר מגדירים כענפים לא-רצויים, לדוגמא טבק או אנרגיה המבוססת על דלקים מאובנים. היא יכולה לכלול גם סינון (Screening) של חברות שמשיגות ציונים נמוכים מדי במדדים השונים שנקבעים בתהליך האנליזה.אנליזה זו מבוססת הן על הדו"חות הכספיים של התאגיד, הן על דו"ח אחריות תאגידית (בהנחה שקיים) והן על דו"חות של גורמים חיצוניים, ביניהם המשרד להגנת הסביבה או הסוכנויות המקבילות לו בחו"ל.

לא להסתפק במדידת הסיכון

מדיניות ESG קיימת כבר באופן מוצהר מזה שנים בחלק מגופי ההשקעה בישראל, ואך לאחרונה ראינו את חברת הביטוח מגדל אשר השיקה קמפיין על אימוץ מדיניות זו במוצרי הפנסיה החל משנת 2021. מדיניות נוספת שיכולה להילקח בחשבון היא של אקטיביזם מוסדי - כלומר ניהול משא ומתן עם הנהלת חברה על מנת שתשנה את מדיניותה לכיוון הרצוי, והצבעה בהתאם באסיפות כלליות. לדוגמא, בית ההשקעות פסגות הודיע לאחרונה על כוונתו להצביע בעד ייצוג של נשים בדירקטוריון חברות מושקעות בשיעור של 20% לפחות.

בנושא שינוי האקלים, כאן חשוב שגופי ההשקעה לא יסתפקו במדידת הסיכון, אלא יהיו חלק מהפתרון - ראשית בהשקעה בתחום האנרגיות המתחדשות, שכבר מתבצעת כיום בהיקף משמעותי, ושנית בהסטת השקעות מתעשיית הדלקים הפוסיליים - הפקה, זיקוק, הולכה והפקת אנרגיה מבוססת פחם, נפט וגז - אשר תורמים למשבר האקלים ולהתחממות הגלובלית. לאחרונה קיימתי שיחות רבות עם גופים מוסדיים בנושא זה, ומתברר שגופים מוסדיים מודדים באופן שונה ולא אחיד את היקף ההשקעות שלהם בדלקים הפוסיליים - ולפיכך נדרש לאמץ סטנדרט אחיד של מדידה. גוף שקבע סטנדרט כזה הוא TCFD (כח המשימה לגילוי פיננסי בנושאי אקלים), סטנדרט שאומץ הן ע"י קרנות פנסיה גדולות ורבות כגון CalPers של מדינת קליפורניה, והן ע"י גופי דירוג כמו S&P. לפיכך, ראוי שסטנדרט זה יאומץ ע"י הגופים המוסדיים בישראל וע"י הרגולטורים הפיננסיים.

הכותב הוא יו"ר פורום החוסכים לפנסיה בישראל, חבר סגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה וחבר בפורום לכסף נקי

  • עוד באותו נושא:
  • אקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully