וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין מחפשת תרופה: הבעיות של טבע לא נפתרו

מרב פישר שרוני

11.2.2021 / 14:19

המטען של תביעות הענק, ההתייעלות שלא הסתיימה, ההתחייבויות הגדולות. למרות הדוחות טובים מניית טבע ירדה בחדות ואפשר להבין מדוע. מרב פישר שרוני, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס, מפרטת

מנכ"ל טבע קאר שולץ. Creative Commons
הדרך להבראה עוד ארוכה. מנכ"ל טבע קאר שולץ/Creative Commons

חברת טבע פרסמה אמש את הדו"חות הכספיים לשנת 2020 המאתגרת. אף על פי שתוצאות החברה הפתיעו לטובה ביחס לתחזיות האנליסטים, והכותרות אף בישרו על השתלבות אפשרית של החברה בהפצת חיסוני קורונה בעולם, בדומה לישראל - המניה ירדה ב-7% במסחר בוול סטריט, ונראה שהחברה שהייתה פעם "ספינת הדגל" של שוק ההון והכלכלה הישראלית עדיין לא הגיעה לחוף מבטחים.

אז מה קורה בעצם בטבע? נתחיל בצד החיובי: בצל מגפת הקורונה העולמית, החברה הציגה ירידה מתונה בלבד בהכנסות, שהסתכמו בכ-16.7 מיליארד דולר, ושיפור בשיעורי הרווחיות, בעקבות הפחתה נוספת בבסיס ההוצאות. מכירות החברה הושפעו, במידה מסוימת, ממגפת הקורונה העולמית וממדיניות הסגרים, מה שהביא לירידה בביקורים אצל רופאים ובבתי מרקחת, ובכך לירידה בהיקף המרשמים הנמכרים בחנויות הפיסיות. הירידה במכירות קוזזה על-ידי שיפור בתרופות המקור של החברה, אג'ובי ואוסטדו, אם כי גם מכירות אלו נפגעו מאותה מגמה ויכלו להציג צמיחה גבוהה יותר לולא המגיפה.

הדו"ח הכספי המשיך להצביע, כמו הדו"חות שלפניו, על יציאה מהמשבר בקצב מתון והדרגתי. החברה גם פרסמה תחזית ל-2021 , עם שיעורי צמיחה מתונים ושיפור קל בשיעורי הרווחיות. החברה אמנם צופה שיפור של עשרות אחוזים במכירות תרופות האג'ובי והאוסטדו אך מנגד, ירידה של למעלה מ-20% במכירות הקופקסון, בעיקר בשוק האמריקאי, בעקבות כניסת מתחרה גנרי שלישי. החברה צופה רווח למניה של 2.5-2.7 דולר ותזרים מזומנים פנוי של 2. -2.3 מיליארד דולר. החברה הדגישה כי תוצאות 2021 יהיו מוטות למחצית השנייה של השנה, במיוחד ברווח הנקי ובתזרים. השיפור במצב הפיננסי בשנים הקרובות צפוי לבוא מהתזרים החיובי שמייצרת החברה, המשתפר בקצב מתון מדי שנה, ומשמש כולו להפחתת החוב העצום של החברה.

לא צמיחה, אלא התייצבות

מצבה הפיננסי המאתגר של טבע בשנים האחרונות נובע מרכישת חברת אקטביס בסכום אסטרונומי של כ-40 מיליארד דולר, לצד שחיקה משמעותית והדרגתית במחירי התרופות הגנריות (תרופות שמחקות תרופות מקור בתום תקופת פטנט) בשוק, וסיום הבלעדיות על תרופת הדגל המקורית שלה לטרשת נפוצה, הקופקסון. התפנית בחברה הגיעה בנובמבר 2017, עם כניסת המנכ"ל הנוכחי, קאר שולץ, שביצע תוכנית התייעלות מקיפה ואגרסיבית, תוך פיטורי אלפי עובדים וסגירת משרדים ומפעלים, במטרה להביא את החברה למצב שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה. במקביל, השקות מוצלחות של תרופות מקור, ובראשן האוסטדו והאג'ובי, שמהוות את אופק הצמיחה העיקרי של החברה בשנים הקרובות, פיצו חלקית על אובדן הכנסות הקופקסון.

במקביל למהלכי ההתייעלות צפו ועלו שדים מהעבר, עם שתי תביעות ענק בשוק האמריקאי. תביעה אחת נוגעת לתיאום מחירים בין חברות תרופות, כשנטען שטבע הייתה בחזית המהלכים האלו, והשנייה, הגדולה והמורכבת מהשתיים, היא תביעה כנגד חברות תרופות אמריקאיות, על הנזקים העצומים שגרמה ההתמכרות לאופיודים למשק האמריקאי ועל תרומתן בשיווק ובהפצת תרופות אלו, תוך הקטנת המידע על הנזק האפשרי והשלכותיו.

שתי התביעות עדיין מתנהלות, כאשר בתביעת תיאום המחירים, הנחשבת סוגיה פלילית מול משרד המשפטים האמריקאי, טבע כפרה בהאשמות והביעה רצון להוכיח את חפותה במשפט. עד היום טרם נקבע תאריך למשפט והסבירות היא שהליך משפטי זה יימשך מספר שנים. בתביעת האופיודים, החברה, כמו חברות אחרות, עדיין במגעים להגעה להסדר, במטרה להפחית ככל שניתן את רכיב המזומן בהסדר כזה עבורה, בשל מצבה הפיננסי העדין, ולהתחייב, מנגד, לאספקה מלאה של תרופת הסובקסון, שאחראית לטיפול בנזקי ההתמכרות. המשפטים שנקבעו בפרשיה זו נדחו מספר פעמים בשנה החולפת. בשל משבר הקורונה, ובשל מספרם הרב של הגורמים המעורבים, קשה להעריך מתי הסדר כזה יתגבש וייחתם, ומה יהיו השלכותיו על טבע. פרשיות אלו, הגדולות מאוד בהיקפן ובהד התקשורתי המלווה אליהן, מהוות עננה כבדה המרחפת מעל טבע.

טבע אכן פוסעת, צעד אחר צעד, לקראת התייצבות, אך הסיכונים המרחפים מעליה, במיוחד לאור מצבה הפיננסי, עדיין גדולים. לאור כל זאת נראה שהסיפור הסיפור של טבע בשנים הבאות לא יהיה סיפור של צמיחה אלא של התייצבות והתחזקות פיננסית, הדרגתית ומתונה.

הכותבת היא אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully