וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היצואנים יצטרכו לחשב מסלול מחדש, ובמקרה שלהם זו לא מטבע לשון

אריה שניי

11.2.2021 / 18:04

משבר הקורונה שינה את מפת סיכוני האשראי בעולם - והיצואנים יצטרכו לעשות חושבים כדי להמשיך לזכות בחוזים במדינות מתפתחות גם ב-2021. במקביל, המשבר יצר שורה של הזדמנויות חדשות לפרויקטים בתחומים שהיצוא הישראלי מצטיין בהם, כמו בריאות וחקלאות

הדולר הנמוך הוא לא האתגר היחיד שמטריד את היצואנים בימים אלה. משבר הקורונה הקפיץ את רמת החוב של מדינות רבות ושינה את מפת הסיכונים הפוליטיים ואת תיאבון הסיכון של חברות ביטוח האשראי, דבר שמשפיע דרמטית על היצואנים למדינות מתפתחות. שווקים מתפתחים מסוימים נסגרו לחלוטין מבחינת היכולת לקבל בהם ביטוח סיכוני אשראי, שחיוני לפעילות בהם - ואילו בשווקים אחרים נוצרו ביקושים חדשים בתחומים שבהם היצוא הישראלי מצטיין, שיוצרים הזדמנויות חדשות להרחבת היצוא.

איך שינה משבר הקורונה את אפשרויות היצוא למדינות מתפתחות? ראשית, הוא הביא לזינוק ברמת החוב של ממשלות מדינות מתפתחות ולהידרדרות במצבן הפיננסי, עד כי חלקן מתקשות בשירות החוב החיצוני שלהן. הוצאות המאבק במגפה וירידה בפעילות הכלכלית פגעו בתקציביהן. מדינות שמתקיימות מתיירות נפגעו, ומדינות אחרות נפגעו מהירידה במחירי חומרי גלם, כגון אנגולה, התלויה במחירי הנפט וזמביה, התלויה במחירי הנחושת. חברות הדירוג נאלצו להוריד את דירוג האשראי של מדינות רבות, כגון אקוודור וסרילנקה, אנגולה וזמביה. פורום ה-G-20 הציע השהיה של שירות החוב על הלוואות בין-ממשלתיות לשנתיים לכ-72 מדינות מתפתחות. כ-43 מדינות נענו בחיוב.

מדינות בודדות, כגון סורינאם וזמביה, כבר הגיעו לחדלות פירעון, ולמרות שטרם הוגשו תביעות למבטחים בסכומים משמעותיים בגין אי תשלום חובות, קיים חשש להתממשות תביעות בהמשך.

מכולות ומלגזה בנמל. ShutterStock
הדולר הנמוך הוא לא הבעיה היחידה ביצוא/ShutterStock

כל זה גרם לחברות ביטוח האשראי והסיכונים הפוליטיים לצמצם ובמקרים מסוימים אף לבטל את קווי הביטוח למדינות מסוימות, הרבה מהן באפריקה - תחילה במדינות שאינן מדורגות, כגון ליבריה, סיירה ליאון וגינאה, ובהמשך במדינות שדירוג האשראי שלהן הורע. במקביל, ביקוש ער מצד יצואנים ומוסדות פיננסיים גורם לכך שקווי הביטוח שנותרו במדינות מתפתחות טובות יותר, התמלאו מהר. כך, היום קשה למצוא כיסוי ביטוחי למימון עסקאות במדינות כגאנה, סנגל, חוף השנהב ואוזבקיסטאן.

חברות ביטוח האשראי והסיכונים הפוליטיים כיום יותר בררניות, ולא רק ביחס למדינות. חוסר הוודאות כתוצאה ממשבר הקורונה יצר ביקוש ער לביטוח אשראי גם לחברות חזקות, וחברות ביטוח האשראי מעדיפות לבטח אותן, על חשבון חברות פחות חזקות. גם זהות הגוף המממן ואופי העסקה משפיעים מאוד על היכולת להשיג ביטוח אשראי.

זוהי מציאות מאתגרת ליצואנים, בעיקר למדינות מתפתחות. היכולת להציע לקונה פריסת תשלומים למספר שנים היא חלק מהצעת הערך שמאפשרת ליצואנים הישראלים להתחרות, ולעתים היא המפתח לזכייה בחוזה.

אתגר חדש, הזדמנויות חדשות

היעדר זמינות ביטוח אשראי פוגע ביכולתם לעשות עסקים במדינות מסוימות. השינויים במפת הסיכונים הפוליטיים מחייבים את היצואנים הישראלים לערוך חשיבה מחודשת לגבי השווקים בהם הם פועלים ולהסיט פעילות למדינות מתפתחות שניתן לבצע בהן עסקאות. במקביל, גוברת חשיבות זהות הגורם המממן - גם כשיקול בהחלטת המבטח לבטח את העסקה. גם לזהות היצואן יש חשיבות -ליצואנים ישראלים רבים יש ידע ייחודי וטכנולוגיות מתקדמות, המתבססים על שילוב של דיסציפלינות שונות. זה מגביר את הצורך להמשך מעורבות של הספק לאורך שנים - מאפיין חשוב בעיני חתמי ביטוח האשראי.

במדינות מתפתחות בעלות דירוג אשראי גבוה יותר כגון קולומביה, רומניה, הפיליפינים ומרוקו, ניתן להגדיל את סיכויי הזכייה בפרויקט על-ידי פריסת תשלומים, דבר שבעבר היה לו פחות ביקוש וכיום מבוקש יותר. ניתן גם לשקול החלפת אשראי הקונים הקלאסי באשראי ספקים, בהתאם לרצון הקונה.

חשוב יותר מתמיד להתייעץ עם ברוקרים, מבטחים ובנקאים מתמחים, כדי לוודא מראש שעסקאות בשוקי היעד הן בנות-ביטוח ובאיזה תנאים.

משבר הקורונה יצר אמנם אתגרים חדשים ליצואנים, אבל גם פתח בפניהם הזדמנויות: כך, למשל, המשבר חשף את התלות של מדינות וחברות באספקה של חומרי גלם ורכיבים ממדינות אחרות. מדינות וחברות הפנימו זאת היטב ובימים אלה נפתחות הזדמנויות להקמת פרויקטים שמפחיתים את התלות ביבוא, בין היתר של גידולים חקלאיים ומזון מן החי, תוך יישום טכנולוגיות חדשניות להעלאת היבול. בחלק מהמדינות נוצרות הזדמנויות לפרויקטים של רפואה ובטחון פנים, תחומים שממשלות הבינו שיש צורך בחיזוקם, ושלחברות ישראלית יש מה להציע בהם.

בשורה התחתונה, מפת סיכוני האשראי בעולם השתנתה בעקבות משבר הקורונה. יצואנים שישכילו להתאים את עצמם ויתמקדו בשילוב של העסקה המסחרית הנכונה, בשוק היעד הנכון, יחד עם מבנה מימון המותאם לקונה - יצאו נשכרים.

אריה שניי הוא ראש ענף מימון בינלאומי בבנק לאומי

  • עוד באותו נושא:
  • יצוא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully