וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק מול אפל: הקרב שיכריע את עתיד האינטרנט

אופיר דור

13.2.2021 / 21:30

מהצד האחד ניצבת אפל, שמאמינה שעל כל דבר צריך לשלם - והרבה; מהצד השני, פייסבוק שרוצה לתת הכול בחינם, אבל לגבות תשלום דרך המידע של המשתמשים. העימות ביניהן על עדכון הפרטיות החדש באייפון עשוי לקבוע איזה מודל יישאר פה בשנים הבאות

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שני הצדדים בסכסוך הזה רחוקים מלהיות צדיקים. מהצד האחד אפל והמנכ"ל טים קוק, שהוכיחו את יכולתם לאורך השנים להיות מונופול אגרסיבי שגובה עמלות רצחניות מההכנסות של בעלי האפליקציות ומכפיף אותם לכללים דרקוניים. מהצד השני ניצבים פייסבוק ומארק צוקרברג, אלופי העולם באיסוף המידע על המשתמשים, שלא הוכיחו תמיד שהם יודעים לטפל בו באופן מוצלח ודיסקרטי.

גם אם שניהם לא צדיקים ופועלים ממניעים אינטרסנטיים, העימות המתמשך בין אפל ופייסבוק, שעלה מדרגה בשבועות האחרונים, עשוי לקבוע את המודל העסקי שעליו יעבוד האינטרנט בעתיד.

טים קוק, מנכ"ל אפל מציג אייפון 12, 13 באוקטובר 2020. רויטרס
המונופול האגרסיבי שלו מנסה לנצח את ממלכת איסוף המידע. טים קוק/רויטרס

אפל מתכננת להכניס בחודשים הקרובים עדכון למערכת ההפעלה שבמסגרתו בעלי אייפונים יתבקשו לאשר או לא לאשר לאפליקציות לנטר את פעילותם כשהם גולשים באתרים ותוכנות אחרות בטלפון. המתנגדת הבולטת והקולנית ביותר למהלך היא פייסבוק, שפרסמה שורה של מודעות ענק נגדו בעיתונות ומאיימת לתבוע את אפל בתביעת הגבלים עסקיים פרטית.

פייסבוק מנהלת רשת ענפה של ניטור משתמשים באתרים ואפליקציות צד שלישי, כדי להציע להם מאוחר יותר פרסום ממוקד ומפולח. בכל פעם שאנחנו מכניסים לסל הקניות בעלי אקספרס מגן מסך למשל, פייסבוק מקבלת את המידע הזה ויכולה לנדנד לנו בפרסומות שוב ושוב, שעלינו להשלים את הקנייה הזאת.

פייסבוק מאפשרת לכל משתמש באפליקציה שלה לבדוק את היקף הניטור שנעשה עליו באתרי צד שלישי דרך המכשיר, והתוצאות די מדהימות. במקרה שלי למשל אספה פייסבוק לא פחות מ-394 אינטראקציות עם אתר עלי אקספרס, אפילו שאני ממש לא קונה כבד שלו. לאחר העדכון מאפל, יהיה קל יותר למשתמשי אייפון לעצור את הניטור הזה וההערכה היא שרבים יבחרו לעשות זאת.

קשה להתנגד למהלך שנותן בחירה חופשית למשתמשים, אך בפייסבוק בכל זאת מצאו דרך אלגנטית יחסית לעשות זאת. בפייסבוק מתנגדים למשל לאופן ניסוח הבחירה על ידי אפל שמתייחס לניטור המשתמשים (אפילו שאיך שלא תסובב את זה אכן מדובר בניטור). בשבועות האחרונים הם הפיצו הודעה מתפרצת אלטרנטיבית משלהם, שבה המשתמשים מתבקשים לאשר לה "לתמוך בעסקים" ו"לקבל פרסומות שהן יותר אישיות".

עסקים קטנים בכלל מככבים בקמפיין של פייסבוק נגד המהלך של אפל. הרשת החברתית טוענת שללא אפשרות לנטר משתמשים ולהציע פרסום ממוקד, עסקים קטנים יפסידו הכנסות. לפי אחד הנתונים שפרסמה פייסבוק, עסקים קטנים יראו ירידה של 60% במכירות על כל דולר שיוצאו על פרסום ללא אפשרות למיקוד קהל היעד. המספר הזה שנוי במחלוקת וככל הנראה מנופח, אך מה שלא מוטל בספק הוא שגם פייסבוק צפויה להפסיד הכנסות, אולי אפילו עד 10% מההכנסות השנתיות שלה כתוצאה מהפגיעה בפרסום הממוקד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מודל חינמי לעומת תשלום על הכול

העימות סביב ההודעה בין פייסבוק לאפל מתבשל כבר שנים רבות ומבטא את הכיוונים העסקיים ששתי החברות הולכות אליו. פייסבוק היא חברה שדוגלת במודל חינמי וצוקרברג ידוע כמתנגד אדוק לגביית תשלום על שירותים, כיוון שהוא פוגע בצמיחה במספר המשתמשים.

אי שם לפני שנרכשה על ידי פייסבוק, ווטסאפ הפעילה מודל מנויים שחייב תשלום של דולר לשנה על שימוש באפליקציה. אף שהאפליקציה לא תמיד אכפה אותו, מייסד ווטסאפ יאן קום טען כי המודל הזה הצליח. אולם לאחר שפייסבוק רכשה אותה ב-19 מיליארד דולר, היא החליטה לוותר על התשלום אפילו שלא בדיוק היה לה מודל עסקי אחר להחליף אותו.

במקום תשלום פייסבוק היא חברת דאטה, שהכנסותיה מתבססות על זה שהיא מציעה למפרסמים את המידע המפורט שיש לה על משתמשים. בפייסבוק מאמינים שהם גם יוצרים ערך כאמור בכך שהם נותנים פרסום ממוקד, ויש לא מעט משתמשים שאפילו יסכימו עם זה.

לעומת זאת אפל היא חברה שגובה תשלום, ותשלום גבוה חייבים לומר, כמעט על הכול. גם כשאפל מחלקת שטח אחסון, היא נותנת מקום מינימלי של 5 ג'יגה בייט בלבד חינם, וכל שדרוג נעשה בתשלום. כחלק מהמודל שבו משלמים על הכול, אפל החלה לנקוט בשנים האחרונות גישה שמגנה יותר ויותר על פרטיות המשתמשים המשלמים שלה.

כך למשל המפות של אפל אינן שומרות מידע על המיקום של משתמשים, שירות החדשות של אפל אינו מאחסן ומעבד מידע על המאמרים שהמשתמשים קוראים והדפדפן ספארי מגביל את העברת המידע על הגולשים לצד שלישי. עם הכנסות של מעל 100 מיליארד דולר ברבעון ממכירת מוצרים ושירותים, אפל יכולה להסתדר גם בלי המידע הזה.

כמובן שאפשר לטעון שהגישה של אפל נגועה בלא מעט צביעות כי החברה מקבלת מדי שנה מיליארדי דולרים מגוגל על קידום מנוע החיפוש שלה, אפילו שגם הוא בנוי על איסוף דאטה ממשתמשים.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, 23 אוקטובר 2019. רויטרס
"יש הרבה אנשים שלא יכולים לשלם". צוקרברג/רויטרס

הפערים העסקיים האלו באו לידי ביטוי בעקיצות שהצדדים שולחים אחד לשני. צוקרברג כינה למשל את אפל בעבר חברה שמשרתת עשירים בלבד עם גאדג'טים יקרים. "אם אתה רוצה לבנות שירות שעוזר לחבר את כולם בעולם, אז יש הרבה אנשים שלא יכולים לשלם", אמר מנכ"ל פייסבוק.

לעומת זאת קוק תקף בחריפות את המודל העסקי מבוסס ניצול המידע של פייסבוק, גם אם בלי להזכיר את שמה, בנאום שנתן בסוף ינואר. "אם אנחנו מקבלים כנורמלי ובלתי נמנע שכל דבר בחיינו יכול להיות מלוקט ונמכר, אנחנו מאבדים יותר מאשר רק דאטה, אנחנו מאבדים את החופש להיות אנושיים", אמר קוק.

תחילתה של מהפכת הפרטיות?

אבל נעזוב את חילופי ההאשמות בין השניים ונתמקד במהות. על אף ההתנגדות של פייסבוק, אפל נראית נחושה להכניס את העדכון למערכת ההפעלה, והשאלה היא מה יהיו השלכותיו הרחבות.

אופציה אחת היא שלא יקרה הרבה. לפייסבוק יש לא מעט מידע עלינו מתוך מה שאנחנו עושים באפליקציה עצמה, וגם ללא מידע מצד שלישי, היא יכולה לפלח את הקהל. גם אם פייסבוק תאבד הכנסות פרסום בתחילה, היא תמצא דרך להסתדר בהמשך.

בטווח הארוך יכול להיות שדווקא אתרים ואפליקציות קטנים יותר, שאין להם מידע רב על אינטרקציות משתמשים בתוכם, הם אלו שיפגעו ביכולתם לזהות משתמשים. כל זה אפילו יחזק את פייסבוק בטווח הארוך וכלכלת האינטרנט מבוססת המידע תשרוד בגדול.

מצד שני אין לשלול שהעדכון של אפל הוא תחילתה של מהפכת הפרטיות, כאשר שחקנים נוספים, כמו גוגל ומערכת ההפעלה שלה אנדרואיד, ילכו בעקבותיה וייתנו יותר בחירה למשתמשים בניהול דאטה שלהם. כל זה יחייב אתרים ורשתות חברתיות לחפש מודלים חלופיים להתפרנס מהם, כמו גביית תשלום.

זה לא כל כך מופרך בהתחשב שאפילו בטוויטר כבר מנסים לחפש אפשרויות לגביית תשלום על שירותים, כדי לגוון את ההכנסות. כך תשתנה כלכלת האינטרנט באופן מהותי והשאלה האם זה טוב או רע היא עניין סובייקטיבי. מה שבטוח הוא שלמודל העסקי של אפל, שגובה כאמור עמלה על כל תשלום לאפליקציה, זה לא יהיה רע בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully