וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבחני לשכת עורכי הדין מחו מול הלשכה: "אדישים לסבל שלנו"

16.2.2021 / 17:43

בהמשך לשני מועדי הקורונה של מבחני לשכת עורכי הדין האחרונים, בהם אחוז הנכשלים עמד על 66% ו - 47%, מחו היום נבחני לשכת עורכי הדין לפסילת חלקים מהמבחן וכן להעברת הצעות החוק הפרטיות. תגובת הלשכה: "לנו אין כל שיח מקצועי או שליטה על תוכן הבחינות"

"לשכת עורכי הדין חייבת להבין שאנחנו האנשים שלה, השקענו 5 שנים מחיינו בכדי להגיע לרגע שבו נוכל להיות חלק ממנה. אנחנו לא מבקשים רחמים מאף אחד, אלא מצפים מהלשכה שתגלה אכפתיות ותפעיל שיקול דעת בהתייחסות להשגות שלנו. תקופת הקורונה קשה לכולם ופגעה קשות במרבית האזרחים. לא ייתכן שכל מדינות העולם מוצאות לנכון להיטיב עם הנבחנים בתחומנו ורק מדינת ישראל אינה מגלה אכפתיות".

בשנה האחרונה בשל התפרצות מגפת הקורונה, הנבחנים נאלצו להתמודד עם צירוף נסיבות שלא התקיימו באף בחינת הסמכה מאז קום המדינה. הסגר שהוטל במרבית מדינות העולם ובכלל זה במדינת ישראל, סגירת מקומות עבודה, פגיעה במגזר העסקי, הוצאה לחל"ת, פיטורין, ריחוק חברתי ומשפחתי על כל משמעויותיו, סגירת מערכת החינוך או למידה מרחוק, הידבקות בנגיף הקורונה, כניסה לבידוד, דאגות וחרדות, ועוד כהנה וכהנה. כל אלה הערימו קשיים ומורכבויות חסרי תקדים על ציבור הנבחנים, אשר גם בימים כתיקונם תקופת הלימוד לבחינת ההסמכה היא תקופה קשה ולחוצה. חלק נכבד מהנבחנים בעלי משפחות מצאו עצמם אף לומדים ברכבים בכדי למצוא פינה שקטה בה יוכלו להתרכז.

מאבק מתמחי לשכת עורכי הדין. יחצ,
מאבק המתמחים מוקדם יותר היום/יחצ

הנבחנים טוענים כי במדינות רבות בעולם הבינו כי יש להתחשב ולאפשר הקלות והתאמות בדרכים שונות על מנת להגיע לשוויוניות לעומת נבחנים שנבחנו בתקופות "רגילות". כדוגמא, בארצות הברית אפשרו חלק מהמדינות מבחן בחומר פתוח, בחלקן הופחת ציון העובר של הבחינה ובחלק מהן קבלת רישיון עריכת דין ללא בחינה. באנגליה הגדילו לעשות ושלחו לנבחנים מכתבי התנצלות לאור הבחינה הקשה ותיאמו להם מועד בחינה מיוחד ומקל וציינו כי הציון הגבוה מהשניים יקבע.

בישראל, הם טוענים, לא רק שלא התקבלו הקלות כלשהן לאור המצב, לשכת עורכי הדין בראשות אבי חימי "התנגדה לכל מהלך מיטיב עם הנבחנים והתנגדה מאד למתן תיקון העוול לאור הקורונה. וזאת לאחר שהוסיפה הלשכה חטא על פשע, דווקא בזמן מורכב שכזה מבחן הקיץ (אוגוסט 2020) היה קשה בצורה לא מידתית ובמבחן החורף שאלות רבות צריכות להיפסל".

מתמחי לשכת עורכי הדין אשר נבחנו במועדי אוגוסט ודצמבר 2020 ממשיכים להיאבק על הורדת ציון המעבר וכן על השגות מועד דצמבר 2020 מול לשכת עורכי הדין. נכשלי מועד אוגוסט 2020 מוצאים עצמם מחוסרי עבודה מזה שנה. המועד הראשוני לבחינה אמור היה להתקיים ביוני 2020 ועל כן החלו את הלימוד כבר בפברואר 2020. מדובר בתקופה שתיכנס לספרי ההיסטוריה אשר הביאה איתה קשיים כלכליים וקשיי פרנסה ועל כן מצופה מלשכת עורכי הדין לעשות חישוב מסלול מחדש בנוגע לתיקון העוול ולהעניק למתמחים סוף סוף את הרישיון ואת הזכות הבסיסית להתפרנס בכבוד.

"בשנים האחרונות מתחדדת מדיניותה של לשכת עורכי הדין אשר גורמת לנזק נפשי וכספי לאלפי מתמחים, תוך פגיעה בזכות יסוד חופש העיסוק. משהוחלט בלשכה על שינוי מדיניות, השתנתה המגמה באופן קיצוני עד כדי אחוז מעבר ממוצע הנע בין 35% ל-40% לעומת 78% בבחינות בשנים קודמות, ירידה של עשרות אחוזים. הצניחה באחוזי המעבר אינה באה לידי ביטוי רק במוסד אקדמי מסוים כפי שטענה הלשכה, אלא הוא חוצה שורות ופוגע בבוגרים של כל המוסדות האקדמיים
- אוניברסיטאות, מכללות ואף עולים חדשים".

בנוסף, קיבלו המתמחים חוות דעת מומחה מטעם עו"ד מנשה כהן וד"ר חיים שטנגר המצביעות, לדבריהם, על כשלים רבים בבחינות עד כדי דרישה לפסילה ויש בכוונת המתמחים להגיע עד לבג"ץ במידת הצורך: "נכון להיום הוגשו ע"י המתמחים השגות על שאלות מהבחינה וכן על מטלות הניסוח. הלשכה אמורה על פי לו"ז שפרסמה כי התשובות על השאלות שהשיגו עליהן יפורסמו עד ליום 21.2 ואנו מקווים מאד שהלשכה תיקח על עצמה אחריות ותיענה להשגות הללו בחיוב".

תגובת לשכת עורכי הדין

"הוועדה הבוחנת, בה חברים שלושה שופטים בדימוס, שני נציגים מהשירות הציבורי, אנשי אקדמיה ועורכי דין מהשורה הראשונה, ואשר מונתה ע"י שר המשפטים הקודם ונשיאת בית המשפט העליון, הינה ועדה עצמאית ובלתי תלויה. ללשכת עורכי הדין אין כל שיח מקצועי או שליטה על תוכן בחינות ההסמכה, והיא אינה לוקחת חלק בחיבור הבחינות. לשכת עורכי הדין תמשיך לפעול לטובת ציבור המתמחים, כפי שעשתה עד היום, ותעניק להם את מירב התנאים הנדרשים להצלחתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully