וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאכטות, אחוזות יוקרה ומיליארדים; הירושה שמסעירה את האלפיון העליון

עו"ד דניאל פרידנברג ועו"ד אוהד הופמן

17.2.2021 / 14:14

הפרסומים אודות צוואתו של מיכאל שטראוס ז"ל חשפו לציבור טפח מאורח החיים של עשירי ישראל. יאכטות שעוגנות במספר נמלים בעולם, מטוסים פרטיים, אחוזות בחו"ל, כספים בהיקף אדיר, ואווירת מסתורין. לצד הילת העושר קיימת מורכבות רבה בכל הקשור להורשת הרכוש לדור הבא

צוואתו של מיכאל שטראוס הסעירה השבוע את העולם העסקי בישראל. במדינה קיימות לא מעט משפחות עתירות ממון ונכסים - חלקן מוכרות אולם דווקא חלקן הגדול יותר איננו מוכר לציבור הרחב בשל הקפדה על דיסקרטיות. לצד הניהול השוטף קיים הכרח קבוע לדאוג כבר בהווה לשמירת הנכסים ביום שאחרי פטירת בעליהם - בעיקר כדי להימנע מהפתעות שיכולות לגרום לאי נעימות ליורשים ולזכרו של המנוח.

צבירת רכוש מחויבת בתשלומי מס על ההכנסה, מה שמוביל את בעלי האינטרס והיכולת להשתמש במבני אחזקות ומקלטי מס בינלאומיים שיכולים להפחית את נטל המס: יאכטה שרשומה בבעלות חברה זרה שמניותיה מוחזקות ע"י נאמנות, מטוס שרשום ע"ש אזרח זר ומשויך לנמל תעופה מאותה המדינה, כספות בסניפי בוטיק של בנקים זרים, חברות אחזקה ממדינות קטנות ורחוקות, ועוד.

יאכטה של משפחה עשירה. ShutterStock
מי מקבל את היאכטה?/ShutterStock

בעלי הממון מחזיקים צוות יועצים מקצועיים בקרבה אינטימית ממש. בדרך כלל אלה רואי חשבון או עורכי דין ממתיקי סוד שמערכת היחסים עמם מוגנת בחיסיון ע"פ חוק. תפקידם של אלה לייעץ ולסייע בצבירת רכוש ותשלומי מס כחוק.

ככל שיש יותר רכוש, כך גובר הצורך לערוך צוואה שתסדיר את העברת הזכויות בדרך שתשמור על החזקת הרכוש ועל ניהולו השוטף ומכאן שעל צוואותיהם של בעלי הממון לפרט את הרכוש ואת התנאים הכרוכים בקבלתו, החזקתו וניהולו. במקרים רבים מגלות הצוואות הללו הפתעות וסודות אינטימיים. אזכור שם של מאהב או מאהבת לצד גילויי חיבה ואהבה והענקת סכומי כסף לא מבוטלים או אפילו גילוי על קיומם של ילדים נוספים מחוץ למסגרת הנישואין שנתמכו לאורך השנים ללא ידיעת בן/בת הזוג והילדים האחרים.

בישראל לא מוטל מס על ירושה, אבל כאשר הירושה כוללת רכוש שמוחזק בחו"ל עלולה להתעורר לא רק חבות מס ע"פ חוקי המדינה שבה רשום הרכוש, אלא גם בדיקה של שלטונות המס במדינות האחרות האם צבירת הרכוש נעשתה תוך דיווח ותשלומי מס כדין. תשלומי מס רטרואקטיביים שכאלה כוללים בתוכם גם ריביות לא נעימות.

גואן קולינס ולינדה אוונס. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
כן, החיים בהחלט נראים לפעמים כמו אופרת סבון/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

תכנון ההורשה הוא דבר חשוב מאין כמותו לכל אחד ואחת, ושבעתיים ביחס למי שעמל כל חייו לצבור רכוש בתכנון מיטבי כחוק ואגב כך צבר סודות שמומנו מאותו הרכוש. תכנון ההורשה יכול להיעשות במספר מסגרות חוקיות, חלקן ניתנות לביצוע עוד בחיי המוריש, אולם הדבר טעון תכנון מקצועי מדוקדק מראש.

ע"פ רוב, תכנון מקדים כולל גם פתרונות שמאפשרים מנגנוני איזון, פיקוח ובקרה כדי לסייע ליורשים לקבל את הרכוש בצורה מבוקרת שתסייע להם להתמודד עם ההיקף המפתיע. כך למשל, מקובל ליצור קרנות משפחתיות, נאמנויות ואפילו הקמה של הקדש, ובכל אלה לקבוע מראש הדרגתיות בהעברת הרכוש.

בעלי הממון מייחסים חשיבות רבה לתכנון ההורשה. הקושי העיקרי הוא בחשיפת הסודות בפני מי שאיננו נמנה על המעגל המשפחתי הקרוב, אולם זו מתאפשרת לאחר ביסוס אמון הדדי בין המוריש ובין יועציו. לא כל יועץ יכול לקחת על עצמו את המשימה של תכנון ההורשה ועריכת צוואה שכזו, אלא רק מי שבאמת מכיר מקרוב את העולם הזה, את דרך החיים ואת המנגנונים המתאימים. כמעט תמיד מדובר בהתאמה אישית ע"פ הנסיבות הקונקרטיות והדבר דורש מומחיות.

ומי שמקל ראש? הסיכויים להגיע לבית המשפט גדלים משמעותית - בין אם מדובר בסכסוכים בין קרובי משפחה שלא ידעו זה על קיומו של האחר, מריבות בין מי שטוענים להיות בני ובנות זוג של המנוח, ובין אם מדובר בצוואות שמעוררות התנגדות או צורך בפרשנות. ברוב המוחלט של תיקי הצוואות שמגיעים לבית המשפט, ניתן היה למנוע זאת מראש באמצעות היוועצות מקדימה.

הכותבים הם השותפים המייסדים של משרד עורכי הדין "הופמן & פרידנברג" המתמחה בענייני משפחה וירושה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully