וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילוב חרדים במקום עבודה חילוני? הלוואי, אבל הדרך ארוכה

17.2.2021 / 16:33

מחקר של "מרכז אקורד" מעלה כי רוב הציבור החרדי והחילוני מזהים קושי במקום עבודה משולב, ושני המגזרים מרגישים באפליה: "שילוב חרדים בעולם התעסוקה חשוב לכלכלה"

במלאת שנה לפרוץ משבר הקורונה, מחקר חדש חושף ממצאים מפתיעים ביחס לנכונות חרדים וחילונים לעבוד יחד באותו מקום עבודה. המחקר, המתפרסם באחת התקופות הסוערות ביותר שידעו יחסי חילונים-חרדים, בחן את עמדותיו של כל אחד מהצדדים כלפי הצד השני במטרה לזהות את המשותף ביניהם ולצורך שיפור היחסים.

המחקר נערך על ידי ד"ר נחומי יפה, שמרית ברדה ו"מרכז אקורד - פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי" באוניברסיטה העברית ובתמיכת קרן ראסל ברי. השתתפו בו 505 חילונים ו-500 חרדים מרחבי הארץ ומכל הדעות והזרמים, אשר השיבו על שאלוני סקר במהלך חודש נובמבר 2020. הדגימה בציבור החילוני בוצעה על ידי חברת הסקרים i-panel ובציבור החרדי על ידי חברת אסקריא. המחקר לווה על ידי קבוצת משפיענים חרדים וחילונים שתרמו לעיצוב המחקר.

מפגינים חרדים, כיכר השבת בני ברק, 24 בינואר 2021. תומר נויברג, פלאש 90
רוב הנשאלים מזהים קושי לשלב חרדים במקום חילוני. האם ואיך זה יכול להשתנות?/פלאש 90, תומר נויברג

לפי הממצאים, 87% מהחרדים ו-70% מהחילונים מזהים קושי בשילוב חרדים במקום עבודה חילוני. עם זאת, שני הצדדים מוכנים לביצוע התאמות על מנת לשלב חרדים. חרדים פתוחים יותר משחושבים לעבודה עם חילונים ו-17% מהם חושבים שחרדים כמוהם לא יתנגדו לכך באופן עקרוני. כאשר נשאלו לגבי נכונותם האישית לעבוד עם חילונים, זינק הנתון הזה ל-40%. רק 43% מקרב החרדים חוששים שהם עצמם, באופן אישי, יאלצו להסתיר חלק מאורח חייהם אם יעבדו עם חילונים - הרבה פחות מהשיעור הנוטה לדמיין שכך מרגישים חרדים כמוהם (66%).

דפוס דומה התגלה גם בקרב חילונים. 45% מהחילונים חושבים שמרבית החילונים כמוהם לא מתנגדים לעבוד עם חרדים, כאשר שיעור גבוה עוד יותר - 65% - ענו כי אינם מתנגדים ברמה האישית לעבוד עם חרדים. 60% מהחילונים מניחים, כי מרבית החילונים כמוהם חוששים שיאלצו להסתיר חלק מאורח החיים שלהם אם הם יעבדו עם חרדים. בפועל, רק 37% הביעו חשש שיאלצו להסתיר באופן אישי חלק מאורח חייהם אם יעבדו עם חרדים. 63% ענו שהם כלל לא חוששים.

עוד מגלה המחקר שכל צד מרגיש שהוא מופלה לרעה יותר מהצד השני. כך, בתשובה לשאלה האם המשטרה מפלה חרדים, 95% מהחרדים השיבו בחיוב לעומת 22% בלבד מהחילונים. ביחס לאפליה בתקציבי מדינה, 92% מהחילונים סבורים שהם מופלים לרעה לעומת חרדים בעוד ש-90% מהחרדים חושבים שהם מופלים לרעה ביחס לחילונים. בנוסף, 99% מהחילונים חושבים שהנציגים החרדים בממשלה מנצלים את כוחם הפוליטי לעומת 32% בלבד מהמשיבים החרדים. בתחום אפליית חרדים בתעסוקה, 90% מהחרדים חשים כי קיימת אפליה כלפיה ורק 47% מהחילונים סברו כך.

קארין סנדל, פסיכולוגית חברתית במרכז אקורד - פסיכולוגיה חברתית לשינוי חברתי, התייחסה לממצאי המחקר בתחום התעסוקה: "שילוב חרדים בעולם התעסוקה הוא הכרחי עבור הכלכלה והחברה הישראלית. ממצאי המחקר היו מפתיעים ומעוררי תקווה לכך ששילוב טוב יותר של חרדים בשוק התעסוקה בפרט והחברה הישראלית ככלל הוא גם אפשרי וגם משהו שחרדים וחילונים כאחד מעוניינים בו. העמדות האישיות של חרדים וחילונים בנוגע לתעסוקת חרדים חיוביות בהרבה מהתפיסה הרווחת של כלל הציבור. אלו נתונים מעודדים שמראים על מגמה חיובית ומבורכת של נכונות מצד שתי הקבוצות לשילוב טוב יותר של חרדים בעולם התעסוקה".

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully