וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם כבר סגרו את העסק. ואז פיצחו את השיטה

22.2.2021 / 8:00

כן, שמעתם על הרבה עסקים שהצליחו בתקופת הקורונה (זה מה שלפחות הם מספרים), אבל העצמאים שתקראו עליהם כאן הם אנשים מהיישוב שלא חיפשו להתחכם יותר מדי - הם פשוט עשו 1+1. המסר שלהם: עדיין לא מאוחר

למרות האופטימיות ממבצע החיסונים הנרחב, מגיפת הקורונה יצרה את אחד המשברים הכלכליים העמוקים של המאה האחרונה. עפ"י נתונים שפורסמו לאחרונה ע"י חברת המידע העסקי "דן אנד ברדסטריט", בשנת 2020 נסגרו 75,000 עסקים - מספר חסר תקדים ביחס לממוצע השנתי שעמד על 45,000 בשנה.

אגב, הצפי לשנת 2021 אינו אופטימי וההערכה היא כי 55,000-60,000 עסקים עוד צפויים להיסגר. נתונים אלה מהדהדים ביתר שאת, גם היום לאחר סגר שלישי וממושך שהותיר שוב את המסחר סגור, ויכול להוות עבור רבים מבעלי העסקים את הקש האחרון לפני שבירה, בפרט בקרב אלה שעדיין לא מצאו ערוץ נוסף לסחור בו מלבד החנות הפיזית. לצד זאת, דווקא תחום האיקומרס (הסחר המקוון), המשיך לצמוח ולשגשג בתקופת הקיפאון העסקי. נתונים של חברת eBay מראים כי החל ממרץ 2020 נוספו לפלטפורמה למעלה מ-15,000 מוכרים ישראלים חדשים, זאת לצד עלייה של מאות אחוזים במכירות המוכרים ישראלים, המייצאים מישראל לכלל העולם.

רוני ונעמה קרוגליאק. יחצ,
מותג שקם לפני עשר שנים, חטף מכה והתאושש. רוני ונעמה קרוגליאק/יחצ

דוגמא נהדרת לכך היא בני הזוג רוני ונעמה קרוגליאק שהקימו לפני עשור את המותג Flower Rainbow , המתמחה בתכשיטים בעבודת אומן, ביניהם פירסינג לאף, לאוזניים ולאיברים אינטימיים בגוף. במשך כשש שנים מכרו השניים את התכשיטים שלהם בירידי אומנים, ואף פתחו לפני שנתיים דוכן קבוע במתחם התחנה התיירותי שבירושלים - דוכן שנאלצו לסגור כבר בתחילת הקורונה.

אבל, כל משבר הוא הזדמנות, ולכן רוני ונעמה החליטו למנף את מערך האונליין שלהם ולפני כשמונה חודשים פתחו חנות ב-eBay. הם נרשמו לתוכנית ההכשרה של האתר עבור עסקים קטנים ובינוניים, קיבלו הדרכה וסיוע ותוך שבועיים בנו חנות באתר שאותה הם מפתחים מדי יום. "הפוטנציאל שגילינו הוא עצום", הם אומרים, "מרגע שפתחנו את החנות תוך שבועיים ביצענו את המכירה הראשונה בשנה הזו, ומאז ההכנסות רק הולכות וגדלות מדי חודש, כאשר היום אנו כבר יכולים לזהות מגמת צמיחה של אלפי אחוזים, ואנו חווים פריחה כלכלית עם הכנסה של אלפי שקלים בחודש. נכון לעכשיו, אנו מוכרים בעיקר מישראל לארה"ב לאוסטרליה לאנגליה וגם למדינות אקזוטיות מבחינתנו כמו קזחסטן או אזרבייג'ן, שבהן אנו מזהים עדיפות גדולה לeBay. לשמחתנו, גם הקהל הישראלי רוכש מאיתנו ובאמצעות eBay נחשפנו לקונים ישראלים שלא הכירו את הדוכן שלנו בירושלים אבל גילו אותנו באונליין".

אנה פלקין. אייל טואג,
משנה כוח לעולם האיקומרס. אנה פלקין/אייל טואג

אנה פלקין , מנהלת חטיבת פיתוח עסקי eBay ישראל והשווקים המתפתחים: "המותג Flower Rainbow הוא דוגמא אחת מני רבות של עסקים ישראליים, קטנים ובינוניים שהצטרפו לeBay ובחרו לפתוח חנות מקוונת בפלטפורמה ולייצא את מוצריהם לכל העולם. עובדה זו משקפת את הלך הרוח העסקי כלכלי בישראל ובעולם ואת הבנה כי נוכחות בעולם האיקומרס היא קריטית להמשך הפעילות העסקית בימים אלו. הנתונים הקשים שהתקבלו מהערכות דן אנד ברדסטריט, מעניקים משנה תוקף לכוח ולרלוונטיות של עולם האיקומרס דווקא בעת הזאת בצל כלכלי שסיומו לא נראה באופק הקרוב".

גם דניאל דהן, בעל מותג התכשיטים Diana Rafael , שפתח חנות ב-eBay לפני כשש שנים, כזרוע תומכת לפעילותו כאיש מכירות ליהלומים, סבור שהנוכחית המקוונת היא הכרחית לקיומו. "בזכות הפעילות באתר והליווי המקצועי הצלחנו לשמור על שורת הרווח של העסק ואפילו לצמוח", הוא מספר. "השקענו עבודה רבה על מנת לבלוט גם בתקופה הזו, עבודה שכללה פרסום, שליחת מיילים ללקוחות והשקת תכשיטים חדשים. אבל יש שכר בעמל - בזכות ההשקעה הבאנו תוצאות ופעילות המותג צמחה החל מחודש אפריל בין 7%-9% כל חודש. אני חושב שהיום אין אפשרות בכלל לא להיות נוכחים בפלטפורמות המסחר המקוון. אחד הדברים שהקורונה לימדה את בעלי העסקים לדעתי היא לחלק את ההשקעה של העסק בכמה מישורים, הפיזי והמקוון, ללמוד את היתרונות של כל אחד מהם ודרכם לתת לעסק ולעצמך לפרוח".

דניאל דהאן. יחצ,
לחלק את העסק בכמה מישורים. דניאל דהן/יחצ

איריס פרידמן בת ה-41 הוצאה לחל"ת בתחילת הקורונה מחברת התכשיטים בה עבדה. פרדימן, בעלת ניסיון בתפקידי שיווק בפירמת רואי חשבון גדולה ובמשרד עו"ד כמנהלת מרקום, החליטה לצאת לעצמאות והקימה את אתר אימוני הכושר Upstate. הרעיון החל להתגלגל אצלה בראש כבר לפני כמה שנים, כשנתקלה בשיטת כושר מיוחדת בחו"ל.

היא מסבירה כי בשל היותה עסק קטן עם תקציב מצומצם, פנתה ל-Wix, והתקינה את המוצר Wix Bookings שבאמצעותו ניתן לנהל מערכת קביעת שעורים, תורים, פגישות אישיות, מכירת דמי מנוי וכרטיסיות היא קיבלה את כל הכלים הדרושים למעבר. "כעת אנחנו בחודשי הפעילות הראשונים שלנו, עם שלושה ימי פעילות בשבוע, בשאיפה להתרחב בקרוב", היא מסכמת.

סיפור נוסף מ-Wix מגיע מיותם, איש ברים ורוקח קוקטיילים, שסגר את העסק ועבר למכירות אונליין. בחגים במקום יין על השולחן ספייסהאוס הציעו בחגים ובכלל קוקטיילים בטעמים שונים והעבירו את החוויה מהבר לבית.

השיא עדיין לפנינו

העשור האחרון הביא לשבירת שיאים ישראליים בתחום הסחר המקוון. בעשור זה הוכתרה ישראל בתור "המדינה הצומחת בסחר המקוון בין מדינות ה-OECD" ביחס לגודל האוכלוסייה (2016), וכאחת מעשר המדינות שהזמינו הכי הרבה ביום הרווקים הסיני פר נפש (2018), והשיא עדיין לפנינו. בשנת 2020 מסרה חברת דואר ישראל 50 מיליון חבילות לעומת שנת 2019, אז מסרה החברה 68 מיליון חבילות.

הקורונה גרמה לירידה בצריכה במשק ובחציון הראשון של השנה לירידה משמעותית בהזמנת חבילות מחו"ל. הסיבות לכך הן חוסר הוודאות הכלכלית במשק שגרמה לאנשים לקנות פחות ולהזמין פחות ברשת, ולקנות בעיקר מוצרי מזון ומוצרי יסוד, מגמה שהתהפכה ברבעון האחרון של 2020. גם מצב הרוח הלאומי והסגר גרמו לאנשים לקנות פחות, לצאת פחות מהבית ועסקים קטנים רבים נסגרו זמנית ונפגעו כלכלית. עם זאת ישנם עסקים שדווקא הצליחו לשמור על פעילות גם בתקופת הקורונה, ודוגמא לכך היא עסקים קטנים שעובדים עם חברת דואר ישראל במסירת חבילות עבור הדואר.

לדואר יש מאות שיתופי פעולה עם עסקים קטנים ורשתות כדוגמת - שופרסל, סופר-פארם, קניוני עזריאלי אבל דווקא העסקים הקטנים היו צריכים מאוד את הטראפיק בתקופת הקורונה ומאחר ודואר הוא תשתית חיונית, רבים מאותם עסקים היו פתוחים בתקופת הסגר ושירתו לקוחות, מה שסייע להם ברציפות עסקית.

דוד יצחק. יחצ,
השלמת הכנסה ממסירות חבילות. דודו יצחק/יחצ

דודו יצחק, בעל חנות פירות וירקות באשדוד מספר כיצד מסירת החבילות של דואר ישראל הפכה עבורו למנוף לקידום העסק בתקופת הקורונה. יצחק הרגיש על בשרו את השלכות הסגר הראשון כאשר השוק נסגר למבקרים וקונים. לאחר סגירת דוכן הירקות והפירות בסגר הראשון החליט לפתוח חנות באזור שכונתי וכך להישאר חיוני במידה ובסגר נוסף השוק ייסגר שוב. דודו עשה שני צעדים - הוא פתח חנות פירות וירקות בשכונת י"ז באשדוד והפך למרכז מסירת חבילות בדואר ישראל. דודו יודע לספר כי העובדה ששימש כמרכז מסירת חבילות בתקופת הקורונה אפשרה לעסק החדש להיחשף ולהתקיים גם בתקופה בה אנשים פחות יצאו מהבית.

לדבריו, מאז השיתוף עם דואר ישראל, באוגוסט האחרון, מחזור המכירות גדל ב-200%, כמות הלקוחות של החנות גדלה משמעותית, בנוסף לזה הגיעו לקוחות חדשים אשר לא הכירו את החנות. "גם חודשיים לאחר שהחנות נפתחה, הגיעו לקוחות שגרים בקרבת מקום ולא היו מודעים לעובדה שיש להם אפשרות לקנות פירות וירקות ליד הבית. לשמחתי, זה קרש הצלה בתקופת הקורונה כאשר הפעילות וחשיפה החנות קיבלה חיזוק משמעותי מהלקוחות שהגיעו לאסוף חבילות, מה שאפשר המשך מכירות גם של מוצרי החנות. ברור שבתקופה כזו של הגבלות, בה אנשים התקשו לנסוע החנות נפכה לבעלת ערך ונכס אסטרטגי בשכונה, גם מבחינת היכולת הפשוטה לרכוש מוצרי יסוד בסיסיים ולאסוף את החבילות".

דודו מספר שהלקוחות מאוד מפרגנים ואוהבים לקנות בחנות בעת ההגעה לאיסוף דברי הדואר הרשום והחבילות. "השירות שלנו מאוד יעיל, אין כמעט המתנה לקבלת החבילה, והלקוחות מאוד מרוצים. זה טוב לדואר שמוסר מהר חבילות, טוב ללקוחות שמקבלים חבילות סמוך לביתם וטוב לנו כי מכניס לקוחות לחנות וכל אחד שמגיע, גם חוזר. דואר ישראל פתח לנו דלתות והפך את הלימון ללימונדה ונתן לנו הזדמנות עסקית לחשוף ולקדם את העסק".

7 צעדים פשוטים כל הדרך למסחר אונליין - באדיבות eBay

  • הרשמה. כן, זה נשמע אולי צעד טריוויאלי אך הוא כמובן מתבקש עבור התחלת הפעילות באתר. מה כוללת ההרשמה באתר? בגדול רק את שמכם המלא, הדוא"ל שלכם וסיסמא לכניסה חוזרת לאתר. אין לכם סבלנות לעוד סיסמאות במחשב? תוכלו לחבר את חשבון ה- eBay לחשבונותיכם בגוגל או בפייסבוק ממש בקלות.
  • שיוך לקטגוריה ומתן כותרת נכונה - בכדי שהקונים הפוטנציאליים יוכלו להגיע לדף המכירה שלכם ב eBay בקלות, עליכם לקצר להם את הדרך להגיע אליו. הקיצור הזה נעשה באמצעות כותרת מוצר טובה. תנו למוצר כותרת מדויקת ומפורטת כמה שיותר - זו תכלול את שם המוצר, שם המותג, מצב הפריט, מידה, צבע, וכיו"ב.היכנסו לעמוד הבית של האתר והקליקו על הלשונית "Sell" שבראש העמוד. ברגע שתתחילו להקליד את השם, האתר ינסה לזהות אם יש כבר פריטים דומים בקטלוג, ויציע לכם להשלים את השם כדי לשייך אותו למקום הנכון ולמלא עבורכם כמה שיותר פרטים מראש. אם המוצר שלכם הוא מאוד ספציפי או אולי אפילו ייחודי בתחומו תוכלו לבחור את הקטגוריה המתאימה ביותר בצורה ידנית.
  • תמונה שווה אלף מילים - בסופו של דבר אף אחד לא קונה על סמך טקסט בלבד ואנשים רוצים את המוצר בעיניים. לכן, הקפידו להוסיף כמה שיותר תמונות של המוצר (עד 12, אל תגזימו) ומזוויות שונות. שלב זה כולל כמובן גם תיאור אישי שלכם של המוצר, אז אל תתעצלו וביחרו בקפידה כל מילה - תיאור מושך, סקסי ומעניין ימשוך אליכם יותר קונים.
  • מכירה ישירה או פומבית - אתר eBay מעמיד לרשותכם מספר אופציות למכירה שהעיקריות שבהן היא מכירה ישירה בה אתם נוקבים במחיר המוצר וממתינים להזמנות או לחילופין מכירה פומבית בה אתם מוציאים את המוצר למעין מכרז קונים בו ההצעה הגבוהה ביותר זוכה. אל דאגה, את המחיר ההתחלתי, שהוא המחיר הריאלי המינימלי מבחינתכם - אתם כמובן בוחרים בעצמכם. ומה בנוגע למשך הזמן בו תעמוד המכירה באתר? אם מדובר על מכירה פומבית, ההמלצה היא על לפחות 7 ימים. כאשר מדובר על מכירה ישירה,. הפריט יוצע למכירה עד למכירה מוצלחת, או ביטול על ידי המוכר.
  • איך מקבלים את הכסף - רוצים להבטיח תשלום מהיר על המוצר? גבו את התשלום דרך PayPal. זו הדרך המהירה, הפשוטה והאמינה ביותר לקבל את התשלום. יחד עם זאת ישנן עוד דרכים לקבל תשלום ונציג eBay ישמח לספר לכם עליהן במהלך ההדרכה.
  • המשלוח - ראשית, מומלץ שסעיף המשלוח יהיה חינמי כך שהוא ישוקלל כבר במחיר המוצר. שנית, השתמשו באריזות שונות בהתאם לתכולת המוצר. אם מדובר למשל על פריטים שבירים הוסיפו ריפוד כגון נייר בועות או פתיתי קלקר, אם מדובר על פריטים היכולים להינזק ממגע עם מים, השתמשו באריזה אטומה מפלסטיק. רוצים לחסוך מכם התעסקות? פשוט השתמשו בפלטפורמת המשלוחים של eBay - כך תוכלו להפיק בקלות תוויות שילוח מכל מחשב. את זמן ימי הטיפול לביצוע המשלוח מומלץ להגדיר כעד יום אחד מרגע ביצוע הרכישה, אך כמובן שעדיף להיות ריאליים ולהאריך את הזמן הזה, אם אתם חושבים שלא תעמדו בכך.
  • מדיניות ההחזרה - יש סיכוי גדול יותר שקונים ירכשו פריט מסוים כאשר הם יודעים שאם תהיה בעיה כלשהי, יוכלו להחזירו. מסיבה זו הצעה של מדיניות החזרות נדיבה היא מהלך עסקי חכם מצדכם המוכרים. גם אם בחרתם באופציה של "אין החזרות" חלה עליכם עדיין החובה לקבוע מדיניות החזרות בהתאם לתנאי אתר eBay.
  • עוד באותו נושא:
  • אונליין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully